Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavitel nejdelších motorek světa mluvil česky

Motocykly Čechie-Böhmerland, které vznikaly ve 20. a 30. letech v severních Čechách, budí dodnes pozornost, kamkoli přijedou.

Böhmerland – Čechie | foto: Bonham

Mohutné stroje, jež konstruktér a výrobce Albin Hugo Liebisch vytvořil jako alternativu tehdy nedostupného automobilu, dokázaly najednou odvézt čtyřčlennou rodinu.

Nejdelší exempláře totiž měřily přes tři metry a dala se k nim samozřejmě připojit sajdkára. Obchodního úspěchu však sudetský Němec Liebisch, který se narodil před 120 lety, se svými motocykly nedosáhl.

Budoucí tvůrce nejdelšího sériově vyráběného motocyklu světa se narodil 26. července 1888 v Rumburku v rodině zahradníka.

Když mu bylo sedm, přestěhovali se Liebischovi do nedaleké Krásné Lípy. K vůni oleje přičichl Albin poprvé ve Varnsdorfu, kde se učil u prodejce šicích strojů, bicyklů a motocyklů.

A když si jeho mistr pořídil v roce 1905 jako jeden z prvních v okolí automobil, bylo o Liebischově osudu rozhodnuto. Brzy dal sbohem rodnému kraji a v devatenácti odešel do Německa.

Čtyři roky pracoval jako řidič u advokáta ve Wiesbadenu, v roce 1911 pak přijal stejné místo na bavorském zámku Buchenau. Tam se seznámil se svou pozdější ženou Herminou a také se mu narodil syn Albin Richard.

O dva roky později začal pracovat v autoopravně v Bayreuthu. Pak do Liebischova osudu zasáhla světová válka, během které bojoval na východní frontě a byl raněn.

Vrátil se do zázemí ke strojařině a v letech 1916 až 1919 pracoval v kopřivnické automobilce.

Počátkem 20. let se Liebisch i s rodinou vrátil do rodného kraje. Našel si práci v servisu krásnolipského průmyslníka a nadšeného motoristy Alfreda Hielleho, kde stavěl karoserie i pro vozy Bugatti.

Odtud to byl jen krůček k vlastnímu motocyklu, jehož prototyp Albin Liebisch postavil mezi lety 1922 a 1924. Stroj originální koncepce s dvojitým trubkovým rámem a nízko položeným těžištěm se začal vyrábět v roce 1925, peníze na rozjezd firmy dal konstruktérovi jeho tehdy už přítel Hielle.

Do dost těžkého rámu umístil Liebisch jednoválcový motor vlastní konstrukce o objemu 598 kubických centimetrů, který měl zpočátku výkon 16 a ke konci výroby pak až 24 koní.

Specialitou motoru bylo ztrátové mazání, které olejovalo nejen vačky, ale také samotného jezdce. To, co motocykly Čechie-Böhmerland proslavilo, ale bylo něco jiného než motor nebo pokrokové prvky konstrukce jako odlévaná hliníková kola.

Slávu si motorky z Krásné Lípy získaly zejména délkou - základní provedení měřilo 3,17 metru, tedy jen o 80 centimetrů méně než Škoda Fabia.

Liebisch chtěl nabídnout dopravní prostředek i rodinám, které si nemohly dovolit automobil. Za řidičem byla lavice pro dva pasažéry, další mohl sedět v postranním vozíku - a ke konci 30. let se objevil ještě delší model, kam se čtyři lidé "naskládali" za sebe.

Vedle toho ale továrna vyráběla i kratší verzi Touring, která se od jiných motocyklů příliš nelišila. Ve snaze získat zákazníky nabízel Liebisch i splátkový kalendář, ani to ale nevyvážilo špatnou prodejní síť. Většina zájemců se totiž musela vypravit přímo do továrny.

Kolik vzniklo do začátku války Čechií-Böhmerlandů, není přesně známo, každý kus byl navíc víceméně originál. Odhady se pohybují od 1500 do 2500 kusů, ze kterých se zachoval jen zlomek. Za války se v továrně vyráběly díly pro vojenský průmysl, po jejím skončení se Liebisch snažil získat svolení s obnovením výroby, nakonec ale skončil i se synem ve sběrném táboře.

Život nebo přinejmenším zdraví jim zachránilo to, že byli zručnými mechaniky. V roce 1946 nakonec dostali povolení odcestovat za příbuznými do německého Pasova.

Albin Liebisch si tam otevřel malou dílnu a pokoušel se zkonstruovat nový Böhmerland. Vznikl dokonce prototyp s aerodynamickou karoserií, pak ale dílnu poškodila povodeň a z plánů sešlo.

Německý konstruktér, který mluvil plynně česky a jenž dal světu nejdelší motocykl všech dob, zemřel pozapomenut v listopadu 1965. V té době začaly jeho výtvory, většinou odložené ve stodolách a kůlnách, pomalu získávat díky nadšencům zpět svou bývalou slávu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA
Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA

Jak připravit koupel vhodnou přímo pro vaše miminko? Přihlaste se k testování a vyzkoušejte jemný dětský šampon a sprchový krém v jednom. Měsíčková...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...