Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Royal Enfield má po 60 letech novinku. Enduro má startér i kompas

Původně britská značka, která se v letech 1955-1969 postupně zcela přesunula do Indie a pokračovala ve výrobě jednoduchých motocyklů pro rozvojové trhy, zažívá v posledních letech úspěšný rozvoj. Nový model Himalayan poprvé vstupuje do segmentu cestovních endur a přináší řadu moderních technologií.

Royal Enfield je motocyklová fosilie, která má zástupy fanoušků. Motorka pocházející z Británie a konstrukcí spadající do padesátých let minulého století se v několika verzích (jedna je i naftová) dodnes vyrábí v Indii s minimem úprav. Po více než šedesáti letech přijíždí s novinkou určenou do terénu. Z tohoto pohledu je to ve světě motorek největší událost letoška.

S novým modelem Himalayan značka naskakuje na vlnu dnešních trendů v motocyklové oblasti. V současné době totiž stále roste poptávka po jednodušších strojích, které se místo na vysoký výkon orientují na snadné ovládání a spolehlivý a nenáročný provoz.

K tomu přispívá stálý zájem o silničně cestovní endura, tedy stroje určené na rozbité silnice a polní cesty i s občasnými cestami po dálnicích. A když k tomu nakonec přičteme současnou snahu většiny velkých značek postupně přesouvat výrobu do Asie či Jižní Ameriky, vychází z toho dobře rozdané karty právě pro indický Royal Enfiled.

Moderní a jednoduchý

Už před půl rokem jsme otestovali model Continental GT a jednoduchý jednoválec v jednoduchém rámu nás naprosto nadchnul. Ukázal, že i poměrně nevýkonný a nepohodlný stroj může nabídnout úžasné svezení.

Představený Himalayan si zachoval hlavní rysy předchozích pohonných jednotek a přichází se vzduchem a olejem chlazeným dlouhozdvihovým jednoválcem s vyvažovací hřídelí o zdvihovém objemu 411 ccm. Ten má poprvé rozvod SOHC a je plněný klasickým karburátorem a doplněný pětistupňovou převodovkou. Je naladěný na poměrně skrovný maximální výkon 25 koní při 6 500 ot/min s maximálním točivým momentem 32 Nm v pásmu 4 000 - 4 500 ot/min.

Royal Enfield Himalayan

Motor díky dlouhému zdvihu (vrtání x zdvih = 78 x 86 mm) slibuje pružný zátah i v nižších otáčkách, což se bude hodit při vykrajování úzkých serpentin v Himálaji. A poprvé v historii Enfieldu ze strany motoru zmizela startovací páka a vše musí obstarat elektrický startér.

Hlavním konstrukčním prvkem je jednoduchý kolébkový rám a hlavně pořádně velká terénní 21palcová kola s pneumatikou 90/90 vepředu a 17palcová s obutím 120/90 vzadu. Poprvé je také použito přepákované odpružení zadního kola s centrálním tlumičem. Zdvihy 200 mm vepředu a 180 mm vzadu už slibují slušnou prostupnost, zvlášť když je světlá výška 220 mm.

Výrobce udává provozní hmotnost 182 kg, ovšem není úplně jasné, co se pod tímto údajem v Indii skrývá. Pokud by šlo o plně natankovaný stroj se všemi náplněmi a plnou 15litrovou nádrží, šlo by o velmi příznivou hodnotu.

Royal Enfield Himalayan
Royal Enfield Himalayan

Uspěje i v Evropě?

Himalayan má zajímavou přístrojovou desku, která kromě moc hezky zpracované kombinace budíků analogového tachometru a otáčkoměru obsahuje i palubní počítač s řadou moderních funkcí, jako je ukazatel zařazené rychlosti, a vpravo dole také malý digitální kompas.

K moderním prvkům patří i LEDkové zadní osvětlení, naopak úplně chybí ABS, které v Indii stále ještě patří k výjimečné výbavě motocyklů. Pro zahraničí pravděpodobně přibude odlišná verze, protože po enfieldech je velká poptávka hlavně v USA, ale i na původně domácím britském trhu. Ta kromě ABS, které je pro větší stroje například v EU již povinné, možná dostane i vstřikování, protože s karburátorem se na platnou emisní normu EURO 4 téměř nelze dostat.

Royal Enfield Himalayan

Bohužel evropské daně a cla asi budou u evropského provedení znamenat nejméně dvojnásobné zvýšení prodejní ceny, která u současného Himalayanu po přepočtu z rupií činí nádherných 70 tisíc korun. Za tyto peníze si koupíte parádní autentický stroj pro výpravy do exotických zemí, který si seřídíte a opravíte i bez elektronické diagnostiky a speciálního nářadí.

Značka Royal Enfield nechtěně naznačila i zachování této tradice častějších oprav na krajnici u silnice, když jí do propagačního videa z testování prototypů utekl záběr s ulomenou stupačkou po jednom z opatrných skoků přes terénní vlnu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...