Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šarmantní Viktorka pro samotáře má sedlo proklatě nízko

Za hlubokého dunění velkého V Twinu se městem nese temná štíhlá silueta amerického cruiseru se sedlem proklatě nízko nad silnicí. Ostře řezaný světlomet se rozhlíží po okolí svým přísným pohledem. Victory Vegas 8 Ball na silnici rozhodně nepřehlédnete, tohle je originál každým coulem.
Victory Vegas

Victory Vegas | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Historie značky Victory Motorcycles není dlouhá. Datuje se od roku 1998, kdy vznikl model V92C, jehož design byl zjevně inspirován modelem Softail Fat Boy z dílny Harley Davidson. O rok později už model V-92 sklidil uznání od redaktorů prestižního magazínu Cycle World a získal ocenění cruiser roku.

Rok 2003 dal vzniknout modelu Vegas, který si okamžitě získal na svou stranu další odborníky a dobyl tím dokonce ocenění Motorka roku. Od té doby každý rok za rokem přicházela značka Victory pokaždé s novým modelem, které měly někdy i hodně exotické tvary.

Desetileté výročí oslavila mladá firma hodně extravagantní limitkou 10th Anniversary Victory Vision, která vypadala, jako by ujela ze seriálu Star Trek. Viktorky posbíraly i několik sportovních úspěchů, zejména na solných pláních jezera Bonneville.

Mezi elitou

Tentokrát zkoušíme letošní evoluci slavného modelu Vegas 8 Ball. Na první pohled zaujme motorka střídmým, ale do detailu dotaženým vzhledem. Aby také ne, když ho má na svědomí letitý dvorní tuner značky Harley Davidson Arlen Ness.

Victory Vegas

Pýchou přední části je ohromné přední kolo o průměru 21 palců. Na něm je obutá opravdu tenká hadička. Rozměry přední gumy Dunlop Elite jsou jednoduché 90/90. V hlubokém zadním blatníku se těsně za jezdcovým pozadím otáčí stoosmdesátka na osmnáctipalcovém ráfku. Tvar loukotí obou kol dodává mašině na dynamickém vzhledu. Není daleko doba, kdy kola ve stejném designu byla výsadou jen té nejvybranější ladičské elity.

Předek krotí jeden kotouč o průměru 300 milimetrů se čtyřpístkovým třmenem. Osobně bych přidal ještě jeden. Při jízdě po městě je výkon přední brzdy dostačující, když se ale mašina rozeběhne po okresce – a že to pro ní není problém – předek by snesl trochu přidat na brzdné síle. Když se ale pomůže zadním dvoupístem, mašina si přičapne k silnici a je po problémech.

Jen pro samotáře

V jednoduchosti je síla, a proto jsou veškeré údaje nezbytné pro jízdu zobrazovány pouze na jediném kulatém budíku. Navzdory střídmému uspořádání se tam ale vešel například i otáčkoměr. Digitální displej ve spodní části analogového tachometru se totiž dá přepnout do režimu RPM a v tu chvíli zobrazuje hodnotu otáček motoru v číselné podobě. Ani daleko dozadu natažená řídítka nepřekypují žádnou plejádou barevných tlačítek. Vpravo startér a „chcípák“, vlevo světla, blinkry, klakson a zepředu listování v palubním počítači. Plynová rukojeť nepodléhá módním vlivům typu ride-by-wire a pěkně poctivě tahá za lanka.

Victory Vegas

Dominantou motorky je beze vších pochybností štíhlá, nekonečně dlouhá kapkovitá nádrž s jemným prolisem, který se podélně táhne jejím středem. On ten jemný náznak páteře vlastně běží po celé motorce od předního blatníku, přes světlomet až k zadnímu ledkovému světlu ve tvaru ostře oříznuté kapky.

Perfektní kompozici vlastně narušují jenom blinkry, které svými plastovými objímkami tak trochu omluvně naznačují, že bez nich to prostě nejde. Nádrž navazuje na hodně pohodlné široké sedlo, které veze jezdce pouhých šedesát čtyři centimetrů nad silnicí. Ano, Viktorka vozí jenom jezdce. Je určena individualistům a upřímně řečeno, trčící spolujezdec by do její vybroušené kompozice příliš nezapadal. Takže aby to nikoho nesvádělo, nemá vegas ani zadní stupačky.

Zkrocená síla

Srdcem vegase, ale i všech ostatních modelů Victory, kterých je v současné nabídce jedenáct, je mohutný dvouválec s písty uspořádanými do V. Jeho objem je úctyhodných sedmnáct set čtyřicet kubíků a chlazení je svěřeno pouze náporovému vzduchu a olejovému chladiči. Dává výkon 97 koní a pěknou porci 153 Nm krouticího momentu.

Díky těmto parametrům je možné zejména po městě kutálet véčko kolem hranice tisíce otáček. Když je pak potřeba, stačí jen pootočit plynem a býčí spodek motorku katapultuje vpřed. Primární převod zajišťují ozubená kola s kompenzátorem točivého momentu. Prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni je výkon přenášen na šestistupňovou převodovku s overdrivem.

Victory Vegas
Victory Vegas

Zadní kolo je s agregátem propojeno plochým gumovým řemenem s karbonovými vlákny. Tím je dosaženo hladkého jízdního projevu, který odpustí i drobné uklouznutí prstů na spojce. Odpadá také údržba sekundáru v podobě praní, čištění a mazání spojená obvykle s řetězem nebo kardanem.

Zatímco levou stranu motorky zdobí mohutný kryt primárního převodu s nápisem Freedom V-Twin, na té levé vládne dvojice dlouhých výfukových koncovek, které jsou v případě temného modelu Vegas matně černé, stejně jako kryty výfukových kolen. Komu nebude stačit jejich hutný bas, může sáhnout do originálního příslušenství po slovinském Akrapoviči. Myslím, že tuhle značku spojovanou nejčastěji s prostředím Moto GP by asi u amerického custom biku hledal málokdo.

Pohoda a výjimečnost

Mezi hlavami válců nahmatám spínací skříňku a spouštím hluboký dusot motoru stejně temný jako celá mašina. Jednička s hlasitým klapnutím zapadá a motorka se plynule rozjíždí. V techničáku je uvedeno, že motorka váží bezmála tři sta kilo. Zkušenost proto velí mít se na pozoru a k takové mase přistupovat s patřičným respektem. Motorka ale říká, že to s tím respektem zase nebude tak žhavé.

Díky maximálnímu úsilí umístit těžiště co možná nejníž se chová jako lehkonohá stopětadvacítka. Až si říkám, jestli v tom technickém průkazu není překlep. Když se uprostřed zatáčky objeví v silnici kanál, stačí lehce poposednout v sedle a veledlouhý cruiser ho oběhne jako ještěrka.

Victory Vegas

A kdybych ten kanál náhodou trefil, zase tolik se nestane. Viktorka razí heslo komfort nade vše a tak jakákoli nerovnost v podstatě nestojí za zmínku. Podvozek všechny poklesky českých silničářů hravě spolyká. Je tady ale jedna věc, která mašinu přeci jenom trochu omezuje. Když se nechám unést a pustím se do souboje s klikatou silnicí s trochou sportovního zápalu, stupačky se hodně rychle potkají se silnicí a kovové hlásiče náklonu varovně volají, že přichází čas uvolnit rukojeť plynu. Nic naplat, na řezání zatáček jsou tady jiné stroje.

To co Victory Vegas 8 Ball její tvůrci ubrali na sportovních výkonech, mnohonásobně vyvážili obrovskou porcí šarmu a výjimečnosti. Kdekoliv se zastaví její obří přední kolo, sklidí zasloužený obdiv a její majitel bude muset stále opakovat, co to je a odkud se to vzalo. Jeden z firemních sloganů společnosti Victory Motorcycles zní: Nikdy neubíráme! Jestli to takhle má jít dál, pak si i za sebe přeji, ať jim nedojde benzin.

Victory Vegas 8 Ball

Motor
Typ motoru: čtyřtakt dvouválec do V, 50°
Systém chlazení: vzduchem / olejový chladič
Objem: 1 737ccm
Vrtání x zdvih: 101 x 108 mm
Kompresní poměr: 8,7:1
Ventilový rozvod: SOHC
Palivový systém: elektronické vstřikování paliva, dvě škrtící klapky, 45 mm
Kapacita palivové nádrže: 17 l
Primární pohon: ozubené kolo s kompenzátorem točivého momentu
Spojka: mokrá, vícelamelová
Převodovka: 6ti stupňová konstantní s Overdrive
Pohon: řemen zpevněný karbonovými vlákny
Točivý moment: 153 Nm
Olejová náplň: 4,75 l

Rozměry
Délka: 2 439 mm
Výška sedadla: 640 mm
Rozvor: 1 684 mm
Světlá výška: 135 mm

Zavěšení
Přední vidlice: teleskopická vidlice, 43 mm, zdvih 130 mm
Zadní tlumič: jeden plynový tlumič + pružina s nastavitelným předpětím, zdvih 76mm

Brzdy
Brzdy přední: 300 mm plovoucí kotouč, 4 pístkové
Brzdy zadní: 300 mm plovoucí kotouč, 2 pístkové

Kola
Přední pneumatika: 90/90 21 Dunlop Elite 3
Zadní pneumatika: 180 55-B18 Dunlop D417
Přední kolo: 21 x 2,15"
Zadní kolo: 18 x 5,5"

Hmotnost při prázdné nádrži: 290 kg
Cena: 388 900 Kč

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...