Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MZ znovu v klinické smrti

Kdysi slavné východoněmecké značce MZ hrozí konec. Ekonomické potíže posledních dvou desetiletí jí nepomohla překonat ani nová tisícovka.

MZ ETZ250 | foto: MZ

Německé motocykly MZ (Motorradwerk Zschopau) hrály v historii motocyklismu u nás dosti významnou roli.

V osmdesátých letech to byla vedle domácích jaw jedna z mála možností, jak se dostat k silnému stroji, a na východoněmecké emzety byly v tehdejších Mototechnách pořadníky.

MZ ETZ500R

Technicky byly dokonce před stagnující jawou: koncem 80. let už měly modely ETZ 150/250 přední kotoučovou brzdu, 12voltovou elektroinstalaci, jednoduchou a nenáročnou konstrukci, byly spolehlivější a vzhledově modernější. Zkrátka vlastnit tehdy emzetu už něco znamenalo.

Prehistorické doby se datují rokem 1906, kdy inženýr dánského původu Jorge Rasmussen kupuje prázdnou textilku v Zschopau (zde značka sídlí dodnes).

Po skončení první světové války, v roce 1919, na tomto místě vzniká značka DKW, o deset let později největší meziválečný výrobce motocyklů na světě.

Během druhé světové války byly ale výrobní závody DKW vybombardovány a to, co zbylo, si odvezli Sověti domů právem vítězů. Přes mnoho těžkostí byla výroba motocyklů obnovena, v letech 1948-1959 pod značkou IFA, později už jako MZ.

Šedesátá léta jsou se nesla ve znamení velkých sportovních úspěchů zejména v enduru, konkrétně v Šestidenní, kterou několikrát vyhrály, stejně jako soutěžní ME.

Na těchto kolbištích se mimo jiné potýkaly i s našimi jawami. Za řídítky závodních emzet se vystřídala také řada slavných jezdců, z nichž asi nejznámější je Mike "the Bike" Hailwood.

MZ Trophy ES250

Přes uzavřený charakter tehdejšího východního bloku se emzetám i později po nejslavnějších šedesátých letech jakžtakž dařilo držet technicky krok s dobou (srovnáme-li to opět s naší stagnující jawou).

Již tehdy se sice nejednalo o poslední výkřiky moderních technologií, ale právě pro svou jednoduchost a spolehlivost si získaly oblibu. Vyvážely se také na západní trhy: například ve Velké Británii ještě dnes potkáte emzety v provozu – rozhodně častěji než naše jawy nebo čezety.

V té době k nám byly odvezeny tisíce kusů modelů ETZ 150/250 – v roce 1989 stála dvěstěpadesátka 10 450 Kčs, stopadesátka kolem 9 000 tehdejších korun.

Pro mnohé z dnešních čtyřicátníků (stejně jako pro autora těchto řádků) byla emzeta první velkou motorkou. Řada z těchto strojů jezdí dodnes a někteří pravověrní majitelé se podobně jako jawisté sdružují v klubech.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla do výroby připravována pětistovka ETZ500 s motorem Rotax – k tomu ale již nedošlo. Po pádu železné opony následovalo zhroucení tradičních trhů a přes 3 000 zaměstnanců se dočkalo v roce 1991 bankrotu a propuštění.

Výrobní linku na modely ETZ koupili Turci, kde výroba pokračovala pod názvem MZ Kanuni. V Zschopau dochází o rok pozdějí k oživení pod obměněnou značkou MuZ a následně je zakoupena licence na motory Rotax a Yamaha, kolem kterých je postaveno několik nových modelů.

Ekonomické potíže však přetrvávají a roku 1996 je znovu ohlášen bankrot. Ze šlamastyky značku dostává malajsijská firma Hong Leong Company, která poskytuje finanční injekci, a tak pokračuje vývoj nových modelů s pětiventilovým jednoválcem Yamaha 660 (Skorpion, Traveller, Mastiff, Baghira...).

V novém tisíciletí se MZ (od Turků se podařilo mezitím získat původní značku zpět) zaměřila na dva původní projekty: stopětadvacítku v několika verzích pro mladé jezdce a především na novou tisícovku, nabízenou jako supersport (1000 S), sporttourer (1000 ST) a polokapotu (1000 SF).

MZ 1000 ST

Moderní design s ostře řezanými rysy však v dnešní konkurenci nestačí a o vysokých prodejních číslech z dob RVHP se emzetě může už jen zdát.

Většina zákazníků dává přednost známějším a sportovně úspěšnějším japonským a evropským značkám. Což platí i pro český trh, kde emzetě také nepřidala přetrvávající příchuť dvoutaktních socialistických časů, a tak se počty nově registrovaných strojů pohybují v řádu jednotlivých kusů.

Poslední zprávy hovoří o ukončení výroby a propuštění stávajících 40 zaměstnanců koncem letošního roku. Tiskové oddělení zatím na dotazy nereaguje, a tak to vypadá na konec jedné velké legendy s více než stoletou tradicí.

Tedy pokud se nenajde podobně jako před 12 lety nějaký nadšený investor – otázkou zůstává, co případně vůbec bude pod značkou MZ vyrábět...

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...