Také motorky unifikují motory. Monster je nový a Harley má enduro

  • 10
Co model motorky, to vlastní koncepce motoru. Jenže dnešní doba se začíná podobat situaci u automobilů a jejich společných podvozkových platforem. Mezi motory začínají ve středních objemech převládat řadové dvouválce a jedna pohonná jednotka pohání třeba pět různých motocyklů.

Ještě před patnácti lety měly hlavní motocyklové značky v nabídce několik desítek různých typů motorů a kubatur. Zákazník si ve střední objemové třídě 500-750 kubíků mohl u nejrozšířenější značky Honda vybírat mezi jednoválci, řadovými dvouválci, řadovými čtyřválci, véčkovými dvouválci a véčkovými čtyřválci.

Harley Davidson Pan America

Současné emisní a homologační požadavky jsou tak finančně a časově náročné, že už se ani velkým značkám nevyplácí držet vývoj a výrobu mnoha typů motorů. Z toho těží řadové dvouválce, díky jednoduché a kompaktní konstrukci a společným ventilovým rozvodům jsou nejlevnější na výrobu i na servis. Dovolují efektivní řízení elektronického vstřikování se snižováním spotřeby i emisí.

Navíc většinou využívají koncepci s klikovou hřídelí odsazenou o 270 stupňů, takže motory alespoň trochu připomínají podmanivý charakter V-twinů. Aby nabídka nebyla nudná, jsou tu naštěstí i značky, které jsou nerozlučně spojené s určitou koncepcí motoru. Proto nikdy nezmizí z nabídky dvouválce od Guzzi s válci do stran, véčka od Ducati, boxery od BMW a další.

Honda CMX1100 Rebel jako drsňák, co neumí řadit

Honda CMX 1100 Rebel

Konečně po dlouhé době nový velkoobjemový Japonec v kategorii chopper/cruiser, kterou asijské značky před řadou let téměř opustily. Honda využila jedenáctistovkový řadový dvouválec 1084 ccm z populárního modelu Africa Twin a pro 2021 představila Hondu CMX 1100 Rebel. Ta si vypůjčila název i základní tvar od své menší sestry, Hondy CMX 500 Rebel.

Motor z cestovního endura dostal větší setrvačník pro klidnější chod a je naladěn na výkon 87 koní a zátah 98 Nm. K tomu všechny moderní funkce dnešních motocyklů, jako je elektronický plyn s nastavitelnými režimy reakce plynu Standard, Sport a Rain, kontrola trakce a ABS, už ve standardní výbavě je tempomat.

Jedenáctistovkový Rebel má v rukávu hned dva trumfy, které mu můžou pořádně vylepšit postavení v konkurenčním boji. Prvním je skvělá hodnota provozní hmotnosti na úrovni pouhých 223 kilogramů. To je v této kategorii neslýchaně lehká hmotnost, obdobné konkurenční stroje začínají o 50 kilogramů výše.

Dalším esem je verze s dvouspojkovým automatem DCT, který se výborně prodává i v již zmíněném cestovním enduru Africa Twin a v kategorii cruiserů o něj bude pravděpodobně ještě větší zájem.

Automat sice znamená nárůst hmotnosti o 10 kilogramů, ale i s ním půjde o nejlehčí velký cruiser na trhu. Honda tímto strojem může zaútočit hlavně na slábnoucí pozici dvanáctistovek Harley-Davidson, které se příští rok vůbec nedostanou na evropské trhy.

Moto Guzzi V7 Síla nabraná od V85

Moto Guzzi V7

Řada V7 se už od roku 2008 úspěšně veze na vlně popularity retro stylu, který dává důraz na autentický zážitek z jízdy na klasických strojích. Výkon ani špičkové jízdní vlastnosti nejsou tak důležité jako samotný prožitek z jízdy i při klidné jízdě v mezích legálních rychlostních limitů!

Ale i na kategorii motocyklů vyznávajících klasickou starší konstrukci se vztahují přísné emisní limity Euro 5 a ty už letitý dvouventilový a vzduchem chlazený agregát 750 ccm nedokázal plnit. Vé sedmičky proto od příštího roku dostanou větší a silnější motor o objemu 850 kubíků a výkonu 65 koní. A jeho původ je jasný, je to motor cestovního endura V85 TT.

Ostatní prvky modelů V7 jsou upravené jen minimálně, aby zvládaly zkrotit vyšší výkon i rozměry motoru 850 ccm. Rám je zesílený u krku řízení, posílily zadní tlumiče, širší je i zadní kolo 150/70 a s novým motorem přišel i modernější kardan. 

Při modernizaci došlo i na LED přední světlo a digitální přístrojový budík, které si však ortodoxní klasici mohou ve verzi V7 Special vyměnit za klasické žárovkové přední světlo spolu s klasickými analogovými budíky. 

Žijeme ve zvláštní přelomové době, ještě před pár lety si zákazníci mohli u některých modelů připlatit za digitální přístrojovku, dnes si mohou připlatit za to, že naopak nebude digitální.

Yamaha Tracer 9 Jako MT-09 v cestovním kabátě

Yamaha Tracer 9

Když Yamaha oznámila novou verzi naháče MT-09 a překvapila svět divokým futuristickým designem, bylo jasné, že na sebe nenechá dlouho čekat také nová verze jejího cestovního klonu Tracer. Devítistovkový tříválec se dá pouhým přeprogramováním elektroniky vstřikování nastavit i na cestovnější charakter.

Mimo jiné i díky příznivé ceně se oba modely v minulosti pohybovaly na čelních místech prodejních žebříčků. Nový Tracer 9 logicky převzal nový tříválec MT-09 s větším objemem 889 kubíků a mírným nárůstem výkonu až na 119 koní při deseti tisících otáčkách. K tomu výrobce slibuje nižší spotřebu paliva, údajně až 9 procent. Pro silnější motor byl zesílený i rám a brzdy.

S novou technikou došlo k pořádné změně designu v moderním až futuristickém stylu. Celkový výraz motocyklu zajímavě využívá boční obrysová světla, ovšem hlavní světlomet a dálkové světlo s technologií LED jsou ukryté v kapotáži. Obrysová světla dokážou v zatáčkách přisvěcovat vnitřek oblouku. Podobně odvážný je i nový přístrojový panel složený ze dvou 3,5“ barevných TFT displejů. Pravá část obsahuje hlavní jízdní funkce, levá pak hlavně nastavení elektroniky.

A té má Tracer 9 požehnaně, dostal nejnovější náklonové ABS, kontrolu trakce, dokonce i systém antiwheelie LIF, který brání zvedání předního kola při rozjezdech. K tomu samozřejmě různé režimy reakce na plynovou rukojeť a také tempomat. Elektronicky nastavitelné je i odpružení, s jedním sportovně laděným režimem a druhým „houpavějším“ pro pohodlnější jízdu a horší asfalt.

Až na jaře se dozvíme prodejní cenu, která bude značně rozhodovat o úspěchu nového Traceru 9 na trhu.

Ducati Monster Dokonalý, ale jen málo Monster

Ducati Monster

Řada naháčů Monster od Ducati už od roku 1993 představovala italskou ikonu a výrobce se dlouho odhodlával, než se odvážil zasáhnout do jeho klasické konstrukce s příhradovým trubkovým rámem. Až letos Ducati přichází s novým modelem Monster s motorem 950 cm³, který opouští příhradový rám i klasické kulaté přední světlo. 

Celý nový Monster najednou jako by zahodil své charakteristické rysy a na první pohled už ho tak zřetelně nerozeznáte od ostatních japonských a italských naháčů. Nový Monster je designově povedený, má úžasné parametry a bezpochyby to bude perfektní naháč s dostatečnou dávkou italského elánu, jen už to prostě není tak úplně Monster.

Aby tak radikální proměnu značka Ducati u svých fanoušků ustála, musela nabídnout stejně radikální vylepšení všech vlastností a charakteru nového stroje. A to se jí podle všeho povedlo. Nový hliníkový rám i zavěšení zadního kola spolu s dalšími inovacemi vedly ke snížení hmotnosti o celých 18 kilogramů oproti předchozí verzi. Monster s plnou čtrnáctilitrovou nádrží má pouhých 188 kilo, tolik před pár lety měly pětistovky!

Monster navíc výrazně posílil, využil osvědčený dvouválec Testastretta 11° se zdvihovým objemem 937 cm³ z modelů Hypermotard 950 nebo Multistrady 950. Ten sice nenabízí žádný závratný výkon, v Monsteru je naladěný na 111 k/ 9250 otáček, u naháčů se ale klade důraz na zátah, ten se zvýšil na 86 Nm. 

Aby značka ještě více uchlácholila milovníky Monsterů, dostala novinka již ve standardním provedení obousměrné rychlořazení, osmistupňovou kontrolu trakce a dokonce i asistenta pro ostré starty Launch Control.

Kawasaki Ninja ZX-10R Klasika v novém převleku

Kawasaki Ninja

Vítězný suberbike v seriálu WSBK po dlouhých deseti letech doprovodil technické inovace i důkladnou plastickou operací. Nová přední část kapotáží se teď inspiruje modelem H2, jediným přeplňovaným strojem ve sféře motocyklů. Oblast kolem LED světel vypadá hodně divoce a integrovala do sebe i přítlačné plochy. Výrobce slibuje, že nové řešení má o 7 procent menší odpor vzduchu a o 17 procent větší přítlak na přední kolo.

A to je u superbiků hodně sledovaná vlastnost, protože už dávno mají natolik „překoňované“ motory, že je hlavním problémem tento výkon přenést na asfalt.

Proto Ninja ZX-10R již několik let využívá šestiosou elektroniku, která reguluje kontrolu trakce a wheelie control, launch control a brzdovou soustavu s náklonovým ABS. Obousměrné rychlořazení je v této třídě samozřejmostí, z minulého modelu je převzatý i elektronický tlumič řízení.

Podvozek a motor jsou natolik povedené, že dostaly jen minimální změny. Ostatně u stroje, který už několik let kraluje seriálu WSBK, by bylo nesmyslné riskovat nějaké převratné změny. Prodloužil se rozvor z 1 440 na 1 450 mm a motocykl by tak měl být stabilnější i na velmi rychlých okruzích.

Motor dostal mírné úpravy na výfukovém systému, aby plnil normu Euro 5, výkon by měl zůstat na stejných hodnotách, tedy až 213 koní s náporovým sáním. Vyrábět se bude také v ryze jednomístné závodní verzi RR, právě pro WSBK, takových motocyklů vznikne pouhých 500 kusů. Lišit se budou lehčími kovanými koly Marchesini a jinak nastaveným odpružením.

H-D Pan America Konec čekání

Harley Davidson Pan America

Složitý rok 2020 oddálil uvedení na trh jednoho z nejpřelomovějších modelů, cestovního maxi endura od Harley-Davidson. Model Pan America s devatenáctipalcovým předním a sedmnáctipalcovým zadním kolem se ve finální sériové podobě představí v únoru a od dubna bude k dispozici v showroomech.

Zahájení výroby bude znamenat nejen vstup H-D do nového segmentu, ale také zahájení výroby úplně nové generace motorů, které se brzy objeví i v dalších modelech kategoriích naked či café-racer.

Nový adventure cesťák Harley-Davidson Pan America nabídne 145 koní maximálního výkonu a točivý moment více než 122 Nm. Nový motor Revolution Max o objemu 1 250 ccm a úhlem válců 60 stupňů do jisté míry vychází ze základu ustaveného kdysi vodou chlazenou řadou V-Rodů.

Ortodoxní Harleyáři se nemusí bát, o pětačtyřicetistupňové vzducháče určitě nepřijdou. Podle nové strategie značky by stále měla být těžištěm značky cruiserová identita mohutných vzduchem chlazených motorů.

Royal Enfield Meteor 350 S Googlem na palubě

Royal Enfield Meteor 350

Indická značka Royal Enfield vznikla jako následník anglické továrny a desítky let těžila z historického dědictví a vyráběla stroje pro domácí trh se zastaralou koncepcí. V posledních letech však vystrkuje drápky, vyrábí moderní stroje a úspěšně obsazuje i zahraniční trhy včetně Evropy. Zároveň modernizuje i stroje určené převážně pro Indii.

Její hlavní model Meteor bude od letoška místo starého Bulletu s motorem 350 OHV používat nový vzduchem a olejem chlazený 350 OHC s výkonem 20,2 k/6100 ot a 27 Nm/4000 ot. Proto dostal modernější a pevnější rám. Moderně působí i kotoučové brzdy s dvoukanálovým ABS, které už vyžaduje i indický trh a dovolí vývoz také na vyspělejší trhy.

Royal Enfield jako první přišel s originálně řešenou přístrojovkou složenou ze dvou kulatých budíků. Ten hlavní obsahuje analogový tachometr a displej palubního počítače, menší pak ukáže barevný displej jednoduché navigace Tripper. Využívá Google Maps se spojením Bluetooth z telefonu jezdce, proto také hned vedle má USB zásuvku pro nabíjení mobilu.

To je šikovné řešení, které by mohlo tento model odlišit od konkurence. Právě v Indii mají motocykly stále ještě velkou užitnou funkci a společnost Google pro Indii zprovoznila dokonce speciální verzi navigace Google Maps pro motocykly, která dokáže navigovat i v místech, kde auta neprojedou.

CFMoto 1250 TR-G Nové čínské Gran Turismo

CFMoto

Čínské motocykly už dávno nejsou jen nízkoobjemové stroje, v posledních letech se i do Evropy dostala řada úspěšných modelů 500 až 750 kubíků. A velké asijské značky teď pokračují v tažení a pro letošní rok představily i velké cesťáky.

Ty jsou na jejich domácím trhu určené hlavně pro potřeby policie a armády, ale za pár let určitě zamíří i k náročným evropským a americkým zákazníkům. První takovou vlaštovkou je CFMoto 1250 TR-G s velkým véčkovým dvouválcem odvozeným od motorů KTM. Právě s touto rakouskou značkou totiž koncern CFMoto dlouhodobě spolupracuje.

Mohutný dvouválec 1 279 cm³ by měl být naladěný na 140 koní. Design si logicky bere základní podobu a design od etalonu v této třídě, cesťáku BMW R1 250 RT, podobná bude i nabídka funkcí, například aktivní odpružení rakouského dodavatele WP.

Benelli 1200 GT Itálie v Číně

Podobnou vlajkovou loď představila dříve italská značka Benelli, která je nyní vlastněná čínským koncernem Qianjiang. Ta v Číně představila podobně koncipovaný motocykl Benelli 1200 GT využívající tříválec
1 209 cm³. Ten konstrukčně vychází ze staršího motoru 1 130 cm³ z dřívějších italských modelů Benelli TNT a TreK.

I zde by se výkonová hranice měla blížit 140 koním, ovšem s jiným průběhem křivky než u výše zmíněného dvouválce. Zcela v duchu dnešní doby bude novinka využívat barevný TFT panel, navíc má v plánu nabídnout elektricky ovládaná a sklápěcí zrcátka a třeba i adaptivní tempomat. Ani tento cesťák Benelli však ještě není ve výrobě a na evropský trh se pravděpodobně dostane až v roce 2022.