Frčí lépe než na benzin, tankuje totiž u zásuvky. Ale stojí majlant

aktualizováno 
Zero je první opravdu použitelný elektrobike, který má srovnatelnou dynamiku, hmotnost i dojezd na jedno nabití jako benzinové motorky. Stále však naráží na hlavní problém elektrických vozidel: místo rychlého načerpání benzinu trvá „tankování“ elektřiny minimálně pár hodin a hned tak se to nezmění.

Zero SR v redakčním testu | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

V Americe jsou elektromobily a elektrické motocykly hodně populární a každoročně zde vznikne několik nových značek elektrických motocyklů a skútrů. Bohužel zhruba stejný počet každý rok také zanikne. Výjimkou je vlastně jediná opravdu velká značka Zero Motorcycles, která se jako jediná výrazněji prosadila na trhu motocyklů. Díky firmě Eurocycles, která tyto stroje začala z Kalifornie dovážet do Česka, jsme mohli vyzkoušet nejsilnější model v její nabídce, Zero SR.

Na první pohled bez rozdílu

Motorka je úplně bez kapotáží a je poměrně malá, velikostně i rozvorem kol odpovídá zhruba dnešním pětistovkám. Drží si klasický vzhled naháče, takže má před sedlem plastovou „nádrž“, byť samozřejmě jde jen o kryt elektronických útrob.

Fotogalerie

Místo spalovacího motoru se mezi koleny jezdce schovává velká baterie, která je poměrně chytře oplastovaná černými kryty. Celá mašina tak vypadá jako klasická motorka a většina laiků ani nepozná, že před nimi stojí elektrobike. Samozřejmě tu úplně chybí výfuk, naopak zvláštností je převod výkonu z elektromotoru na zadní kolo pomocí ozubeného řemenu.

Až když se na zero podíváme pořádně zblízka, objevíme, že místo palivové nádrže ukrývá malé pouzdro na zip, kam si můžete schovat mobil a třeba sluneční brýle a lehčí bundu. Můžete si sem také osadit přídavnou baterii Power Tank, která navýší zásobu energie o 2,8 kWh na celkových 15,3 kWh. S tím pak při poklidné jízdě v městském rytmu lze dosáhnout dojezdu až 298 km. Baterie je přitom stavěná na zhruba deset tisíc nabíjecích cyklů, takže poklesu výkonu se s novými technologiemi opravdu nemusíte bát.

Zero SR v redakčním testu

Odpich, který si užijete

Po vyhoupnutí do sedla se budete marně snažit nahmátnout spojkovou páčku, řazení tady úplně odpadá, motocykl zkrátka má jedinou rychlost, která je neustále zařazená. Když u stojící motorky vezmete za plyn, je to skoro šok, když se ta tichá a klidná věc najednou s mohutným záběrem odpíchne z místa a s tichým bzučením zrychluje jako zběsilá.

Zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy sice zvládne i řada klasických silných motocyklů, ale vyžaduje to zkušeného pilota a hodně odvážné potrápení spojky. Zato s touto elektromotorkou si to za tři sekundy rozjede na stovku úplně každý a bez jakýchkoli problémů. Prvotní záběr a krouťák jsou konstantní a zero vás vytahá za ruce v padesátce stejně jako ve stovce.

Zero SR v redakčním testu

Zero SR má pouhých 188 kg a díky nízko umístěnému těžišti je ovladatelnost i při pomalých rychlostech perfektní, a to i přes relativně vyšší sedlo 807 mm nad zemí. Hodně luxusní odpružení od prestižní značky Showa v pohodě a s jistotou zvládá i rozbité české silnice, takže zatáčky si užijete a s bezpečným pocitem si můžete dát i pořádné náklony. Mašina je skvěle ovladatelná i ve městě, jen v menších rychlostech už se trochu moc tlačí do zatáčky a musíte trochu tlačit na řídítka, aby se nezavírala dovnitř oblouku.

Poměrně úzké pneumatiky, 110 mm vepředu a 140 mm vzadu, podporují lehké ovládání, ale na studeném podzimním asfaltu nám přece jen občas proklouzly, zvláště při pořádném otočení rukojeti akcelerátoru. I na brzdy to v zimě chtělo trochu opatrně. Zero má vepředu pouze jeden kotouč, ale zato až netypicky velký a brzdí opravdu výborně a díky ABS zvládá každý manévr. O zpomalování se přitom stará i samotný elektromotor, který třeba při sjezdech z hor ukládá energii pomocí rekuperace zpátky do baterie. Jen škoda, že výrobce zatím nepřišel s kontrolou trakce, takto se kvůli mohutnému krouťáku co chvíli nevyhnete proklouznutí zadního kola.

Dobijete i během oběda

Maximální rychlost je přibližně 170 km/h a ještě ve stodvacítce stroj dokáže citelně zrychlovat, uvadá až za stočtyřicítkou. Při opravdu agresivní jízdě s častým využitím nejvyšší rychlosti se dá dosáhnout dojezd kolem 140 km s přídavnou baterií, to už je slušná hodnota.

Údaje o stavu baterie, využití točivého momentu i průběhu dobíjení při brzdění si můžete přečíst na displeji, kde také můžete přepnout na úspornější režim Eco. To třeba když vám hrozí, že už byste nemuseli na baterii dojet až domů.

Zero SR v redakčním testu
Zero SR v redakčním testu

Po příjezdu pak motocykl připojíte k elektrické síti a přes noc (osm hodin) se opět dobije na plný stav. Ale je tu i možnost „tankování“ zkrátit pomocí speciálního dobíjecího adaptéru, který prázdnou baterii nabije za 2,5 hodiny a na 80 procent stavu ji dostane už za necelou hodinu. To už by se dalo vydržet i na cestách, třeba během oběda nebo pauzy.

Náklady na provoz jsou díky elektropohonu a bezúdržbové konstrukci hodně nízké a vyjdou na pár desetihaléřů na 100 km. Ale upřímně řečeno nemá příliš smysl tento údaj sledovat, protože s aktuální pořizovací cenou za verzi ZF12.5 ve výši zhruba 450 tisíc korun si tuto mašinu kvůli úspornému dojíždění asi kupovat nikdo nebude. Srovnatelný motocykl se dá pořídit do 200 tisíc korun a i když vám nenabídne tak mohutný odpich a pocit výjimečného svezení s tichým bzučením elektromotoru, je díky síti čerpacích stanic stále ještě nesrovnatelně praktičtější a využitelnější.

Zero SR

Výkon: 50 kW při 4 000 ot/min
Točivý moment: 144 Nm
Elektromotor
Chlazení: vzduchem
Sekundární převod: řemenem
Perimetrický rám z lehkých slitin
Úhel hlavy řízení 24°, závlek 80 mm, rozvor 1 410 mm
Brzdy vpředu: kotouč 320 mm
Kola a pneu: 110/70-17 vepředu, 140/70-17 vzadu
Výška sedla: 807 mm
Pohotovostní hmotnost: 188 kg
Zrychlení z 0 na 100 km/hod: 3,3 s
Maximální rychlost: 164 km/hod

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Najdete na iDNES.cz