Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

  • 4
Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace světlometů a kapotáží soustředily na předponu „Neo“, ať už jde o neo-sport, neo-retro nebo neo-classic.

Husqvarna Svartpilen 701 a Aero

Loňský Vitpilen 701 ukázal, že produkční verze může u Husqvarny zůstat stejně lákavá jako koncept. A platí to ti pro civilnější Svartpilen 701 se stejným jednoválcem 693 cm³ a výkonem 75 koní. Ty jsou v jednoválcovém podání neskutečně zábavné. Není divu, provozní hmotnost stroje je pouhých 170 kilogramů. 

Důraz na zábavu potvrzuje i fakt, že ABS umožňuje vypnutí pro zadní kolo a nekonečné smyky. Design i ergonomie jsou vzpřímenější než u podobného Vitpilenu, podle výrobce se konstrukce s vyššími řídítky zaměřila na návaznost na styl závodních flat-tracků.

Husqvarna Svartpilen 701
Husqvarna Svartpilen 701

Husqvarna Svartpilen 701

Benelli 752S

Koncept Benelli Due se konečně představuje v produkční verzi 2019 a zahajuje nástup čínských značek (konkrétně koncernu QianJiang vlastnícího Benelli od roku 2005) do segmentu 750 ccm. Ale také návrat krásných italských designů. Po úspěšném debutu pětistovkového dvouválce v retro naháči Leoncilo a cestovním enduru TRK 502X se v Miláně uvedl nový naháč s moderním řadovým dvouválcem 750 ccm.

Čtyřventilová technika DOHC je naladěna na 77 koní a 67 Nm točivého momentu, tedy zhruba stejně jako má japonská konkurence.

Digitální barevný TFT přístrojový displej také odpovídá duchu moderní doby, pod ním je zajímavě poskládaný světlomet. Na novém modelu jsou i velmi slibné komponenty jako radiální čtyřpístkové brzdy Brembo 320 mm nebo přední vidlice Marzocchi. Východní značky se pomalu učí, že některé součásti nestojí za to vyvíjet samostatně, zákazník slyší na renomované odpružení.

Benelli 752S
Benelli 752S

Benelli 752S

Ducati Diavel 1260

Italský powercruiser dostal pořádné oživení díky poslední verzi motoru Testastretta 1262 ccm s variabilním časováním ventilů DVT. Maximální výkon 159 koní v 9500 ot/min a 129 Nm je zkrocený v novém příhradovém rámu s ostřejší geometrií. Mohutná zadní pneu 240 mm zvládne i ostré závodní starty díky elektronickému startovnímu asistentovi.

Stačí nastavit elektroniku, po zobrazení povelu na displeji dát plný plyn a prudce pustit spojku a pevně se držet, motocykl s lehce přizvednutým předním kolem předvede maximální akceleraci. Stejně jako u ostatních Ducati je i u Diavelu v nabídce verze S s karbonovým designem a quickshifterem.

Ducati Diavel 1260
Ducati Diavel 1260

Ducati Diavel 1260

Honda CB650R Neo Sports Café

Řada čtyřválců CB650 od Hondy dostala posilu v podobě naháče inspirovaného litrovým Neo Sports Café. Hlavním vylepšením je nový motor s výkonem navýšeným na 95 koní, kontrola trakce a nové odpružení. Inovovaný čtyřválec zvýšil maximální výkon z předchozích 66 kW na 70 kW (95 koní) díky odlehčení komponent, upravenému vstřikování a mírně navýšenému kompresnímu poměru. K tomu dostal motocykl novou obrácenou přední vidlici Showa s rozdílnými tlumiči (Separate Function Forks), radiální čtyřpístkové brzdy Nissin a nastavitelnou kontrolu trakce.

S provozní hmotností 202 kg je o 6 kg lehčí než loňský naháč CB650F. Design úzce navazuje na litrový CB model „Neo Sports Café“ s odkrytým motorem a charakteristickým kruhovým světlometem. Ten je posazen poměrně nízko a navozuje agresivní sportovní „buldočí“ výraz. Nové CB650R je možná ještě hezčí než litr díky menšímu výfuku, který se z velké části podařilo schovat pod motor, na stranu vykukuje jen decentní koncovka. Vedle CB650 výrobce doplnil nabídku i o verzi CBR se sportovní celokapotáží po vzoru superbiku Fireblade.

Honda CB650R Neo Sports Café
Honda CB650R Neo Sports Café

Honda CB650R Neo Sports Café

Harley-Davidson Livewire

Během milánské výstavy se ukázala hotová produkční verze elektrického cruiseru LiveWire, ale dozvěděli jsme jen specifikaci odpružení a jízdních režimů. Na nedočkavě sledovaný finální údaj o ceně, výkonu a dojezdu si ještě musíme počkat do ledna.

Nový model používá elektromotor s permanentním magnetem, který má okamžitou dodávku točivého momentu při každém otočení plynové rukojeti. 

LiveWire využívá motor jako nosný prvek hliníkového rámu a systém baterie RESS, který se skládá z lithium-iontových buněk chráněných žebrovaným hliníkovým krytem.

LiveWire je také vybaven malou samostatnou 12V lithium-iontovou baterií pro napájení světel, ovladačů, klaksonu a přístrojového displeje.

Nabíjení je možné přímo z běžné elektrické zásuvky, napájecí kabel lze uložit pod sedlo motocyklu. Jezdec si může přesně nastavit požadovaný průběh výkonu motocyklu LiveWire pomocí sedmi jízdních režimů – čtyři jsou standardní, nastavené přímo z továrny, další tři režimy si může jezdec nadefinovat podle svých představ.

Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire

Harley-Davidson Livewire

Kawasaki W800

Japonským konstruktérům se podařilo totálně předělat vzduchem chlazený řadový dvouválec s královskou rozvodovou hřídelí na nové emisní normy.

Výkon přitom zůstane stejný jako u předchozí verze, tedy necelých 50 koní. Retro Kawasaki dostala novou spojku a modernizovanou pětistupňovou převodovku. Nový je i kryt dlouhých výfuků, moderní vzhled prozrazuje také LED světlomet. 

Vzadu se poprvé objevuje kotoučová brzda místo bubnové, to kvůli přidanému a dnes již povinnému systému ABS. W800 bude v nabídce ve dvou verzích, klasický nahatý Street a Cafe s malou přední polokapotáží v retro stylu a jinak tvarovaným sedlem, určeným víc pro sólovou jízdu.

Kawasaki W800
Kawasaki W800

Kawasaki W800

BMW R1250 R/RS

Nový boxer 1250 s technologií dvojité vačky ShiftCam je hodně významné vylepšení, BMW ho proto ihned po modelu GS nasadila i do dalších modelů.

Výkon 136 koní a 143 Nm točivého momentu se tak kromě nového GS a RT se dostává i do naháče R a sportovně cestovního RS. Ten navíc dostal i nový design kapotáže a celkově se přiblížil nové tváři superbiku RR. 

S volitelným elektronickým odpružením se tlumení motocyklu automaticky přizpůsobuje jízdní situaci a manévrům jezdce a umí se nastavit podle zatížení, třeba po nasednutí spolujezdce. Nový systém brzdového asistenta Dynamic Brake Control (DBC) přidává další úroveň bezpečnosti při brzdění v krizových situacích a odpojuje rukojeť plynu.

BMW R1250 RS
BMW R1250 RS

BMW R1250 RS


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit