Pátek 22. ledna 2021, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. ledna 2021 Slavomír

Křížem krážem světem na vlastní pěst. Na legendě do Japonska i Beskyd

Vojta Vlasák je samorost, za 133 dní najel 42 806 kilometrů dvacítkou zemí. Parťákem mu je tisícovkami kilometrů po cestách-necestách otřískaný slavný DR Big. Sedne na motorku a vydá se na ní na výlet, třeba do Japonska. „Žiju schovanej v domečku mezi kopcema kousek od Děčína, ale srdcem stále Českolípák,“ říká.

Suzuki DR 750 Big | foto: Archiv Vojty Vlasáka

„Mojí obživou je podlahářské řemeslo,“ říká sympaťák, kterému je letos na podzim dvaatřicet. „Bigouš“, jak svému stroji říká, je jedna z legend osmdesátých a devadesátých let. Suzuki DR Big proslulo robustností, spolehlivostí a terénními schopnostmi. Vojtův stroj s charakteristickým „zobákem“ přídě je z první generace z konce osmdesátých let, zlatá éra DR Big přišla v devadesátých. 

Pravověrná offroadová suzuki excelovala také v rukách amatérů i profesionálů na dálkových rally. Poslední vyrobili v roce 1999, dodnes se pyšní titulem nejobjemnějšího jednoválcového sériově vyráběného motocyklu na světě.

„Starou suzuki jsem si koupil jako návrat ke kořenům. Typ DR 750 Big jsem měl jako svou první velkou motorku a také jsem chtěl mít doma klasický a jednoduchý stroj, který postrádá všechny moderní speciality,“ komentuje Vojta. 

Jednoválcové enduro musí občas na cestě opravit. „Není to se mnou slavné. Nějaký dílenský základ jsem dostal v mládí od táty, něco jsem se naučil sám a zbytek je jedna velká improvizace. Ale je fakt, že Bigouše se mi zatím vždy opravit podařilo. A to často i v dost polních podmínkách,“ popisuje. 

„Je to legendární a jednoduchý stroj. Když jsem se rozhodoval, zda pojedu na KTM, nebo právě na staré suzuki, psal jsem si seznam výhod jednotlivých strojů a po měsíci padlo rozhodnutí právě na ni,“ vysvětluje. „Když totiž jedeš na východ, nepotřebuješ závratnou rychlost ani výkon. Tam ti stačí devadesát kilometrů v hodině.“ Důležitější je, aby byla mašina spolehlivá a snesla mnohdy i osmdesátioktanový benzin. „A když už přijde na závadu, tak ať to není složitý na rozborku,“ vyzdvihuje.

Na motorce se Vojta toulal po Evropě, Asii i Africe. Naposledy dojel do Japonska. „Procestované mi přijde jako silné slovo, ale pár výletů jsem po těchto kontinentech absolvoval,“ říká skromně. „Z poslední cesty do Japonska budu ještě nějakou dobu čerpat.“ Ale přiznává, že už ho zas svrbí ruce a v hlavě se rodí nové plány. „Jisté je, že to bude zase východ.“ 

Cestovatel Vojta Vlasák se svou Suzuki DR 750 Big

Cestovatel Vojta Vlasák se svou Suzuki DR 750 Big

Mezi tím brouzdá republikou: „Mám moc rád svoje Českolipsko, pak Šumavu, Beskydy, Jeseníky. Jezdím po republice křížem krážem, co to jde a nestane se, že by se mi někde vyloženě nelíbilo. Místa, co už znám, se snažím vnímat jak se mění vlivem počasí, ročního období a tak. Tohle mě naučil děda. Taky mám rád techniku a technické památky a těch je u nás taky veliká spousta. Máme na co být pyšní.“

Na expedice jezdí sám. „Nejsem zarputilý samotář, ale umím být sám se sebou. Dokonce i to Japonsko jsme měli jet původně dva. Ale často to tak bývá, že do toho něco vleze. Buď není čas, nebo peníze. Já byl rozhodnutý jet, a tak jsem tomu vše přizpůsobil. A nijak zvlášť mi nevadilo, že jedu solo,“ vypráví. 

A dodává ze zkušenosti: „Navíc na východě, hlavně v Rusku, člověk není sám. To už jsem musel vyvinout hodně snahy, abych nebydlel někde u místních motorkářů nebo i obyčejných lidí a mohl si postavit stan třeba u jezera či řeky. Smutno mi ani po těch víc jak čtyřech měsících na cestě nebylo, ale často jsem si představoval, jak bude vypadat návrat.“

Říká, že strach až na pár okamžiků, kdy mu do obličeje mířila puška tureckého vojáka, prý neměl. „Ale samozřejmě, že vždy k cestování a jiným krajinám přistupuji s respektem. Přesto někdy člověk narazí, to k tomu prostě patří. Důležité je, nejít tomu naproti, a když už se to stane, tak se z toho nesesypat.“

Sám říká, že není sběratel ani hltač kilometrů. „Přesné číslo fakt nevím. Ale nebude to nic ohromného. Myslím tak kolem čtvrt milionu kilometrů,“ sám o sobě říká, že je cestovatel na motorce. „Takhle se vnímám. Motorkářů jsou dnes plné silnice, internetové diskuse atd., ale otázkou je, co to vlastně znamená to motorkaření.“

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Londýňané objevili Itálii: v době covidu ve velkém vykupují skútry

Londýňané přišli na elegantní řešení, jak se v době pandemie koronaviru netlačit s ostatními v MHD a zároveň neprosedět...

Ducati Streetfigher se čtyřválcem je nový král naháčů

Nový Streetfighter byl jednou z nejočekávanějších novinek letošní sezóny. Stroj představila Ducati před rokem, my ho...

Elektromotorky by mohly vozit baterie v sajdkáře

El Solitario je zatím jen koncept na počítačové obrazovce, ale ukazuje zajímavou, i když trochu děsivou vizi...

Autofotka týdne: Nejnovější Harley je šlapací a elektrický

Moderní harleyář už nejspíš nespí pod svou milovanou mašinou a s jointem za uchem a třepotem třásní svého ohozu neláká...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...

Hráč vytvořil v Minecraftu Everest v měřítku 1:1, na vrchol lezl čtyři hodiny

S využitím skutečných geografických dat vytvořil streamer G0ularte virtuální kopii nejvyšší hory na Zemi a poté vylezl...