Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Městský mikroteréňák Volkswagen Cross UP!

aktualizováno 
Rostoucí poptávka po modelech s vizáží "teréňáku" přiměla největší evropskou automobilku rozšířit svou rodinu modelů Cross. Vyšší světlou výšku a ochranné oplastování teď v duchu pseudooffroadových sourozenců dostal i nejmenší model UP!.

Volkswagen Cross UP! | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Trojčata Volkswagen UP!, Škoda Citigo a Seat Mii jsou velmi povedená auta, miniaturní modely značek koncernu VW se ale neprodávají, jak si vedení představovalo. Mrňousové z bratislavské továrny německého koncernu to tedy mají nahnuté (čtěte ZDE), Volkswagen se snaží zákazníky přilákat akčně vypadajícím modelem.

Rozpustilá městská stylovka

Volkswagen Up! je malé hranaté autíčko přímo stvořené pro zdolávání městské džungle. Ačkoliv je z trojice bratislavských miniaut navenek nejodlišnější, přízeň s oběma koncernovými prcky rozhodně nezapře. Jeho design je v porovnání s nimi ale ještě o kousek střízlivější. Postrádá totiž tradiční masku chladiče, díky které ostatní sourozenci působí možná až zbytečně dospěle. UP! hlásá příslušnost ke značce jen mohutným logem a trochu jinými světlomety. 

Volkswagen Cross UP!

Volkswagen Cross UP! v číslech

Motor atmosférický zážehový R3

Zdvihový objem (cm³) 999

Válců / ventilů 3 / 12

Výkon( kW/koní) 55 / 75

Točivý moment (Nm) 95

Zrychlení 0–100 km/h (s) 13,2

Maximální rychlost (km/h) 171

Průměrná spotřeba (l/100 km) 4,7

Délka / šířka / výška (mm) 3563 / 1649 / 1516

Rozvor (mm) 2420

Objem nádrže (l) 35

Zavazadlový prostor (l) 251 / 959

Pohotovostní hmotnost (kg) 929

Rozměr pneumatik 185/50 R16

Cena od (Kč) 309 900

Se sytým „hasičsky“ červeným lakem a pěknými litými koly mu to sluší. V provedení Cross ještě dostává řadu atraktivních doplňků. 

Cross UP!, je v pořadí už šestým pseudoterénním modelem Volswagenu, na opravdový terén si ale zálusk nedělá. Plastové lemy blatníků, prahové lišty a stříbrně lakované díly mají hlavně upoutat pozornost a to se tu daří na výbornou. Z usedlé městské myšky je rázem velmi výrazné auto s nápaditým vzhledem.

Zvenku prcek, uvnitř obr

Uvnitř hraje Cross UP!, stejně jako ostatní z trojčat, hlavně na praktickou notu, což u malého městského auta rozhodně není na škodu. Kokpit je především účelový a ergonomicky kvalitně rozvržený. Rozmístění přístrojů a všech ovladačů je logické, vše je pěkně po ruce a na očích. Ergonomický prohřešek představuje pouze elektrické stahování oken. Na straně řidiče totiž chybí druhé tlačítko, kterým by se dalo obsluhovat okno u spolujezdce. Manipulace s ním je tak možná pouze krkolomným natahováním přes celý interiér případně za pomoci druhého pasažéra, pokud je po ruce. Obě okna navíc postrádají dotykové ovládání, takže je nezbytné tlačítko po celou dobu držet.

Jednoduchý přístrojový štít ukrývá trojici kruhových přístrojů s dominantním centrálně umístěným ciferníkem rychloměru, který obsahuje i malý informační displej. Vlevo je trochu titěrný otáčkoměr, vpravo pak palivoměr.

Volkswagen Cross UP!

Standardní výbavou provedení Cross UP! je i přenosný navigační systém od Garminu, uchycený na stopce uprostřed přístrojové desky. Ten zde kromě obvyklé funkce plní i roli informačního centra vozu, zobrazovače pro parkovacího asistenta nebo třeba ekonoměru. To, že sedíte v volkswagenu uvnitř, poznáte jen podle originálního tříramenného volantu s tradičním logem značky a nápisem UP! a stejně signované hlavice řadící páky. 

Až na druhý pohled objevíte další „crossové“ doplňky. Výhradně pro tohle outdoorové provedení jsou k mání třeba červeně čalouněná sedadla, ozdobné prahové lišty a další stylistické doplňky, které podtrhují jeho výjimečnost.

Interiér exceluje především z hlediska prostoru, a to obzvláště v kontextu s délkou, která jen o šest centimetrů přesahuje tři a půl metru. Čtveřice pasažérů, pro kterou je koncipován, najde dostatek prostoru v obou řadách a prakticky ve všech směrech. Pro přepravu čtyř dospělých samozřejmě přijde vhod pětidveřové provedení, které je u verze Cross UP! samozřejmostí.

Kromě velkorysého prostoru zpříjemňuje pobyt na palubě také množství odkládacích kapes a přihrádek. Trochu kritiky naopak snesou pouze výklopná zadní boční okénka. Za očekáváním zůstává také kufr, ne však z hlediska objemu, ale zpracování. Že mu chybí čalounění po celém obvodu, bychom mu ještě odpustili, horší je to s jeho přístupností. Vstup je totiž zajištěný malým otvorem a navíc ukrytý pod polstrovaným víkem, kterému chybí závěsy, a je tudíž zapotřebí zvedat jej ručně. A také sklápět, jinak řidiči překáží ve výhledu vzad. 

Volkswagen Cross UP!

Body k dobru získává kufr hlavně kapacitou. Už ve standardní konfiguraci Cross UP! nabízí 251 litrů objemu, sklopením dělených zadních opěradel pak lze přepravní kapacitu navýšit až na 951 litrů.

Hlučnější, ale zábavný

Otočením klíčku v zapalování se pod kapotou probudí výhradně tříválcové zážehové srdce s objemem jednoho litru a výkonem 75 koní, tedy nejsilnější motor v nabídce. Slabší alternativa tříválce, úsporná verze BlueMotion nebo provedení s pohonem na zemní plyn pro Cross Up! v nabídce není. 

Malý, atmosférický motůrek potěší svou chutí po otáčkách i obstojným nástupem síly, sytým kultivovaným projevem a solidní provozní dynamikou. S rozhýbáním 929 kg pohotovostní hmotnosti nemá žádné problémy a na svižnější městské dovádění bohatě stačí. Přítomnost tříválce v motorovém prostoru odhalíte především podle zvuku a vibrací, které jsou hlavně na volnoběh poměrně citelné. 

Volkswagen Cross UP!

Původní nedůvěra ve schopnosti motoru při jízdě rychle ustupuje, díky pružnosti ve středních otáčkách dokáže být až nečekaně zábavný. Objemový handicap není výrazněji cítit ani na dálnici, velmi však záleží na zatížení a obsazení vozu. Pouze s řidičem dokáže CrossUP! po dálnici uhánět na pětku téměř bez nutnosti podřazování. Kratší zpřevodování a absence šestého rychlostního stupně znamená, že při 130 km/h motor točí skoro 4000 otáček. To má samozřejmě vliv nejen na hluk, ale i na spotřebu. Ta se v praxi nijak výrazně neliší od té udávané výrobcem. Pokud se při práci s plynovým pedálem vyvarujete emocí, pod pětilitrovou spotřebu se v kombinovaném cyklu dostanete bez obtíží. Při poskakování ve městě počítejte se spotřebou okolo 6,5 litru. Při noční jízdě po opuštěných okreskách se nám podařilo spotřebu srazit až na hranici tří litrů, v běžném provozu budete mimo město jezdit s apetitem tak o litr větším.

Dospělé miniauto

Až budete v malém stylovém volkswagenu mrštně kličkovat uličkami, určitě oceníte podvozek, který je asi tou nejlepší částí nejmenšího modelu značky.

Proti standardnímu provedení je o 15 mm vyšší a nepatrně měkčí, což přijde vhod nejen na rozbitých městských komunikacích, ale třeba při zdolávání polňaček nebo šotolinových cest kdesi na rozestavěných předměstích. Do opravdového terénu si Cross UP! samozřejmě netroufne. Vyšší světlá výška pro náročnější výlety mimo zpevněný povrch nestačí, pohon všech kol nebo alespoň uzávěrka diferenciálu v nabídce chybí.

Volkswagen Cross UP!

Daleko podstatnější je, že podvozek nabízí velmi solidní úroveň cestovního komfortu i na šestnáctipalcových kolech, které jsou v tomto provedení standardem. Cross UP! z posádky nevytřese duši, neruší pazvuky a rázy od podvozku a řidič přitom neztrácí kontakt s děním pod koly. S celkově příjemným nastavením koresponduje také řízení s elektrickým posilovačem. Je přesné, komunikativní a klade takřka přirozený odpor. 

Cross UP! netrpí neduhy, které trápí většinu malých vozů, naopak s ohledem na kapesní vnější rozměry nabízí až nečekaně dospělé chování. Mimořádně tuhý skelet a citlivé naladění se příznivě projevují hlavně na jízdních vlastnostech. Nejmenší Volkswagen působí velmi stabilně při ostřejší jízdě v zatáčkách stejně jako při vysokém tempu v přímém směru. Jeho chování je vždy dobře předvídatelné. Používat jej jen na městské manévry by byla škoda.

Výbava

Vysokou cenu kromě atraktivnějšího vzhledu ospravedlňuje silnější motor a bohatá standardní výbava. Ta oproti základnímu provedení zahrnuje: stabilizační systém ESP (včetně ABS, EBV, ASR, MSR), dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna v předních dveřích a vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, autorádio s přehrávačem CD a MP3, přenosný navigační a informační systém Maps and more s barevným dotykovým displejem, bluetooth a hadsfree, přední mlhovky, podélné střešní nosiče, asymetricky dělená a sklopná opěradla zadních sedaček, kožené čalounění volantu, hlavice řadící páky a madla ruční brzdy, hliníkové nástupní lišty a další vesměs okrasné prvky výbavy.

Styl a výbava se u VW cení

Ve srovnání se základním pětidvéřovým provedením (označeným Take) se slabší verzí tříválce si za Cross připlatíte 96 tisíc korun, což rozhodně není málo. Základní cena je tak 313 tisíc.

Cross UP! je ideální auto hlavně pro jedince s aktivním životním stylem nebo pro ty, kteří chtějí být středem pozornosti. Z nenápadného vzhledu se za pomoci pár plastových doplňků podařilo stylistům vytěžit z designu maximum.

Pod šmrncovním kabátem je Cross UP! už důvěrně známým, solidně postaveným autem s kvalitní a prověřenou technikou a sebevědomým chováním. Jeho vyšší pořizovací cenu ospravedlňuje hlavně nadstandardní výbava. Škoda jen, že je k dispozici jen jedna motorizace a výhradně manuální pětistupňová převodovka, část zájemců by si určitě ráda připlatila za pohon na zemní plyn nebo za automatizovanou převodovku ASG. 

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Zkusili jsme sedm metod, jak urychlit střízlivění. Žádná nefunguje

Pořádný oběd, dávka glukózy nebo studená sprcha? Praktický test, v němž prověřujeme, jestli známé způsoby skutečně...

Jeli jsme prvním elektroautem vyráběným v Česku. Plašičku chodců nevypnete

Elektromobily Hyundai Kona Electric ve verzi s větším 64kW akumulátorem se budou pro celou Evropu vyrábět v Nošovicích....

Premium

Test levných stěračů do aut: experimentovat nemá smysl

Většina řidičů mění stěrače ve chvíli, kdy ty staré doslouží. Když už šmouhy omezují výhled, majitel auta často...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNOLOG ELEKTROCHEMICKÉHO PROCESU

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...