Je to nejlepší škodovka, kterou máme v nabídce, prohlásil Petr Pečenka ze Škody při předání klíčků od černé limuzíny (v nabídce je i kombík). Dojem budí Superb Laurin & Klement hlavně zvenčí, zevnitř je to spíše líp vypadající octavia. Cena nejlepšího superbu je 1,1 milionu. Upřímně, za ty peníze se dá nakoupit i líp.
Škoda Superb L&K 3.6 V6 v číslech
|
Nenápadný luxus
Do služby na Hrad nastoupil superb v nejhonosnější výbavě Laurin & Klement. A má taky nejsilnější motor v nabídce, benzinovou tři-šestku. Je to jediná současná škodovka, která dostává šestiválec.
Kromě vysílačky, která na středovém panelu nahradila popelník, a skrytých výstražných majáčků nemá vůz žádnou speciální výbavu. Černý exemplář byl původně připraven pro jednoho z členů představenstva automobilky. Superb Laurin & Klement 3,6 V6 4×4 totiž není obvyklá verze, ročně jich vznikne jen pár desítek. V dubnu se prezidentská stáj rozšíří ještě o další dva.
Zvenčí pozná ten "nej" superb na první pohled jen znalec. Poznávacím znakem jsou nápisy Laurin & Klement na bocích a zadní lampy složené z diod. Dobrým znamením jsou čtyři koncovky výfuků.
Umírněný luxus
Vnitřek se snaží hrát na luxusní notu, ale nepřehání to. Parádní jsou přední, dokonce odvětrávaná sedadla, v nich se novému prezidentovi bude hovět dobře. Miloš Zeman chce totiž sedávat vpředu vedle řidiče, to pro hlavy států není obvyklé. Přitom superb okouzlí velkým prostorem zejména toho, kdo se vozí vzadu. Doširoka otvírané dveře pozvou dovnitř klidně přesdvoumetrového vysokého basketbalistu. Na zadních místech je tolik prostoru pro nohy, až si říkáte, jestli to není zbytečné. V tomto parametru superb předhání snad i prodloužené verze tradičních limuzín, které jsou o kategorii výš.
Budoucnost superbuSuperb letos na podzim dostane facelift, tedy novou tvář. Je slíbený, dokonce chtějí na Hrad poslat jeden z prvních občerstvených kousků. "Chtěli bychom, aby ho měl k dispozici jako první právě prezident," řekl Petr Pečenka ze Škody Auto. Superb dostane příď ve stylu nové octavie, úprav se dočká i tvarování zadní části. Obměněné podoby si však moc dlouho neužije, už v roce 2015 by měla dorazit nová generace. Co se při faceliftu změní čtěte zde. |
Jenže jen centimetry komfort nedělají. Hlavně co do šířky tu přebytek místa není. Auto je v poměru k délce dost úzké: projeví se to v šířce kabiny, která je podprůměrná, víceméně na úrovni předchozí octavie. Řidič se spolujezdcem navíc sedí hodně blízko středového tunelu.
Na zadních místech budete po delší cestě trochu dřevění. Sedák je krátký a sklon opěradla nesedí každému. Kvůli technické spřízněnosti s octavií totiž konstruktéři použili její zadní lavici s několika úpravami. V octavii ostudu nedělá, ale v manažerském autě se sedává pohodlněji. Zadní místa ještě dostanou vyhřívání, ničím dalším superb vzadu nehýčká.
Právě na tom, že moderní komfortní a bezpečnostní vychytávky nemá superb ani za příplatek, je nejvíc cítit pokročilý věk modelu. Třeba tempomat, který díky radaru udržuje odstup od předjedoucího auta což by se zrovna pro jízdu v prezidentské koloně hodilo, má třeba už nová octavia, vyhřívaný volant i letitý malý Opel Corsa. Nic z toho do superbu nepořídíte.
Součástí nejvyšší výbavy jsou elektricky stavitelná sedadla, dvouzónová klimatizace, audio systém s deseti reproduktory, vyhřívané čelní sklo nebo roletky na zadních bočních sklech a na zadním okně, bi-xenonové světlomety, u sedanu zadní LED svítilny a unikátní dvojité ovládání kufru.
Motor hodný prezidenta
Nejvíc se nám na prezidentském superbu líbil motor. Atmosférický šestiválec je dnes už skoro unikum. Dá se taky čekat, že je to poslední velkoobjemový motor ve škodovkách vůbec. Dnešní doba totiž přeje stále menším motorům, ze kterých sílu doluje turbodmychadlo.
Velký benziňák má hezký plynulý zátah, cítíte z něj přirozenou sílu, líbí se rychlá a přímá reakce na sešlápnutí plynu. Když chcete razanci, vytočit ho stačí nad čtyři tisíce otáček za příjemného jadrného hlasu. Těch 260 koní motoru věříte, když na to dupnete, ozve se hezký mechanický zvuk a dostaví se plynulý mocný zátah. Jen pro zajímavost: stejný motor, naladěný ovšem na tři sta koní mají pod kapotou i stíhačky dálniční policie VW Passat.
Miloš Zeman jezdil tatrouMiloš Zeman sice býval za svého premiérského působení tatrovák, ale šestsettřináctka, i její nástupkyně Tatra 700 jsou dnes už spíš objekty zájmu veteránistů. Právě v době uvedení nového prezidenta do funkce se v Kopřivnici udála za bouřlivých okolností změna majitele (více čtěte zde). Kdoví, jak to se slavnou značkou, jejíž předchozí majitelé dokonce před lety slibovali nový osobní model, bude. |
Bonvivánská motorizace kupodivu neznamená úplně šílenou spotřebu. Mezi deseti a jedenácti litry se dá jezdit normálně, ve městě za 13, ekojízda s úzkostlivým dodržováním rychlostních limitů je za devět. Nejrychlejší superb pak narazí na nezvyklou potíž: má jen 60litrovou nádrž, takže prezidentská kolona bude často u benzinky. Patnáct litrů si motor vezme při opravdu razantní jízdě, a to jsme prezidentský speciál vytáhli i na německou dálnici a proháněli se na úsecích bez rychlostních omezení. Ručka tachometru se došplhá až k dvěstěpadesátce, ale příjemný pocit podporovaný jistotou a suverenitou podvozku to není.
Dá se čekat, že prezidentští šoféři občas vytáhnou na střechu modrý majáček a budou stíhat důležité jednání jízdou nad povolenými limity. Tehdy superb doplácí na to, že je dlouhý a relativně úzký.
A tak je i na příplatkových osmnáctipalcových ráfcích, obutých do širokánských pneumatik, hodně citlivý na boční vítr. Řidič jako by musel stále jeho dráhu korigovat i na rovné dálnici. Na suverénní odpočinkovou jízdu dvoustovkou po německé dálnici s jednou rukou na volantu to prostě není. Minimálně od stopadesátky musíte být ve střehu víc, než se u limuzíny čeká.
V táhlých rychlých obloucích však je superb jistý a suverénní. Velká délka v poměru k šířce se projevuje na okreskách, kde se v rychle projížděných ostrých zatáčkách sklápí kolem podélné osy, ale na tak velké auto zatáčí velmi hbitě i díky pohonu všech kol (systém Haldex), který k tomuto motoru dostane superb vždycky, stejně jako dvouspojkový automat.
Pohon všech kol funguje skvěle, bez prodlevy, zadní kola začnou pracovat dřív, než se začne auto hrnout zatáčkou, kam nemá. Z uživatelského hlediska vám neviditelná síla pomáhá tak, že o tom ani nevíte. Řidič prostě jen dravě řídí a elektronika mu pomáhá.
Zemanův předchůdce na Hradě, Václav Klaus, superb odložil do kouta vozového parku, prý moc drncá. Na fešáckých 18palcových kolech opravdu cítíte každou nerovnost. Na sedmnáctipalcových, do kterých auto po Zemanově inauguraci přezuli, to bude o něco lepší, ale velké mohutné limuzíny jezdí plavněji a komfortněji.
Lidový luxus
Šest let na trhu superbu nehádáte. Jenže neumí nabídnout opravdový komfort reprezentativní limuzíny. Superb k úřadu českého prezidenta ale tak nějak pasuje. Je to takový lidový luxus, svět opravdového luxusu limuzín je však už jinde. Na druhou stranu to k lidovější imagi nového prezidenta sedí. Teď už jen vymyslet, jak vysvětlit, že Zemanovi podřízení jezdí v autech o třídu výš. Takové Audi A8 a BMW 7 jsou ve státních úřadech docela obvyklé...
Laurin & KlementJména zakladatelů Václavů vozila auta z Mladé Boleslavi do roku 1925. Po mnoha desetiletích se vrátila v roce 1995 na jednu z verzí felicie, potom nejluxusnější octavie a nakonec i superbu. |