Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Suzuki Swift: vzhled se moc nemění, auto je ale zcela nové

  10:00
Úspěšný malý model Suzuki se vyrábí už od roku 1983, nejnovější generace přijde na český trh v říjnu. Auto je to vynikající, Škodě Fabia bude tvrdou konkurencí.

Suzuki Swift | foto: Suzuki

S tím tedy Tetsuja Ozasa, šéfdesignér nového swiftu, moc práce neměl, pomyslel jsem si před začátkem jeho prezentace na mezinárodním představení klíčového modelu japonské značky. Auto totiž vypadá na pohled skoro stejně jako současná generace, kterou často vídáme na českých silnicích.

Může se hodit

Automobily japonské značky Suzuki Swift
na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

Omyl. "Když se podíváte pozorně, na autě se nezměnila jen zadní mlhovka. Všechno ostatní je nové, od motoru, náprav, podvozku..." vysvětluje Ozasa a dodává důvody pro strategii "evoluce, ne revoluce": "Víme, že nynější swift se skvěle prodává, zákazníkům se jeho vzhled líbí. Nechtěli jsme ho proto měnit, jen zásadně vylepšit," říká Ozasa.

Suzuki Swift

Otázka je, zda taková strategie bude u zákazníků toužících po "novém modelu" fungovat. Ale snad ano, protože nové suzuki je opravdu hodně povedené malé auto, které by při dobré cenové politice mohlo výrazně znepříjemnit prodejní výsledky i lídrovi segmentu malých vozů, Škodě Fabia.

Všechno je nové

Karoserie narostla o devět centimetrů, rozvor (vzdálenost mezi nápravami, klíčová pro vnitřní prostor) o rovných pět – auto je tedy delší, ale zároveň o dva centimetry "na kolech" širší. Tomu dává ještě větší mrštnost a ovladatelnost, "sedí" na cestě úžasně. Přestože je pořád o něco "tvrdší" než třeba francouzská konkurence, je dostatečně pohodlné, rozhodně více než současný poněkud uskákaný swift. V kombinaci s přesným řízením, ochotně poslouchajícím sebemenší pokyn volantu, kratičkými drahami řadicí páky pětistupňové převodovky, perfektní pozicí za velmi pohledným volantem, v sedačkách, jež výškou opěradla i tuhostí sedáku splňují všechny ergonomické požadavky, dělají tyhle vlastnosti ze swiftu skoro sportovní autíčko.

Suzuki Swift

Skoro, něco málo tomu přece jen chybí. Úplně nově vyvinutý motor – čtyřválec o objemu 1,2 litru a výkonu 69 kilowattů – je i díky dvojitému variabilnímu časování VVTi svižný, ale jeho temperament poněkud krotí rozvážná převodovka, jejíž prioritou je nízká spotřeba, a tedy dlouhé převody. Trvá tedy, než se motor "sebere" a ožije – což nevadí, pokud auto budete používat jako běžný řidič. Pro sportovní jízdu bude jistě vhodnější výkonná šestnáctistovka a provedení Sport – o jeho výrobě v současné generaci však ještě není rozhodnuto.

Ale zpět ke dvanáctistovce – samozřejmě už plní emisní normu Euro V, může být za příplatek vybavena systémem start-stop (na křižovatkách motor vypíná, samočinně naskakuje při sešlápnutí spojky) a její kombinovaná spotřeba je pouhých pět litrů na sto kilometrů. My jsme v okolí Mnichova dosáhli o litr vyššího čísla, ale při dost razantní jízdě po dálnici a poskakování v kolonách ucpaného velkoměsta.

A "za šest" jezdila předchozí (vlastně současná) třináctistovka podle papírů – úspora je tedy skoro litr. Až do rychlosti 120 km/h je auto téměř dokonale tiché, skvěle je odhlučněný podvozek i valivý hluk od kol, motor je slyšet minimálně. Ve 130, kdy 1.2 "točí" 3 700 otáček, začíná hluk mírně narůstat, ale i ve 150 se můžete bavit bez zvýšení hlasu. Swift se bude do Česka dovážet i v dieselové verzi, s agregátem 1.3 DDiS převzatým od Fiatu, pak "žere" jen 4,2 litru nafty.

Suzuki Swift

Bezpečný

Inženýři, kterým jsem na začátku textu trochu křivdil, ve skutečnosti na swiftu zapracovali. Odlehčili vůz o 30 kilogramů, ale přitom zpevnili všechny nosné části tak, že při nárazových testech EuroNCAP v minulém týdnu dostal swiftík absolutních pět hvězdiček za ochranu posádky. Na malý vůz je to skvělý výsledek. Pomáhá mu i standardních sedm airbagů (včetně kolenního) – konkurence většinou nabízí pouze čtyři. V "základu" je také stabilizační systém ESP, což za cenu, kterou odhadujeme do hranice 250 tisíc korun (současný model je v akcích už za 200), rozhodně katapultuje swifta do popředí zájmu kupců toužících po malém a kvalitním autě. Dovoz na český trh začne už v polovině října (benzin), naftové verze přijedou až v lednu 2011.

Suzuki Swift v číslech

motory
*benzinový 1.2 VVT, výkon 69 kW/6 000 ot., komb. spotřeba 5,0 l/100 km

*naftový 1.3 DDiS, výkon 55 kW/4 000 ot., komb. spotřeba 4,2 l/100 km

rozměry
*délka 3 850 mm (+90 oproti současnému modelu)
*šířka 1 695 mm (+5)
*výška 1 510 mm (+10)
*rozvor 2 430 mm (+50)

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Kombinace luxusu a tradice. Mercedes-Benz S 400 vás ohromí komfortem

Premium Existují auta a autíčka. Mercedes třídy S samozřejmě patří k těm prvním. V nové generaci světu ukazuje současné...

Rovné linky a ostré hrany. Hyundai Ioniq 5 kombinuje retro s modernou

Premium Ioniq 5 je nejhranatější auto na trhu, je hranatější než nový Defender. I když má v sobě tento elektromobil dávku...

Fantastický nesmysl. Osmiválcový Defender uhrane zrychlením i jízdou v terénu

Premium Můžete lamentovat, že Defender už není, co býval. A máte samozřejmě pravdu. Nový Defender je ale celkově mnohem lepší...

Intenzivní závodní zkušenost. S cupovou octavií na mosteckém autodromu

Premium Mostecký autodrom nabízí všem fanouškům motorsportu unikátní závodní ochutnávku. I bez závodní licence si totiž můžete...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...