Sobota 30. září 2023, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. září 2023 Jeroným, Ráchel

Suzuki Swift: vzhled se moc nemění, auto je ale zcela nové

  10:00
Úspěšný malý model Suzuki se vyrábí už od roku 1983, nejnovější generace přijde na český trh v říjnu. Auto je to vynikající, Škodě Fabia bude tvrdou konkurencí.
Suzuki Swift

Suzuki Swift | foto: Suzuki

S tím tedy Tetsuja Ozasa, šéfdesignér nového swiftu, moc práce neměl, pomyslel jsem si před začátkem jeho prezentace na mezinárodním představení klíčového modelu japonské značky. Auto totiž vypadá na pohled skoro stejně jako současná generace, kterou často vídáme na českých silnicích.

Může se hodit

Automobily japonské značky Suzuki Swift
na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

Omyl. "Když se podíváte pozorně, na autě se nezměnila jen zadní mlhovka. Všechno ostatní je nové, od motoru, náprav, podvozku..." vysvětluje Ozasa a dodává důvody pro strategii "evoluce, ne revoluce": "Víme, že nynější swift se skvěle prodává, zákazníkům se jeho vzhled líbí. Nechtěli jsme ho proto měnit, jen zásadně vylepšit," říká Ozasa.

Suzuki Swift

Otázka je, zda taková strategie bude u zákazníků toužících po "novém modelu" fungovat. Ale snad ano, protože nové suzuki je opravdu hodně povedené malé auto, které by při dobré cenové politice mohlo výrazně znepříjemnit prodejní výsledky i lídrovi segmentu malých vozů, Škodě Fabia.

Všechno je nové

Karoserie narostla o devět centimetrů, rozvor (vzdálenost mezi nápravami, klíčová pro vnitřní prostor) o rovných pět – auto je tedy delší, ale zároveň o dva centimetry "na kolech" širší. Tomu dává ještě větší mrštnost a ovladatelnost, "sedí" na cestě úžasně. Přestože je pořád o něco "tvrdší" než třeba francouzská konkurence, je dostatečně pohodlné, rozhodně více než současný poněkud uskákaný swift. V kombinaci s přesným řízením, ochotně poslouchajícím sebemenší pokyn volantu, kratičkými drahami řadicí páky pětistupňové převodovky, perfektní pozicí za velmi pohledným volantem, v sedačkách, jež výškou opěradla i tuhostí sedáku splňují všechny ergonomické požadavky, dělají tyhle vlastnosti ze swiftu skoro sportovní autíčko.

Suzuki Swift

Skoro, něco málo tomu přece jen chybí. Úplně nově vyvinutý motor – čtyřválec o objemu 1,2 litru a výkonu 69 kilowattů – je i díky dvojitému variabilnímu časování VVTi svižný, ale jeho temperament poněkud krotí rozvážná převodovka, jejíž prioritou je nízká spotřeba, a tedy dlouhé převody. Trvá tedy, než se motor "sebere" a ožije – což nevadí, pokud auto budete používat jako běžný řidič. Pro sportovní jízdu bude jistě vhodnější výkonná šestnáctistovka a provedení Sport – o jeho výrobě v současné generaci však ještě není rozhodnuto.

Ale zpět ke dvanáctistovce – samozřejmě už plní emisní normu Euro V, může být za příplatek vybavena systémem start-stop (na křižovatkách motor vypíná, samočinně naskakuje při sešlápnutí spojky) a její kombinovaná spotřeba je pouhých pět litrů na sto kilometrů. My jsme v okolí Mnichova dosáhli o litr vyššího čísla, ale při dost razantní jízdě po dálnici a poskakování v kolonách ucpaného velkoměsta.

A "za šest" jezdila předchozí (vlastně současná) třináctistovka podle papírů – úspora je tedy skoro litr. Až do rychlosti 120 km/h je auto téměř dokonale tiché, skvěle je odhlučněný podvozek i valivý hluk od kol, motor je slyšet minimálně. Ve 130, kdy 1.2 "točí" 3 700 otáček, začíná hluk mírně narůstat, ale i ve 150 se můžete bavit bez zvýšení hlasu. Swift se bude do Česka dovážet i v dieselové verzi, s agregátem 1.3 DDiS převzatým od Fiatu, pak "žere" jen 4,2 litru nafty.

Suzuki Swift

Bezpečný

Inženýři, kterým jsem na začátku textu trochu křivdil, ve skutečnosti na swiftu zapracovali. Odlehčili vůz o 30 kilogramů, ale přitom zpevnili všechny nosné části tak, že při nárazových testech EuroNCAP v minulém týdnu dostal swiftík absolutních pět hvězdiček za ochranu posádky. Na malý vůz je to skvělý výsledek. Pomáhá mu i standardních sedm airbagů (včetně kolenního) – konkurence většinou nabízí pouze čtyři. V "základu" je také stabilizační systém ESP, což za cenu, kterou odhadujeme do hranice 250 tisíc korun (současný model je v akcích už za 200), rozhodně katapultuje swifta do popředí zájmu kupců toužících po malém a kvalitním autě. Dovoz na český trh začne už v polovině října (benzin), naftové verze přijedou až v lednu 2011.

Suzuki Swift v číslech

motory
*benzinový 1.2 VVT, výkon 69 kW/6 000 ot., komb. spotřeba 5,0 l/100 km

*naftový 1.3 DDiS, výkon 55 kW/4 000 ot., komb. spotřeba 4,2 l/100 km

rozměry
*délka 3 850 mm (+90 oproti současnému modelu)
*šířka 1 695 mm (+5)
*výška 1 510 mm (+10)
*rozvor 2 430 mm (+50)

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky chválí kompromisní Euro 7, ale obávají se vysokých nákladů

Nově dohodnutý kompromisní návrh emisní normy Euro 7 znamená podle tuzemských automobilek výrazné zlepšení proti...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Nové Volvo C40 Recharge. Elektrický crossover, který je ukázkově kultivovaný

Premium Nenechte se zmást aerodynamicky tvarovanou karoserií a dvojicí elektromotorů s výkonem přes 400 koní. Tento čistě...

Mercedes-AMG jako elektromobil nabízí dechberoucí výkony i v základní verzi

Premium Když člověk s láskou k rychlým autům spatří písmena AMG, okamžitě se mu rozpumpuje krev v žilách. Ale když za nimi...

Pro auto do Polska? Může se to hodně vyplatit, na octavii ušetříte sto tisíc

Exkluzivně Už letmý pohled do inzerce ukazuje, že v Polsku jsou ojetá auta levnější než v Česku. A to docela výrazně: při koupi...

Audi S8 TFSI quattro. Nechybí luxusní výbava ani chování opravdové limuzíny

Premium Když dáte čtyři až pět milionů korun za auto, musí být výsledek něco, z čeho se všichni posadí na zadek. Musí to být...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...