Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seat Ibiza LPG: pod plynem na konec světa

Ibiza dostala do letošního roku facelift. A s ním dorazila i zajímavá verze na propan-butan, která zaujme šetřílky. Navíc s ní budete tankovat klidně až po tisíci najetých kilometrech.
Seat ibiza

Seat ibiza | foto: Seat

Občerstvení vzhledu přichází u aut obvykle v druhé polovině jejich životní ho cyklu, u ibizy přišlo nezvykle pozdě, až po pěti letech. A nutno říci, že se povedlo. Vylepšení při faceliftu bývají v mnoha případech změnou k horšímu, u ibizy to chvályhodně neplatí.

Faceliftem prošky všechny tři verze. Třídveřový hatchback, pak pětidveřový I  kombík. Seat Ibiza má přepracovaný přední a zadní nárazník, novou mřížku před chladičem a když si připlatíte za bixenonové světlomety – to je v téhle kategorii snad unikum – dostanete do nich proužky LED diod pro denní svícení.

Seat ibiza

Mimochodem, je to jedno z mála aut, kde se designéři s touto technologií vypořádali opravdu se ctí. Světla jsou oproti předchozímu provedení trochu hranatější, prý to naznačuje směřování designu dalších seatů. Mají mít velmi podobné přední lampy a být hranatější.

Největší novinkou je v kabině zvětšená schránka před spolujezdcem, z původních 4,7 litru narostla na víc než dvojnásobek (10,7). Úprav se dočkala také grafika v kapličce pod volantem a panel ovládání klimatizace.

Seat Ibiza

Technika a všechno ostatní zůstaly stejné. Ibiza je jen kvůli novým nárazníkům o devět milimetrů delší, stejné zůstaly ostatní míry včetně velikosti kufrů (292 5dv. hatchback, 430 kombík).

Seat Ibiza na LPG v číslech

  • motor 1,6 litru, atmosférický čtyřválec
  • max. výkon 59 kW/80 k
  • max. točivý moment 145 Nm
  • max. rychlost 174 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 12 s
  • kombinovaná spotřeba 7,6 l/100 km
  • délka × šířka × výška × rozvor 4 061 × 1 693 × 1 445 × 2 469 mm
  • základní cena 284 900 Kč (třídveřová verze)

Naladění podvozku a jízdní vlastnosti se nezměnily. Ibiza je stále velmi jistá, má spíše tvrdší podvozek a můžete s ní upalovat i vyššími než dálničními rychlostmi bez zaváhání. Je moc příjemná na ovládání a třeba řidičky mající panický strach z rozjezdů do kopce uklidní speciální vychytávkou, která nechá auto zabrzděné ještě chvíli po uvolnění prostředního pedálu. Na start bez nežádoucího couvnutí tak má šofér klid a čas.

Kabina je pro průměrně rostlou posádku dostatečně velká. Kufr je na běžné použití akorát velký a vcelku dobře přístupný. Pokud ale chcete používat pětidveřovou ibizu jako rodinné auto pro přepravu dítěte s kočárkem, zajděte si předem do autosalonu vyzkoušet, jak se tam nakládá. Hrana kufru je v ještě snesitelné výšce, horší je to s koncovými světly, které nákladový otvor ve spodní části zužují a zasahují lehce do kufru. Ne každý kočár se tam pak pohodlně vejde.

Základním motorem pro ibizu je tříválcový 1,2 s cenovkou 221 900 korun; té se vyhněte obloukem, pokud neplánujete jen pojížďky po městě. Seat se zákazníkům snaží "protlačit" hlavně přeplňovanou dvanáctistovku TSI, se kterou má ibiza 105 koní. Naopak ceny turbodieselů jsou tak vysoko, že vám myšlenky na laciné ježdění na naftu znechutí jen pohled do ceníku: nejlevnější 1,2 TDI stojí 295 900. To se vyplatí jen těm, kdo najezdí obrovské porce kilometrů.

Plyn je zajímavá nabídka

Mnohem zajímavější volbou pro spořílky se zdá plynová varianta. Verze s motorem 1,6 má totiž dvě plnohodnotné nádrže, do té usazené na místě rezervy se tankuje propan-butan (LPG). Třídveřová "plynová" ibiza vyjde na 284 900, pětidveřová na 292 900 Kč. Do kombíku bohužel plynový pohon nepořídíte.

Seat uvádí, že kilometr jízdy s Ibizou 1,6 LPG (59 kW) vyjde na 1,27 koruny, záleží na ceně, za kterou plyn kupujete. Tovární zástavbu plynové nádrže nevnímáte, jen na středovém panelu úplně dole ve schránce před řadicí pákou přibylo tlačítko přepínání mezi plynovým a benzinovým pohonem. A na displeji mezi budíky v kapličce pod volantem vás systém informuje, na co jedete a kolik plynu je v nádrži. Že jedete na propan-butan také hlásí zelená kontrolka na otáčkoměru; když začne plyn docházet, rozsvítí se ještě oranžová. Startujete a rozjíždíte se na benzin, pak se spalování okamžitě automaticky přepne na LPG.

Seat ibiza

Kombinovanou spotřebu udává výrobce 7,6 l na sto kilometrů. V provozu na benzin se toho v pohodě udržíte. Plynu spotřebuje osmiventilový benziňák MPi upravený na pohon plynem přímo z výroby kolem deseti litrů. Objem plynové nádrže, která vyhnala zpod podlahy kufru rezervu, je přes padesát litrů. Při svižném ježdění po dálnicích a poskakování po městě nám vystačila na víc než pět set kilometrů. K tomu připočítejte standardní pětačtyřicetilitrovou nádrž na benzin a vyjde vám dojezd na jedno natankování obou paliv přes tisíc kilometrů.

Osmdesátikoňovou atmosférickou jedna-šestku musíte ke kalupu trochu popohánět. S řadicí pákou pětistupňové převodovky pak pracujete tak, aby měl motor dost otáček. Při klidné jízdě si ale nechá líbit i převalování kolem patnácti set otáček. Motor není žádný dravec, ale z ibizy nedělá ani loudu. Samozřejmě pro jízdy s plnou zátěží výhradně levým dálničním pruhem to ideální volba není, ale pro normální ježdění je Ibiza Bi-Fuel ideální parťák.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...