Seat Ibiza ST FR: nový kombík má 150 koní a přemalované oči

  14:00aktualizováno  14:00
Kombíkový Seat Ibiza patří k nejhezčím malým combi, teď celá řada včetně třídveřového stejně pohledného hatchbacku a nejprodávanějšího pětidveřáku prošla faceliftem. Na svět se nyní dívá LEDkovýma očima (ale jen za příplatek). Říznější Ibizu FR Combi jsme na pozvání automobilky prohnali kolem Barcelony. Jako první z Česka.

Seat Ibiza | foto: Seat

V šrumci kolem nového toleda, které bude v Mladé Boleslavi vyráběným dvojčetem nové škodovky, ta událost úplně zapadla. Na ženevském autosalonu měla totiž  premiéru i občerstvená ibiza a hlavně její verze FR Combi. To je nejrychlejší verze malého seatu, který v Česku dělá přes polovinu prodejů značky. Tenhle kombík umí uhánět až 212 km/h.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Sice to není přímý konkurent Fabie RS, ta má i v kombiprovedení o 30 koní víc, ale kdo chce svižného kombíka, je na správné adrese. Seat není tak vyhraněný, svou sílu nedává najevo navenek a uvnitř se to nejvíc pozná na skvělých pohodlných a dobře tvarovaných sedadlech, která vás podrží v ostře projetých zatáčkách.

Kdysi měl Seat slogan Auto Emoción. V případě FR jsou ty emoce spíš potlačené. Navenek je to pořád klasická ibiza, která vypadá dobře i bez přehnaných spojlerů, křídel a dalších doplňků. Ale řidiče překvapí nečekaně kultivovaný a utlumený zvuk.

Komu je to málo, může si počkat do konce roku, kdy se představí verze Cupra, která má mít pod kapotou motor 1,4 TSI, ze kterého motoráři vydolují dvě stě koní.

V zatáčkách je FR stále suverén. Oblouků se drží s jistotou a tu dává i šoférovi. Řízení a vůbec celý podvozek je pevný a jistý, ale nikoliv nepohodlný a uskákaný.

Fotogalerie

Budete se učit pracovat sedmistupňovým automatem. Při normálním používání je bez výhrad, řadí rychle a plynule. Jen občas kvůli použití dvou suchých spojek trochu cukne. I při dravé jízdě se ale zdálo, že je lepší zůstat u obyčejného cestovního režimu. Sportovní možná řadí o fous rychleji, ale nechává motor s velmi plochou charakteristikou občas zbytečně vytočený. Možná by se v těch chvílích a hlavně pro výjezdy ze zatáček hodila pádla pod volantem pro manuální řazení. Ta ale nejsou v ceníku ani za příplatek, a tak je třeba nacvičit volbu stupňů pákou.

Kombíkové FRko má pod kapotou 150koňovou kompresorem a turbodmychadlem přeplňovanou benzinovou jedna-čtyřku TSI. Ale můžete vybrat i krotší verzi 1,2 TSI se 105 koňmi, i ta na hezky svižnou jízdu stačí – pojedete-li ráno brousit silnice bez doprovodu a nákupu v kufru.

Všechny ibizy s výkonem nad sto koní mají v základní výbavě také stabilizační systém se systémem XDS, který simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Ten v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo, okolo kterého se auto hbitěji stočí a ibiza tak vykružuje zatáčky s velkou chutí.

Podvozek FRka má také o něco tužší pružiny a stabilizátor na přední nápravě je o deset milimetrů tlustší.

Nové oči

Ibiza ale hlavně dostala do letošního roku facelift. Občerstvení vzhledu přichází u aut obvykle v druhé polovině jejich životní ho cyklu, u ibizy přišlo po pěti letech. A nutno říci, že se povedlo. Vylepšení při faceliftu bývají v mnoha případech změnou k horšímu, u ibizy to chvályhodně neplatí.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza

Faceliftem prošky všechny tři verze. Zprava: třídveřový hatchback, pak pětidveřový a nalevo kombík.

Má přepracovaný přední a zadní nárazník, novou mřížku před chladičem a když si připlatíte za bixenonové světlomety – to je v téhle kategorii snad unikum – dostanete do nich proužky LED diod pro denní svícení. Mimochodem, je to jedno z mála aut, kde se designéři s touto technologií vypořádali opravdu se ctí. Světla se oproti předchozímu provedení trochu zahranatila, prý to naznačuje směřování designu dalších seatů. Mají mít velmi podobné přední lampy a být hranatější. Louis Santos, designér Seatu, prozradil, že právě tvar předních světel u občerstvené ibizy velmi dlouho ladili.

Do ceníku přibyl veselý zelený lak a do interiéru jiné čalounění. Největší novinkou je v kabině zvětšená schránka před spolujezdcem, z původních 4,7 litru narostla na víc než dvojnásobek (10,7). Úprav se dočkala také grafika v kapličce pod volantem a panel ovládání klimatizace.

Seat Ibiza

Technika a všechno ostatní zůstaly stejné. Ibiza je jen kvůli novým nárazníkům o devět milimetrů delší, stejné zůstaly ostatní míry včetně velikosti kufrů (292 5dv. hatchback, 430 kombík).

Do ibizy si nově můžete přikoupit speciální informační systém. Na nožce nahoře na přístrojovce je navigace od firmy TomTom, která toho ale umí víc, protože spolupracuje s elektronikou vozu. Jen jejímu navigování je třeba se trochu přizpůsobit. V okolí Barcelony, kam redakci Seat na první svezení s obnovenou ibizou pozval, občas zazmatkovala.

Ceny

Obnovená ibiza se po faceliftu už usadí se základní cenou nad dvousettisícovou hranicí. Seat tak stejně jako Škodovka dělá prostor pro svůj nový malý model Mii (u Škody Citigo). Nejlevnější je u Seatu třídveřové provedení SC s cenovkou 218 900 Kč. Pětidveřový hatchback je o deset tisíc dražší. Nejlevnější kombík označovaný ST je za 244 900 Kč. Jenže ty mají dnes už přežitý a občas dost problematický tříválec 1,2 HTP.

Seat se tak stejně jako Škoda snaží "protlačit" hlavně přeplňovanou dvanáctistovku TSI, se kterou má ibiza 105 koní. Za tu je ale třeba už připlatit 36 tisíc. Pokud se vám to zdá moc a přeplňování neholdujete, berte bez obav klasickou atmosférickou 1,4 (85 k).

Kupovat do tak malého auta diesel asi nemá smysl. Vyplatí se to snad jen těm, kdo najezdí obrovské porce kilometrů. Ale musí se připravit na velké placení. Tříválcové 1,4 TDI už se ze scény odporoučely, a tak má ibiza v nabídce motory 1,2 TDI ( ve verzi Ecomotiv udávaná spotřeba 3,4 l/100 km) a 1,6. Ty ale začínají o dost výš než i ty nejdražší benziňáky. K mání je i velký turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 105 koní u hatchbackových provedení FR.

Seat Ibiza

Mnohem zajímavější volbou pro spořílky se zdá plynová varianta. Verze s motorem 1,6 má totiž dvě plnohodnotné nádrže, do té usazené na místě rezervy se tankuje propan-butan (LPG). Filip Stoulil z českého zastoupení Seatu uvádí, že kilometr jízdy s Ibizou 1,6 LPG (59 kW) vyjde na 1,27 koruny. Třídveřová "plynová" ibiza vyjde na 281 900.

Akční nabídka

Prodej faceliftované ibizy již začal. Objednávky už dealeři berou, první auta dorazí v dubnu. Podle Stoulila tvoří 60 procent zákazníků ibizy ženy. Těší ho také, že se hlavně s kombíkovými ibizami prosazuje do firemních flotil.

Do začátku si Seat připravil i speciální akci v podobě základní verze Reference s motorem 1,2 TSI, kterou ale obohatil o mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a čtyřletou záruku (klimatizaci má TSI už od základní verze v sériové výbavě) a nasadil na ni cenu 249 900 u třídveřového SC, u pětidveřové ibizy 259 900 a u kombíku 275 900 korun. Oproti ceníkovým cenám tak ušetří kupec kolem dvaceti tisíc.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Prvních tisíc kilometrů s novou škodovkou: Scala má vymazlený podvozek

Škoda Scala

Žádné převratné nápady ani technologie Scala nenabízí, je to poctivě postavené normální auto, které má být každodenním...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

První kilometry s BMW Z4. Je to univerzál pro radost, sportování i výlety

BMW Z4

Sníh roztál a listí je zpátky na stromech. Nejlepší čas svléknout střechu a přivítat jaro, řekli si v BMW. Na český trh...

Najdete na iDNES.cz