Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Punto je prostorné, ale felicii nepřekoná

- Nový Fiat Punto sází stejně jako jeho předchůdce na prostornou karoserii, ovšem v Česku nejprodávanější felicii v tomto ohledu nepřekoná. Z redakčního testu dál vyplynulo, že se malý fiat polepšil v jízdních vlastnostech, základní motor 1,2 litru vozu dává solidní hbitost a v neposlední řadě zaslouží ocenění i jeho tichý projev.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Fiat Punto  můžete koupit na www.automodul.cz

V čem je nový Fiat Punto auto z třídy malých vozů, tudíž z nejprodávanější kategorie v Česku - lepší a kde zaostává za konkurencí v čele s mladoboleslavským duem felicia - fabia? Ve srovnání velikosti kabin sice punto nabízí o něco víc než průměr, ale podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) má fiat o pět a půl centimetrů méně prostoru pro kolena cestujících na zadním sedadle než Škoda Felicia. I po příjezdu italské novinky na zdejší silnice se potvrzuje staré známé: kdo shání auto v ceně do tří set tisíc korun a potřebuje na zadních sedadlech vozit dospělé lidi, nenajde lepší auto než felicii. Hodně místa vzadu nabídne asi i fabia, kterou však automobilka zatím neuvolnila k testování. Největší prostorový trumf tak punto skrývá v kufru. Jeho téměř tři sta litrů pro zavazadla představuje o pětadvacet litrů více, než má felicia, a o celých devětačtyřicet litrů více, než nabídne fabia. Ostatní konkurenti mají kufr s objemem okolo dvou set padesáti litrů. Výborný je u nového Fiatu Punto také široký přístup k zavazadlům, naopak záporem je výše umístěná spodní hrana kufru. Krok za solidností je i plechový zvuk, který šíří víko zavazadlového prostoru při zaklapnutí. Testovaný Fiat Punto 1,2 s šedesátikoňovým (44 kilowattů) benzinovým motorem je nejlevnější a podle očekávání výrobce asi bude nejčastější volbou zákazníků. Hlavně při jízdě ve městě uspokojí svou mrštností. Ta však končí po přeřazení na čtyřku a pětku, poté už se vůz vydává k vyšším rychlostem rozvážněji. Na dálnici to znamená, že pětka jede na rovinkách, kopeček žádá čtyřku a při akceleracích z rychlostí pod sto kilometrů v hodině je nejlepší zařadit trojku a punto rozjet. To vše při následujících spotřebách benzinu: ve městě osm až deset litrů na sto kilometrů, na dálnici sedm a mimo město v průměru okolo pěti a půl litru na sto kilometrů. Předchůdce nového punta se díky výšce v prudkých zatáčkách nakláněl a řidiči nedodával v těchto situacích nejlepší pocit z ovládání vozu. Nové punto se prodloužilo do délky v pětidveřové verzi o sedm a půl centimetru (třídveřová verze je nyní o tři a půl centimetrů kratší než pětidveřová) a také na výšce přibyly další čtyři centimetry. Přesto je novinka poslušnější, méně se naklání a lépe drží na silnici. Podvozek patří mezi tvrdší, což se asi nebude líbit řidičům, kteří se nevyhnou špatným silnicím. Jak plyne ze srovnávací tabulky, nemá Fiat Punto zrovna širokou základní výbavu. V nejlevnější verzi není ani výškově stavitelný volant a stejným směrem posuvné sedadlo řidiče. Za příplatek je i posilovač řízení s lahůdkou, kterou ocení především ženy při parkování a jiném manévrování s malým fiatem: běžný posilovač lze u automobilu dále zjemnit stisknutím tlačítka »CITY«. Poté se točení s volantem i u stojícícho auta promění doslova v hračku.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  17,1
Zrychlení 0-400 m (s)  20,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  30,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  32,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Takový milý střapatý puntík! Proti svému předchůdci jaksi zdivočel a omládl. Vysoká a štíhlá zadní světla s téměř romanticky vytvarovanou linií zadního víka nechávají Fiata Punto věrného jeho tradiční vzhledové mimořádnosti. Jinak ale je na autě všechno nové. Výrazné linie probíhají všelijak šikmo, křivě, zahnutě či zalomeně a vytvářejí tak nezvyklé tvary ploch a výkrojů pro světla či nárazníkovou lištu spojenou s maskou. A přece to vše citlivě vytváří jeden přitažlivý celek. V krátké době, kdy jsem s vozem jezdil a parkoval, se zastavilo mnoho kolemjdoucích. Ptali se a prohlíželi - byli to kupodivu více starší lidé se zkušenostmi se značkou. Jeden pán řekl: »Konečně se fiat zbavil toho hloupého loga pěti šikmých čárek!«
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Dnes už starému Fiatu Punto patřilo čtrnáct procent evropského trhu v segmentu malých aut, v Česku byl za prvních devět letošních měsíců hned za Škodou Felicií nejprodávanějším malým autem. Poměr hodnoty a ceny u malého Itala je ve shodě. Tradiční bolístku fiatu - spolehlivost - prověří až čas. Přesto již nyní lze říci, že ztrátou hodnoty v závislosti na stáří se nebude lišit od svého předchůdce a výsledná prodejní cena po pěti letech klesne zhruba na 140 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Fiat Punto

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...