Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První svezení s vylepšenou fabií. Má nový motor 1,2 TSI

Fabie je nová, na první pohled to téměř nepoznáte. Velkých změn se dočkala nejmenší škodovka pod kapotou. Dostala hlavně moderní turbomotor 1,2 TSI, který vyrábí v Mladé Boleslavi.

Vlaječka s přísavkou na přední kapotě, nárazníku, světlech, mlhovkách - tady, a tady, i tady a ještě tady: tak by klidně mohla vypadat reklama na inovované neboli faceliftované Škodovky Fabii a Roomster coby parafráze legendární reklamy na změny Škody Favorit v roce 1992.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Škoda Fabia
na prodej
na online obřím portálu www.automodul.cz

Těch bylo přesně 548, a národ si z nich dělal legraci, protože navenek moc velká změna vidět nebyla. Nejnovější facelift fabie je v tomhle podobný - rozdíly ve tvaru přední masky a světel pozná jen odborník nebo fanda domácí automobilky. To podstatné se ovšem odehrálo pod kapotou.

Zvenku evoluce, zevnitř revoluce

"Technických inovací je na fabii přes dvě stě, ovšem my říkáme, že zvenčí proběhla evoluce, ale zevnitř revoluce," říká šéf vývoje podvozků a motorů Škody Auto Martin Hrdlička. Na první pohled působí "čumáky" nových fabií a roomsterů uhlazeněji, jaksi čistěji než dříve. Nejde jen o to, že se poprvé sjednotil "obličej" všech modelů, ale hlavně o to, že auta se zdají nižší a jejich výraz je sebevědomější.

Faceliftovaná Škoda Fabia

"Těch dvě stě změn není až tak zřejmých, ovšem v přední části nezůstal stejný ani jeden díl, všechny jsou lehce upravené. Ovšem hlavní změny jsou opravdu pod kapotou - nové motory TSI a TDI, nové panely klimatizace a autorádií, větší válec posilovače brzd, multifunkční tříramenný volant, asistent rozjezdu do kopce nebo ukazatel, kdy přeřadit na vyšší rychlostní stupeň," vypočítává některé novinky konstruktér Martin Hrdlička. Právě silnější posilovač brzd je v provozu hodně znát, někteří majitelé budou mít možná s jedovatými brzdami zpočátku problém a nějakou odřeninu od bezpečnostního pásu.

Přestože hlavní inovací a hlavně největším trumfem automobilky v reklamní kampani je nový benzinový motor 1.2 TSI, změnám k lepšímu neušly ani současné tříválce HTP. Koneckonců, podle čísel jsou stále nejprodávanější motorizací ve fabiích (u roomsteru je to 1,4). "Aby HTP splnil normu Euro 5, museli jsme přepracovat katalyzátor, ale zejména jsme zapracovali na snížení hlučnosti," říká Martin Hrdlička.

Právě "syrový", neurvalý zvuk byl zdrojem kritiky části zákazníků, kteří jinak ocenili výhodu výborného tahu z nízkých otáček. "Použili jsme tichý ozubený řetěz, takže od 2500 otáček výše zmizelo typické kvílení, zapracovalo se na optimalizaci vstřikování, takže spotřeba šla dolů v průměru o 0,4 litru na 100 km," vypočítává Martin Hrdlička.

Malý silák 1,2 litru

Jak už bylo řečeno, hvězdou nových fabií a roomsterů je agregát 1.2 TSI. Je dílem koncernu Volkswagen, ale technici ze Škodovky se podíleli i na jeho vývoji a vyrábí se přímo v Mladé Boleslavi. Motor používá technologii přímého vstřiku paliva a je dopován turbodmychadlem, takže ze skromného objemu 1,2 litru vytáhne buď 63 nebo 77 kilowattů, podle nastavení řídící jednotky. Výsledkem je vynikající kroutící moment 160 nebo 175 newtonmetrů (například motor 1.2 TCE od Renaultu má 145 Nm, nepřeplňovaná dvanáctistovka od Fiatu 102 Nm), který je navíc k dispozici v širokém pásmu 1 500 až 3 900 otáček. Výsledkem je plynulý zátah a pocit, že auto jde výborně "za plynem".

Faceliftovaná Škoda Fabia - nový motor 1,2 TSI

Technicky založení čtenáři ocení, že turbodmychadlo u 1.2 TSi má nastavitelné lopatky a ventil je ovládán elektricky, ne pneumaticky, jak bývá obvyklé. "Velkou výhodou je obrovsky rychlý nástup turba bez prodlevy, velmi precizně se dají polohovat lopatky, zabraňuje to pumpování dmychadla. Abychom mohli chladit vzduch, který má při stlačení teplotu kolem 200 stupňů Celsia, je turbo chlazeno vlastním vodním okruhem se zvláštním termostatem," vysvětluje technické finesy Martin Hrdlička.

Motor nemá s lehkou fabií velkou práci (montuje se i do modelů yeti a nově do octavie), je tichý a pružný a dává malé škodovce skvělé zrychlení. Při běžné jízdě se spotřeba 1,2 TSI pohybuje někde kolem hranice šesti litrů, což není na přeplňovaný motor špatné. Jako všechny turbomotory ale bude velmi citlivý na styl jízdy. Závodníkům s těžkou nohou bude pít asi o dost víc.

Faceliftovaná Škoda FabiaFaceliftovaná Škoda Fabia

Konečně moderní diesel

Ani Škodovka nemohla zůstat pozadu v honbě za co nejnižšími hodnotami emisí CO2. Diskuse o smysluplnosti nechme ekologům, pro normálního motoristu má ovšem velký význam i to, že emise odpovídají průměrné spotřebě. A ta se tedy snižuje také. Fabia s novým tříválcovým dieselem 1.2 TDi je první Škodovkou, která v sériovém provedení produkuje pouhých 99 g CO2 na km, což je skvělý výsledek. A sám motor je poprvé ve fabii commonrailový, nepoužívá tedy starší systém čerpadlo-tryska, díky čemuž je jeho chod znatelně tišší a vibrace podstatně tlumenější.

A čtyřválcová 1.6 TDi nahrazuje letitou populární 1.9 TDi - výkonem se jí vyrovná, v ostatních parametrech překoná. Hlavním přínosem je ovšem opět kultivovanější projev. Na testování novinek jsem přijel octavií 1.9 TDi, s níž jsem předtím najel tři tisíce kilometrů v Německu. A při rychlostech kolem 140 až 160 kilometrů v hodině je úbytek hlučnosti opravdu výrazný.

Škoda Fabia s novým turbobenzinem
motor 1,2 TSI 63 kW
maximální výkon (kw/k) 63/86
maximální kroutící moment (Nm) 160
maximální rychlost 177 km/h
zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
spotřeba - kombinovaná 5,2 l/100 km
základní cena 249 900 Kč

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...