Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První svezení s novou Octavií Tour nás nadchlo. Ale na dálnici chyběly kvalty

Zvenčí vypadá sice jako stará známá, ale je to nejnovější model v nabídce. Mezi vůbec prvními jsme se projeli novou Octavií Tour. V Česku má nová velká levná škodovka v nabídce jediný motor.

Nečekejte, že si s novým tourem pořídíte závodníka. Za 280 tisíc získáte festovní, poctivě postavené auto, které dobře poslouží. Umírněným řidičům bude prehistorická benzinová šestnáctistovka stačit.

S octavií první generace je amen, v úterý 9. listopadu vyrobili poslední s pořadovým číslem 1 442 126. Tohle auto se už za svého života stalo ikonou, i když technikou nad ostatními výrazně nečnělo. Nikdo nečekal, že vydrží ve výrobě 14 let.

Nový tour je jeho důstojný nástupce a slabiny předchůdce (málo místa na zadních sedadlech, občas záludné jízdní vlastnosti) vymazává. Když se přenesete přes nevzhledná nelakovaná zrcátka, je největší slabinou nového vozu (ne)nabídka motorů.

Nafťák chybí

V Mladé Boleslavi vám to nikdo oficiálně neřekne, ale výhradně benzinový motor je v laciné velké škodovce proto, že kdyby do ní nabízeli nafťák, odebrala by hodně zákazníků "plnotučné" octavii, té s těmi velkými světly a bohatší výbavou. Na trzích mimo EU ale bude v nabídce i tour s turbodieselem. A stejně tak ještě slabší benzinová 1,4.

Škoda Octavia Tour II

Právě jediný motor pro český trh je asi ten nejslabší článek celého dobře vyváženého celku. Podvozek, brzdy a vůbec všechno ostatní mají rozhodně na víc, než zvládat 102 koní motoru, jehož kořeny sahají až k Volkswagenu Golf třetí generace z poloviny 90. let.

Abychom jedna-šestce ale nekřivdili. Motoráři na ní museli provést úpravy, aby vyhověla přísnějším emisním normám Euro 5, které začnou platit s Novým rokem.

Pro klidné povahy

Na první usednutí překvapí, zdá se silnější, než doklady říkají, a moc se líbí tím, jak je tichá. To všechno platí ve městě, pak ale vyjedete na dálnici a pochopíte, kde je zakopaný pes. Na městské ježdění je čtyřválcová osmiventilová šestnáctistovka parádní. Spotřebou se vejde do nějakých sedmi litrů, když jezdíte s lehkou nohou, vezme si ještě o půl litru míň. A to jsme jezdili s úplně novým autem, se syrovým motorem. Za pozornost stojí, že jsme jezdili pod tabulkovými hodnotami, což rozhodně není obvyklé.

Živost uděluje vozu odstupňování převodovky, do nějaké osmdesátky devadesátky to funguje dobře, na pětku jedete klidně šedesát. Jenže na dálnici zjistíte, že vám scházejí "kvalty". Pětistupňová převodovka točí při stovce tři tisíce otáček, při stotřicítce čtyři a při 140kilometrové rychlosti o dalších 250 otáček víc. Nejvíc síly má motor mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček, takže když chcete předjíždět, podřazujete na dálnici na trojku. Kdo je rozmazlený moderními "šestikvalty", asi si na tour nezvykne.

Škoda Octavia Tour IIŠkoda Octavia Tour II

Na normální klidné ježdění je ale nový tour vybavený skvěle. Vytříbený podvozek s víceprvkovou zadní nápravou se silnice drží parádně. "Oproti předchůdci je to neskutečný rozdíl," uznává i majitel předchůdkyně nového touru, který na ni nedá dopustit a novinku si ozkoušel. "Nehoupe se, neodskakuje. Skvěle brzdí." Na největších a nejdražších příplatkových kolech, kterými jsou šestnáctipalcové hliníkové ráfky, je nový tour dost tvrdý, tak už to holt u škodovek bývá.

Vidím černou

Má sice menší světla předfaceliftové octavie druhé generace (ty větší vozí od roku 2008), ale i tak v noci velmi dobře svítí. Když nahlédnete pod kapotu, objevíte zajímavý rozdíl oproti "normální" octavii - touru chybí polstrování ze spodku kapoty. I tak je ale motor skvěle odhlučněný a ve vysokých otáčkách má sympatický hlas. Líbí se nakřáplý zvuk výfuku.

Škoda Octavia Tour II

Abyste si tolik nelibovali, že jste na octavii ušetřili, pozná se laciný tour na první pohled. Uvnitř najdete jen jedinou variantu černého čalounění, plastový volant a čerň kam se podíváte. Po přesednutí z vyšňořené octavie s chromovými detaily to je trochu nezvyk. Zvenku ji prozradí černá nelakovaná zrcátka, zvlášť bizarně to působí v kombinaci s parkovacím asistentem, který můžete mít za devítitisícový příplatek. Z čistě praktického hlediska mají předfaceliftové nárazníky i výhodu menší náchylnosti spodního dílu, který zůstává černý, nelakovaný. Horší je to na bocích, kde chybí ochranné lišty, zůstal po nich jen prolis.

Líbí se sice ponuré, ale kvalitní materiály pečlivě smontovaného interiéru, spousta odkládacích prostor, pohodlné tvrdší sedačky v prostorné kabině a obrovský 585litrový kufr. Řidiči si pochválí dobře nakalibrované řízení i řadičku běhající lehce po krátkých přesných drahách. Všechno je jak má být. Jediné, co vás může překvapit: když startujete, musíte mít sešlápnutou spojku.

Škoda Octavia Tour II

Výbavou šetří

Základní tour je opravdové "holátko": v základní výbavě má dva airbagy, ABS, elektricky ovládaná zrcátka, patnáctipalcová plechová kola. Startovací cena je za 282 500, za kombík se připlácí třicet tisíc. Určitě si připlaťte 10 tisíc za paket Tour Plus, ve kterém je klimatizace, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač a šet reproduktorů k základním dvěma. Boční airbagy jsou za 11 a hlavové za 21 tisíc. Mlhovky za 5 tisíc, stabilizační systém ESP za 13 a dálkově ovládané centrální zamykání jsou za čtyřtisícový příplatek. A 8 400 korun za jediné autorádio v nabídce raději ušetřete a kupte si v obchodě s elektronikou neškodovácké, určitě seženete mnohem levnější a lepší.

Škoda Octavia Tour II v číslech
motor zážehový, atmosférický, 1595 ccm
převodovka pětistupňová manuální
max. výkon (kW/k) 75/102
max. točivý moment (Nm) 148
nejvyšší rychlost (km/h) 190
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,3
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,1
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4527 x 1769 x 1462 x 2578
objem kufru (l) 585 - 1455
pohotovostní hmotnost (kg) 1270
pneumatiky 195/65 R15
základní cena (Kč) 282 500 (kombi 312 500)
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...