Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový Fiat Croma: když se vám nelíbí, vraťte ho

Neztratil nic ze své plavné elegance dálničního expresu. Obrkombík značky Fiat k tomu navrch dostává novou, pohlednější tvář a moderní výbavu. Vyzkoušeli jsme, jak se s novou cromou jezdí.
Fiat Croma

Fiat Croma | foto: Fiat

Zhruba v polovině života čeká téměř každý model facelift - tedy jakási lehká plastika obličeje a občas i interiéru, semtam přibude nějaká lišta, detail.

Automobilky tak chtějí dodat svým modelům modernější vzhled a doufají, že si jich všimnou noví zákazníci. Bohužel, ne vždy nová tvář autu pomůže, to to pak může dopadnout třeba takhle.

V případě nové cromy je ale facelift rozhodně krokem k lepšímu. Cvičené oko designéra možná odhalí některé prohřešky proti původnímu jazyku velkého Giugiara, který ji původně navrhl. Nová tvář brava ale cromě sluší a rozumí si i s oblinami a velkými plochami tohoto bachratého kombíku.

Nové tvarování dostal také zadní nárazník. Má naznačovat dynamické ambice auta. Na horní hranu okna víka kufru se ještě nastěhovalo křidélko spojleru, které šlechtí aerodynamiku a při pohledu zezadu cromu opticky snižuje. Stejný úkol mají také lišty na bocích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat můžete koupit na www.automodul.cz

Netradiční kombi
Největší fiat dostává novou tvář po necelých třech letech, tedy dřív, než je obvyklé. (Croma se představila před dvěma roky na autosalonu v Ženevě.) Roberto Giolito, šéfdesignér Fiatu¨, to vysvětluje potřebou přiblížit tvář cromy úspěšným modelům Bravo a Grande punto.

Nafouknutý kombík nezvyklých proporcí zůstává neprávem opomíjen za německou konkurencí. Všechny díry do automobilového světa udělali Italové s malými auty, croma ale dokazuje, že umějí i ta velká.

Auto je někde na půl cesty mezi kombíkem a MPVčkem. Hlavní cílovou skupinou jsou velké rodiny, které s sebou stále vozí hromadu věcí.

Rozhodně stojí za pozornost fakt, že existuje jen jako verze kombi. Sedan jménem Croma v autosalonu fiatu nepořídíte.

I přes vcelku vysokou stavbu karoserie má velmi dobrou aerodynamiku, sprint po dálnici zvládá s přehledem, hovor posádky podbarvuje jen šelestění zrcátek a v případě testovaného exempláře také pohvizdující turbodmychadlo.

Velké stěhování
Oproti předchozímu provedení cromy se po technické stránce nic nemění, stejný zůstal také skvěle přístupný interiér.

Automobilka tvrdí, že tohle 478 cm dlouhé, 177 široké a 160 centimetrů vysoké auto je "nejprostornějším automobilem ve svém segmentu." Pobyt na palubě říká, že na tom něco bude.

Ergonomové posadili posádku výše, než je obvyklé. Usazení za volantem trvá o něco déle i díky malým seřizovacím rozsahům volantu. Trošku dál od věnce volantu jsou umístěny páčky směrovek a stěračů. Některé ovladače budete chvíli hledat. Motor se třeba oživuje netradičně na středovém tunelu mezi předními sedadly.

Obří křesla jsou hodně plochá, ale podepřou tělo i opravdu urostlého pasažéra a nabídnou hromadu pohodlí.

Řadicí páku umístili konstruktéři hezky vysoko, po ruce k volantu, dokonalému pohodlí překáží jen příliš mohutný středový tunel, který utiskuje dolní končetiny posádky vpředu. Těm vzadu je ale hej, mají hromadu místa ve všech směrech, plusy k dobru sbírá croma za rovnou podlahu.

Obří prosklené plochy dodávají pocit vzdušnosti a podtrhují velkorysou nabídku prostoru, řidič ocení dobrý výhled ven.

Kromě pěti dospělých odveze ještě 500 litrů zavazadel, když se sklopí opěradla zadních sedadel, naloží až 1 610 litrů.

Nově je ve všech verzích dvojitá podlaha, díky níž podlaha zařezává s hranou kufru. Při nastupování se tedy zavazadla nemusí vláčet přes schod.

Koráb
Podvozek je měkčí, než je u fiatů zvykem. Nabízí komfortní svezení, přes hrboly se plavně přenese, daní za to jsou trochu vetší náklony v zatáčkách, z pohledu řidiče je tento pocit umocněn výše položenými sedačkami.

I díky neskromným rozměrům je croma v rychlých serpentinách těžkopádnější, ale na to už od pohledu croma stavěná není. Jako plavný dálniční expres se osvědčuje znamenitě. Řízení je teď tužší než u stávajícího provedení, ale přesnější bohužel není, v zatáčkách tedy řidič občas trochu "loví stopu".

Turbodiesel až na prvním místě
Nabídka motorů má pět položek: na výběr je ze dvou benzinových (1.8 16v 140k a 2.2 16v 147k) a tří naftových agregátů (1.9 MultiJet 8v 120k, 1.9 MultiJet 16v 150k a 2.4 MultiJet 20v 200k).

Kombíkům Evropanů chutná hlavně nafta. Proto bude patřit k nejobvyklejším volbám zákazníků turbodiesel.

Silnější stopadesátikoňová naftová jedna-devítka má na rozpohybování jedenapůltunového fiatu sil víc než dost.

Než se probudí k životu, je třeba ji trochu vytáčet, turbodmychadlo začíná řádně pomáhat až kolem 1 800 otáček.

V kombinaci s přesným a příjemně odstupňovaným šestistupňovým manuálem ("benziňáky" dostávají pětistupňové) se má kombinovaná spotřeba podle údajů výrobce dostat na 6,1 litru nafty na 100 kilometrů. Svezení s naším exemplářem bylo příliš krátké na její zkoumání.

Bezpečí a výbava
Croma se chlubí pěti hvězdičkami z crashtestů EuroNCAP. K maximálnímu počtu hvězdiček za ochranu posádky dostávají všechny cromy 7 airbagů (včetně kolenního), ABS, ESP. Návykovým pomocníkem je tzv. hill-holder, který zabraňuje nechtěnému couvnutí při rozjezdech do kopce.

K bohaté výbavě cromy nově nabízejí kupříkladu multimediální systém Blue & Me, který mimo jiné umožňuje přehrávat MP3 a ovládat navigaci hlasem. Řidiči pomáhají v zatáčkách mlhovky, díky nimž vidí "za roh" (osvětlují vnitřek zatáčky). Aby posádka vzadu při dlouhých výletech nezlobila, je k mání do střechy integrovaný výklopný displej, který přehrává DVDčka nebo umožňuje připojit herní konzoli.

Nelíbí se vám? Vraťte ji
Velkou novinkou je pětiletá záruka na cromu. Když se vám auto nebude líbit, můžete ho v prvních měsících bez udání důvodů vrátit. Jediným omezením budou najeté kilometry (maximálně jeden až dva tisíce). Za každý takto najetý kilometr zaplatí zákazníci v celé Evropě méně než půl eura. "Podmínky se budou lišit v závislosti na trhu," říká šéf Fiatu Lorenzo Sistino. Stojí za pozornost, že italským zákazníkům automobilka možnost takto vrátit cromu nenabídne.

Do prodeje se inovovaná croma dostane ještě před koncem roku. Ceny prozatím nejsou známé, podle prohlášení zástupců Fiatu ale budou vzhledem k výbavě výhodnější než u modelu, který je nyní v prodeji.

Základní cena stávající cromy s benzinovým motorem 1,8 je nyní 650 tisíc korun, v akční nabídce ji ale teď pořídíte od 585 tisíc.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...