Nový český superkombík: první kilometry se Škodou Superb Combi

  12:00aktualizováno  12:00
Škoda se těší na prodej jednoho z největších kombíků současnosti. Superb Combi odveze 633 litrů nákladu, při sklopených zadních dokonce 1 865 litrů. K povedenému podvozku nejlépe pasuje turbobenzinový motor 1,8 TSI.

Blíží se konec passatů variant v Čechách. Doprodejte sklady a další auta už vozit nemusíte - tak by s trochou  nadsázky mohlo znít doporučení importérovi dosud velice úspěšného vozu, jež bodoval hlavně ve firemních flotilách.

Škoda Superb Combi

Proč tak kategorický soud? Posuďte sami: škodovácká novinka má stejné motory jako volkswagen, je stejně precizně dílensky zpracovaná, má lepší podvozek než současná generace passatu (nástupce se chystá na příští rok), kufr má o kus větší...

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých
vozů Škoda Superb 
Vyberte si již dnes! www.automodul.cz

Jediné, co chybí, je logo VW na kapotě. Ve Škodovce a asi i v celém koncernu si myslí, že to stačí. "Majitelé passatu jsou velmi loajální značce, takže nečekáme tak velký odliv, jak naznačujete," řekl mi na prezentaci nejnovější Škody šéf externího designu značky Karl Neuhold.

Možná to platí pro Německo, ale Češi jsou mnohem loajálnější k penězům než ke značkám a mnohem víc řeší, kolik za auto utratí. A superb se stejným (pro něj základním) motorem 1.4 TSI 92 kW je o padesát tisíc korun levnější, výbava je obdobná...

Berte benzin

Opel Insignia Sports Tourer, Kia cee´d Sporty Wagon, Alfa Romeo Sport Wagon... to se výrobci kombíků zbláznili, že nám pořád sugerují, že kombík musí být zároveň sporťák? Kde jsou ty časy hranatých kombíků Volvo, do nichž se vešla starožitná almara - a dveře šly zavřít?

Naštěstí ve Škodovce, věrni rodinné image značky, do "sportovního" pokušení neupadli (a zaoblenou zadní část auta jim nadiktovaly současné módní trendy) - ale o to více překvapí, že jejich kombík skutečně dokáže jet velmi sportovně, a to vlastně se všemi motory.

Škoda Superb Combi

Nejvíce nadšeni jsme byli přeplňovanými benzíňáky TSI, zvláště pak 1.8 (118 kW); turbodieselový commonrailový dvoulitr nás při opravdu ostré jízdě mírně rozčiloval notoricky známým turboefektem. Když dáte plný plyn, přeřadíte, tři sekundy se nic neděje a teprve pak vystřelíte kupředu - mezitím vám v ostré vracečce motor málem "chcípne".

Je třeba říct, že tato situace může nastat jen tehdy, kdy jedete opravdu na hraně jízdních schopností vozu a z motoru chcete vyždímat opravdu maximum. My jsme si to vyzkoušeli na skutečně ostrých serpentinách liduprázdné silničky na úbočí italského Monte Mottarone (taková česká Sněžka s výhledem na Lago Maggiore), a při vymetání zatáček smykem přes ruční brzdu museli uznat, že podvozek za pomoci nikoli přehnaně agilně nastaveného ESP snese neuvěřitelně mnoho; výrazně více, než vám v běžném provozu dovolí pud sebezáchovy. V krizových situacích se to však může hodit.

Přitom však neslevuje z komfortu, jaký od limuzíny střední třídy očekáváte. Kolega shrnul tuto jeho stránku lapidárně a výstižně. "Když vjedeš do díry, které se nemůžeš vyhnout, čekáš ránu, ale ono přijde jen drncnutí."

Pozadu nejsou ani brzdy, které se nám nepodařilo unavit ani při zpátečním klesání z vrcholu - koneckonců byly u kombíku stejně jako podvozek posíleny tak, aby zvládly zastavit v některých specifikacích superbu povolený dvoutunový přívěs.

Kdybychom si měli vybrat, jaký motor do kombíku chceme, vyhrála by to 1.8 TSI - kromě naprosto přesvědčivé dynamiky (118 kW) nás uspokojila i spotřebou kolem 7,5 litru. O mírné výhradě k naftě už řeč byla; 1.4 TSI stačí bez problémů na prázdné auto, ale nejeli jsme s plným, abychom si mohli být jisti, že dynamika bude stejně dobrá.

Svezli jsme se i s vrcholným šestiválcem 3.6 litru, který je kombinován výhradně s pohonem všech kol a šestistupňovým automatem DSG ("sedmikvalt" z 1.8 by nezvládl takovou porci točivého momentu). Což o to, sametový šelest motoru se nám líbil, auto ale bylo "těžké na předek", což se projevovalo v tuhém řízení a nenadchla ani spotřeba přes 12 litrů.

U takového objemu je sice spíše dobrá, ale tenhle model bychom nechali těm, kteří chtějí reprezentovat šestiválcovou limuzínou.

Škoda Superb Combi

Praktických vychytávek je v superbu spousta, takže jen namátkou: variabilní přepážky v kufru, jimiž obestavíte náklad, aby necoural po podlaze (za příplatek 4 700 Kč); vtipná svítilna, co posvítí nejen na zavazadla, ale dá se lehce vyloupnout a protože je magnetická, přilepit kamkoli na karoserii (základ); příplatkové obří panoramatické okno (29 000 Kč), poprvé v historii značky elektrické zavírání dveří kufru (11 800 Kč).

A také bezklíčové odemykání a startování, u Škodovky nazvané Kessy - jakkoli právě to je módní novinka, povinná u všech značek, jež nepřináší žádnou zřejmou výhodu a jednu velkou nevýhodu: neustále budete hledat, ve které kapse, kde pod sedadlem nebo v přihrádce na kelímky vlastně máte ty klíče, když nejsou v zapalování... Inu, móda nebývá vždy praktická.

Škoda Superb Combi v číslech
motor 1,4 TSI 1,8 TSI 3,6 FSI V6 4x4 2,0 TDI PD 103 kW 2,0 TDI CD 125 kW
objem (ccm) 1390 1798 3597 1968 1968
max. výkon (kW) 92 118 191 103 125
max. kroutící moment (Nm) 200 250 350 320 350
převodovka 6st. man 6st. man./7st. DSG 6st. DSG 6st. man./6st. DSG 6st. man./6st. DSG
max. rychlost (km/h) 199 218 247 205 220
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,6 8,7 6,6 10,3 8,9
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,9 7,3 10,2 6,1 5,9
pohotovostní hmotnost (kg) 1504 1533 1746 1569 1577
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4838 x 1817 x 1510 x 2761
objem kufru (l) 633 - 1865

Pochválit musíme i nezvykle nízkou cenu některých praktických doplňků: kupříkladu zadní boční airbagy jsou spolu s hlavovými za sedm tisíc korun, asistent, který přidrží auto při rozjezdu do kopce je za čtyři, přední mlhovky, jež svítí při zatáčení "za roh" za 2 500 korun a taky vyhřívané trysky ostřikovačů za sedm stovek.

Jako všechny současné škodovky ani superb combi nedostanete s rezervním kolem, jen s lepicí sadou - pokud rezervu chcete, bude vás to stát 1 400 korun.

Ušetřte za navigaci

Když si to shrneme: Superb Combi má skvělý podvozek, obří kufr, kvalitní zpracování, povedené motory i solidní cenu (od 590 tisíc korun).

Že by nebylo nic špatně? Ale ano, jedna věc by se našla, byť nemusí tak úplně souviset autem. Navigace Columbus (příplatek 38 000 Kč) se při naší cestě po Itálii prezentovala v tom nejhorším světle; možná za to může špatný software, ale stejné zkušenosti nasbíraly všechny posádky v asi dvaceti testovacích vozech, takže tohle se opravdu nepovedlo.

Zpoždění při určování polohy, nepřesnosti při navádění, naprosto neintuitivní ovládání i ne moc srozumitelné pokyny (dále se držte vpravo znamená odbočte doprava...) - těch čtyřicet tisíc opravdu vynaložte na něco užitečnějšího. Deset dáte za špičkovou navigaci s přísavkou na sklo, kterou vám nikdo neukradne, a ještě dojedete do cíle bez zbytečného zpoždění.

Motor/výbava Comfort Ambition Elegance Exclusive

1,4 TSI/ 92 kW, 6° manuální převodovka

589 900,- 674 900,- 734 900,- X
1,8 TSI/ 118 kW, 6° manuální převodovka 649 900,- 734 900,- 794 900,- 856 900,-
1,8 TSI/ 118 kW, 7° automat DSG 719 900,- 804 900,- 864 900,- 926 900,-
1,8 TSI 4x4/ 118 kW, 6° manuální převodovka 709 900,- 794 900,- 854 900,- 916 900,-
3,6 FSI V6 4x4/ 191 kW, 6° automat DSG 864 900,- 949 900,- 1 009 900,- 1 071 900,-
2,0 TDI PD DPF/103 kW, 6° manuální převodovka 644 900,- 729 900,- 789 900,- X
2,0 TDI PD DPF/103 kW, 6° automat DSG 714 900,- 799 900,- 859 900,- X
2,0 TDI CR DPF/125 kW, 6° manuální převodovka 704 900,- 789 900,- 849 900,- 911 900,-
2,0 TDI CR DPF/125 kW, 6° automat DSG 774 900,- 859 900,- 919 900,- 981 900,-
2,0 TDI CR DPF 4x4/125 kW, 6° manuální převodovka 764 900,- 849 900,- 909 900,- 971 900,-
Všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH.


  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Nový multivan dělá za řidiče skoro vše, jízda s ním je zážitek

Asistenční systémy mohou často působit otravně, když na vás pořád bliká nějaká kontrolka a u toho se přetahujete s...

Premium

TEST systémů autonomní jízdy. Udržení přímého směru, zatáčky a vzdálenosti

Auto vybavené systémem pro jízdu v pruhu a aktivním tempomatem je určitou dobu schopné jet bez zásahu řidiče. První...

Drsňák, co umí makat. Terénní pick-upy jsou náhradou za komfortní offroady

Z trochu nejapně koukajícího soumara je frajer, drsňák s ostrým pohledem sci-fi hrdiny. Mitsubishi L200 je po modelu...

Premium

ANALÝZA: Mezi nejprodávanější auta Evropy se derou nové modely

V první polovině letošního roku došlo u řady značek ke změně na prvním místě žebříčku nejprodávanějších automobilů....

Advantage Consulting, s.r.o.
OBSLUHA HORIZONTÁLNÍ FRÉZKY

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 22 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz