Po prozatím spíše neúspěšném teréňáku CEO přijíždí malá dodávka, nebo chcete-li "lehké užitkové auto". A veze si zajímavou základní cenu pod 200 tisíc bez DPH.
Dodávkovitý charakter má svá specifika. Auto nemusí mít airbagy, nečekáte, že vás v interiéru přivítá kůže nebo ušlechtilé dřevo. Už od pohledu je to hlavně pracant, který odveze skoro tunu nákladu.
Může se hoditProdej nových i ojetých užitkových automobilů www.automodul.cz |
Zákazníkům se bude líbit odolná konstrukce s nosným rámem a určitě budou slyšet na základní cenu 189 tisíc. Nejdražší model v nabídce vyjde na 250 tisíc. Je však třeba pamatovat na to, že všechny uváděné částky jsou bez DPH. Kromě příznivých cen má lákat také nízkými provozními náklady a levnými náhradními díly.
Necelé čtyři metry dlouhé DFM Mini je k mání v devíti verzích. Můžete mít malý náklaďáček, čtyřmístný pick-up, velkou dodávku nebo třeba jen základní verzi, na kterou posadíte vlastní nástavbu.
Novinku na českém trhu vyrábí mamutí koncern Dong Feng, který vyrábí pro čínský trh třeba citroëny a peugeoty. Kromě toho vyrábí také auta pod vlastní značkou. "Číňané jsou velmi pružní na změny a plánování nových modelů," říká Miroslav Vejman, který má novou značku na českém trhu na starosti. "Vyrábí rychle a mají zájem o spolupráci."
Jednoduchý, pracovitý
Jednoduché tvary prozrazují zaměření DFM Mini. Na velkou parádu to není, na práci ano.
Uvnitř sedíte nalepení za plochým čelním sklem a opíráte se o tenké, jednoduché dveře. Ven vidíte skvěle díky velkým proskleným plochám i obřím zrcátkům.
Za volantem máte tendence sedět trochu v předklonu. Možná je to ale tím, že sedíte na sedačce uchycené na obří "krabici", které si při nastupování všimnete na první pohled. Není tam jen tak, Když obě sedadla jednoduše odklopíte vzad, dostanete se k motoru.
Ve výbavě nechybí klimatizace (příplatek 10 tisíc), která u všech zkoušených exemplářů opravdu fungovala. A jeden měl dokonce ještě další klimatizaci namontovanou u stropu. Miroslav Vejman, který má ve společnosti Auto Max Czech čínskou značku na starosti, ale říká, že jí prozatím nabízet nebudou. Chtějí nejprve v létě ozkoušet, jak budou obě dvě dohromady fungovat a zda neuberou moc síly motoru.
Hlavní jsou však přepravní schopnosti malých dodávek. I ta nejmenší naloží paletu, pro tyto účely ale bude lepší zvolit vetší skříňovou verzi, která má křídlové dveře, pod ty zvedací nahoru se nevejde vysokozdvižný vozík "ještěrka".
Mechanika prý odborníkům velmi připomíná starší modely Suzuki. Že by se ale daly používat komponenty z modelu Samurai, kterému jsou motor i nápravy podezřele podobné, je prý spíš nepravděpodobné.
Svižná jízda za pár litrů
Malý litrový motor (přesný objem je 1 012 ccm) je překvapivě živý a točivý. Svižnou jízdu po okreskách zvládá bez problémů. Spojka má velmi příjemný chod a odstupňování převodovky je velmi dlouhé, na pětku se dá jet už nějakých šedesát.
Rozdovádět prázdné auto na okresce na devadesátku je hračka. Dovozce udává "cestovní" rychlost 120 kilometrů v hodině. Miroslav Vejman ale prozrazuje, že se jim DFM Mini podařilo rozohnit až k tachometrovým 145 km/h, ale to už klidnou jízdu rozhodně nepřipomínalo.
"Průměrnou spotřebu máme z dlouhodobého testování vypozorovanou do šesti litrů benzinu. Při rychlém ježdění na delší vzdálenosti spotřebuje víc," říká Vejman. "Úspornější je ve městě," dodává.
Dong Feng prý údajně postavil i verzi s pohonem všech kol. "Ale nikdo ji zatím neviděl," říká Vejman. Prozrazuje ale, že se chystá také silnější motor. V nabídce je i verze na LPG za padesátitisícový příplatek.
K mání je i varianta jezdící na elektřinu. Ta má ale velmi malý dojezd - asi 50 kilometrů. "Jednáme teď s firmou, která by v Česku montovala do elektromobilů lepší akumulátory, které zvýší dojezd," říká zástupce dovozce.
Minidodávka dokáže být nečekaně obratná a hbitá. Pro jízdu v městských uličkách má hodně elánu i optimální rozměry.
Všechno se ovládá tak trochu silou a máte v autě pocit jako ve starých dodávkách. Jen se nikam "netrefit", opakujete si stále při přesednutí z obestavěného interiéru moderního osobáku.
Nemá posilovač řízení, ale manévrování je docela lehké. Motor máte totiž pod zadkem, a tak vám tolik nezatěžuje přední kola. Poháněna je zadní náprava, což znalcům naznačuje, že v kombinaci s motorem uloženým blízko středu by mohla být s tímhle číňanem i docela legrace jezdit.
Se servisem nebude problém
Novinka, zdá se, nemá moc konkurentů. Na rychlé cestování napříč republikou to není, jeho využití vidí dovozce spíš u malých živnostníků v městských aglomeracích.
"Chceme jich prodat asi 150 v prvním roce, pak 250 až 300 ročně," říká Vejman. "Dodací doba je 3 měsíce. Záruka je dva roky nebo 50 tisíc kilometrů."
"Budeme držet sklad náhradních dílů. Každý prodejce bude mít základní komponenty u sebe," dodává. "Specifické věci se dají jednoduše objednat a z Číny dorazí zásilkovou službou."
"DFM Mini bude k mání u 27 dealerů po celé České republice," říká Vejman. Firma Auto Max z malinké obce Radíkovice jen pár kilometrů od Hradce Králové už má velké zkušenosti s dovozem odolných ruských terénních automobilů UAZ a dodávek Gazelle. Teď je nově generálním zástupcem Dong Fengu pro Česko.
Dovozce se chlubí tím, že DFM Mini má klasickou plnohodnotnou homologaci. "Už asi měsíc se prodává i v Německu, tam ale každé auto homologují individuálně. Nám trval celý proces schvalování rok," popisuje Miroslav Vejman.
První majitel, který už ´fengem´ jezdí, si ho podle Vejmana velmi chválí. Dělá skvělou reklamu. Neznámé auto budí velký zájem, kdekoliv se objeví.
DFM Mini v číslech | |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 3 910 x 1 560 x 1 825 x 2 515 |
provozní/užitečná hmotnost (kg) | 948/980 |
ložná plocha: délka x šířka | 2 300 x 1 430 |
pneumatiky | 155 R13 |
motor | zážehový, atmosférický, vodou chlazený čtyřválec, EURO 4 |
objem (ccm) | 1012 |
max. výkon (kW/k) | 38,5/52,4 |
max. krouticí moment (Nm) | 83 |
kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,8 |
objem nádrže (l) | 40 |
max. rychlost (km/h) | 120 |
převodovka | pětistupňová |
přední náprava | McPherson, vinuté pružiny |
zadní náprava | poháněná, tuhá, listové pružiny |
karoserie | celokovová, na žebřinovém rámu |
základní cena (Kč) | 189 000 bez DPH |
Poznámka: platí pro základní verzi "TRUCK CHASSIS" |