- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ad dimenzovani rozvodné sítě a počet nabíjecích míst.
Polemiky jsou zbytečné. Nově se počítá s tím, že auto bude luxus a ne samozřejmost jako nyni. Tomu bude podřízena cenotvorba, dotace, daně, poplatky atd.
Je zbytečné se tu mezi sebou proto hádat.
Já vidím ještě jeden problém pro naftu a benzín do budoucna. Ve spoustě zemi deklaruji zákaz prodeje od nějakého roku, a tedy i převodu na nového majitele. Bude povolen jen vývoz.
Nejsem si jist, zda v roce 2025 bych si takové auto koupil, když by za 5 let byla cena skoro nula.
Zákaz prodeje se má týkat nových aut, nikoli ojetin.
Proto má Tesla odjakživa svoji nabíjecí síť Supercharger výkonu 125 kW a více. Za svoje, bez dotací, hodně modelů S a X doživotní nabíjení zdarma. Auto samo vypočítává dle cíle cesty v navigaci kam se po cestě stavit nabít a na jak dlouho. O tom si mohou ostatní majitelé elektromobilů jen nechat zdát. Mohu z vlastní 7 leté zkušenosti s různými značkami a sítěmi v 5 státech EU jednom mimo EU potvrdit.
Nissan má svoji síť CHAdeMO a k ní příslušné sdružení, které je budovalo.
Evropské automobilky, smrtelně závislé na dotacích všeho druhu, se nejprve pokusily Nissan a Teslu odstřelit jediným povoleným standardem Mennekes/CCS. Aniž by nabízely alternativu.
CHAdeMO se přizpůsobilo a začalo montovat stojany se všemi standardy, Tesla zavádí Mennekes nyní. Ale na rozdíl od Ionity, sdružení evropských a asijských automobilek s předraženými cenami nabíjení, za své, ne z dotací a daní občanů EU.
metrový kabel chademo in/CCS out zas není takový problém
Tak to je naprosto super. Aspoň vím, že mám ještě chvíli zůstat u nafty a příští auto koupit v benzínu (alternativně mild hybridu). I při ceně 8 Kč za kWh budu jezdit pořád levněji.
No nevím, jak to počítáte, já mám naftové SUV se spotřebou 9l a elektrické SUV se spotřebou 25kWh. Nafta 9*27=243Kč/100km, elektřina 25*8=200Kč/100km. Jenže vtip je v tom, že za 8Kč nabíjíte buď nikdy, nebo jen výjimečně při dálkových přesunech. 99% dobíjení je za cenu od 0 do 4Kč/kWh.
Ale čím víc bude odmítačů, tím lépe se nám bude na volných stanicích nabíjet, tak vytrvejte.
A mezi námi: Mildhybrid je nesmysl .
Vidím v současném systému elektromobility ještě jeden zásadní problém. Pro benzín, nebo naftu se spalovákem dojedete někam k pumpě, která bývá někde na okraji města, stranou nákupáku a podobně. Ovšem s elektrikou to bude o něčem jiném. Stojany budou postupně zabírat parkovací místa, třeba u těch nákupáků. Ve městech si vůbec překážející stojany nedokážu nějak představit.
Nabíječka pro nízký odběr je malé zařízení, které se schová například do lampy nebo na stěnu. Automobily prostě musí někde parkovat ať už je jejich pohon jakýkoliv. Vyčlenit tedy některá parkování pro nabíjení není žádný problém. Vlastníci elektromobilů taky jezdí nakupovat :)
Elektromobil si kupují lidé, kteří mají kde nabíjet. Ať už je to doma, v práci nebo v obchodě. A tito lidé nabíjejí za trochu jiné částky. 2,50kč za kWh není problém.
A pokud jednou za čas jedete dlouhou trasu, tak si prostě nabijete na nabíječce za 7 korun.
Nejlépe to má vymyšlené Tesla. Tam jenom zapojíte kabel.
Akorat ze tohle funguje jen na jejich nabijeckach, tychle "karticky" automobilek maji radove lepsi pokryti (i kdyz jsou trochu komplikovanejsi).
Tusim, ze to dopadne jako s tarify k mobilum. Prepaid/postpaid, balicky, prevod nespotrebovanych jednotek, dokupovani jednotek, uvazky, vyhody, neverejne nabidky. A k tomu jeste spotrebni dan a DPH.
Ceny vysoke a vysvetleni univerzalnim: trh v CR je specificky.
Nakonec to skončí tak, že si lidi koupí neomezený datový tarif.
A teď, jak by takové dobrodružství uživatele EV vypadalo ve spalováku. Palivoměr už klesá a palubní PC ukazuje dojezd pouhou desetinu plné (70-100 km), nervozita stoupá. Takže je potřeba zapnout aplikaci a vyhledat pro vás nejvhodnější pumpu. Nebo to risknete a prostě jen zajedete k jedné, kterou cestou míjíte? K vašemu překvapení, všechny základní tarify tankování máte půlmetrovými číslicemi na totemu.
Samozřejmě předem máte zjištěno, zda zde vůbec natankovat můžete, protože pokud nemáte příslušnou kartu (Visa, Mastercard, Diners ...) nebo aspoň hotovost, tak si stejně neškrtnete. Ale teď to napětí ... mají zde pistoli s průměrem, který potřebujete? Ta úleva, naštěstí ano ... protože jsou unifikované. Jenže co tankování, kolik času zde teď prostojíte?
Jaký průtok mají zdejší stojany? 10 nebo 15 litrů za minutu? Nevypadnou během tankování? Dovoláte se na podporu? A když ne, dojedete s tím zbytkem v nádrži k další čerpačce? Prostě stres. A když si uvědomíte, že tohle vás čeká za týden nebo 14 dní znova, prostě peklo ...
Tak realne se elektromobilita zacala rozvije pred nejakymi 5 lety (prvni auta v minimalnich seriich pred 10 lety), tezko cekat, ze za par let budete mit infrastrukturu srovnatelnou s benzinkami, ktere se tu rozjivi 100 let....
Asi před 25 lety stát takto přesvedčoval občany, aby si doma, zejména u novostaveb, zaváděli vytápění na elektřinu, velice výhodné. Pak šla cena šupem nahoru.
Tak elektrotopeni se dela dodneska, tak to asi takova hruza nebude ne? Sam topim elektrikou...