Sportovní design, který nenudí, technické novinky, které každý nemá, a zajímavá cena, která konkurenci radost rozhodně neudělá. To jsou zbraně nového Opelu Insignia, jehož kvality ocenilo i 59 evropských novinářů, kteří ho z desítek nových aut nominovali mezi posledních šest finalistů soutěže o nejlepší evropské auto roku.
Stejně jako Ford Mondeo
Takže nejdřív to, co asi každého zajímá nejvíc - cena. Čtyřdveřová insignia s benzinovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 115 koní se bude prodávat za 549 900 korun. Praktičtější pětidveřový model se stejným motorem o deset tisíc dráž.
Tahle cena je důkazem toho, že cenový boj zuří i u aut střední třídy. Za stejné peníze koupíte třeba Ford Mondeo. Ještě levnější pak bude Renault Laguna. Ještě loni jste na podobná auta potřebovali minimálně o padesát tisíc korun víc. U insignie v základní výbavě dostanete šest airbagů, stabilizační systém ESP, klimatizaci nebo elektricky seřiditelné sedadlo řidiče.
Může se hoditProdej nových i ojetých automobilů Opel na www.automodul.cz |
Hodně aut má v interiéru tlačítka, jimiž si volíte nastavení podvozku, schopnost auta akcelerovat nebo brzdit. U některých však rozdíly mezi jednotlivými stupni normální řidič prakticky nerozezná.
To jsem popravdě čekal i u insignie. Ale ono je to jinak. Z parkoviště jsem s nejsilnější verzí 4x4 vyjížděl na režimu Tour, ujel jsem asi tři kilometry a pak víceméně z povinnosti zkusil i tlačítko Sport. A ono se najednou něco začalo dít.
Z bílého na agresivně červené se změnilo podsvícení přístrojů v kapličce před řidičem. To je ale maličkost, důležité je, že auto začalo mnohem ochotněji zrychlovat, motor se nechal snáze vytáčet do vysokých otáček a podvozek skutečně ztuhl, aby auto lépe sedělo na silnici.
Mezi těmito dvěma tlačítky jsem pak během dne volil ještě mnohokrát. Mít v jednu chvíli auto, které se stará hlavně o pohodlí, a během zlomku sekundy vůz, který se chová hodně sportovně, je velmi příjemné.
Svalovec, ale elegantní
Další důležitou věcí u auta je, jak se líbí. U insignie je jisté, že vzhled bude fungovat. Karoserie je dostatečně robustní, ale zároveň sportovní a elegantní. Jak zvenku, tak uvnitř je vidět, že designéři se podle svých slov nechali inspirovat tvarem křídla.
Nejvíc je to vidět na prolisu dveří jinak designově čistého boku. Tento tvar mají i diodová světla pro denní svícení, jež mají být poznávacím znakem insignie při pohledu na její masku. Stejná linie se dá najít i na madlech dveří v interiéru. Když už jsme ale za volantem, nejde nezmínit úžasnou lištu, která se táhne od dveří řidiče a spolujezdce přes celou horní část palubní desky. Jednoduché a krásné.
Ale ještě zpátky ke světlům. Ta jsou jednou z hlavních věcí, která dělá insignii zajímavou. Když si připlatíte(zatím není stanoveno kolik), dostanete patrně nejmodernější světlomety současnosti. Dokáží totiž pracovat až v devíti režimech natáčení a zvyšování či ubírání intenzity svícení, podle toho, jak jakou jedete rychlostí, jestli jste na dálnici, na běžné silnici nebo ve městě.
Přizpůsobují se i povětrnostním podmínkám. Výsledkem je to, že osvícení silnice a okolí je výborné. Jen pro představu: "Chytrá" světla umí například rozpoznat, kdy mohou spustit dálkové svícení, aniž by je řidič musel přepínat. Jakmile zaregistrují auto v protisměru nebo koncová světla auta před vámi, jejich režim se sám změní na potkávací.
Čte značky za vás
Jmenuje se to Opel Eye ("Oplí oko"), je to za příplatek a umí to číst dopravní značky omezující rychlost a zakazující předjíždění. K čemu je to dobré? Zpočátku jsem si říkal, že k ničemu. Ovšem jen do chvíle, než jsem si vzpomněl, jak se mě přítelkyně na silnicích, kde nejezdíme pravidelně (obzvlášť v cizině) ptá, jak rychle se tam může jet.
Takhle to po celou dobu omezení vidíte na displeji před sebou. Dalším kouzlem systému Opel Eye je schopnost sledovat čáry na silnici a v případě jejich přejíždění, například když řidič usíná, vydat zvukový signál. Ale upřímně, zrovna tohle už umí i jiná auta.
Insignii bude možné objednat příští měsíc. Fyzicky se první auta objeví na konci ledna. Kdo chce kombík, bude si muset počkat do května.
A jestli bude insignie evropským autem roku? To nevím, ale tipuji, že bude mezi prvními dvěma.
Opel Insignia v číslech | |
délka x šířka x výška (mm) | 4 830/1 856/1 498 |
objem kufru (l) | 500/520 (sedan/hatchback) |
ZÁKLADNÍ MOTOR | čtyřválec 1.6 l |
max. výkon (kW/k) | 85/115 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,9 |
max. rychlost (km/h) | 192 |
kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,6 |
cena (Kč) | 549 900 |
Klíčkové prvky základní výbavy:
klimatizace, rádio s CD a 7 reproduktory, 6x airbag, ESP, automatické řízení světel, sedadlo řidiče výškově el. nastavitelné, el. ovládaná okna vpředu a zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, palubní PC, chromované rámečky přístrojů, loketní opěrka vpředu, zadní sedadla dělená 60:40, 16" ocelové ráfky, kryty kol, pneumatiky 215/60 R16, přední mlhová světla.
Naftové motory | |||
motory | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI |
počet válců | 4 | 4 | 4 |
Výkon (kW/koní) | 81/110 | 96/130 | 118/160 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,1 | 11,1 | 9,5 |
max. rychlost (km/h) | 190 | 205 | 218 |
prům. spotřeba (l) | 5,8 | 5,8 | 5,8 |
Benzinové motory | ||||
motory | 1.6 ECOTEC | 1.8 ECOTEC | 2.0 Turbo ECOTEC |
2.8 V6 Turbo |
počet válců | 4 | 4 | 4 | 6 |
výkon (kW/koní) | 85/115 | 103/140 | 162/220 | 191/260 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,9 | 11,5 | 7,6 | 6,9 |
max. rychlost (km/h) | 192 | 207 | 242 | 250 |
prům. spotřeba (l) | 7,6 | 7,8 | 8,9 | 10,9 |