Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford Scorpio: levný při koupi, dražší ve službě

  17:30
Luxusní, pohodlný a rychlý kočár, nebo obstarožní Škodu Favorit? Při rostoucích nákladech na provoz automobilů přibývá mezi lidmi, kteří mají na ojetinu jen pár desítek tisíc korun, vyznavačů druhé ze zmíněných voleb. Velká zahraniční auta a zvlášť pokud mají motory většího objemu - tak v bazarech zaznamenávají cenový propad, jaký si snad ani nezaslouží. Týká se to Oplu Omega, Alfy Romeo 164, Audi 100... A samozřejmě také Fordu Scorpio, který je hodně pod cenou dokonce i ve svých nejmladších a málo jetých exemplářích.

Platí to navzdory skutečnosti, že ve druhé generaci z let 1995 až 1998 po všech stránkách svého předchůdce převyšuje a i ve srovnání s jinými vozy nabízí hodně. Vysvětlení?Kromě už zmíněných vyšších provozních nákladů hlavně na pohonné hmoty a pojištění mu vadí extravagantní design, který motoristé sice uznali za zajímavý, ale nikdy nepřijali za svůj.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Lépe a dráž se tak z mladých vrstevníků vyšší střední třídy prodává třeba zrovna jeho hlavní a konzervativnější konkurent Opel Omega. Když v roce 1985 Ford Scorpio v první generaci vyjížděl, udivoval tvary, pohodlím, a hlavně obrovským vnitřním prostorem. Totéž později platilo o verzích sedan a kombi, a nevšední prostorové možnosti patří k jeho hlavním přednostem dodnes.

Obrovský kufr přitom doslova lákal k širšímu využití, a tak z karburátorových vozů z počátků výroby Fordu Scorpio je dnes zhruba deset procent upravených také k pohonu na propanbutan. Tím se u nich eliminuje jedna z největších nevýhod - vysoká, až patnáctilitrová spotřeba benzinu u šestiválcových motorů větších objemů. Naftové pohony 2.5 D a později 2.5 TD naopak jsou poměrně nenáročné, trvanlivé a lepší ve srovnání s 1.8 TD, které Ford dával do modelů Escort a Mondeo.

K výhodám velkého fordu dál patří solidní pasivní bezpečnost, značná užitná hodnota, dobrá výbava (už od roku 1985 například ABS), trvanlivé motory (zvláště diesely), v účinnosti obvykle bezproblémové brzdy, byť brzdové destičky nepatří u těžkého vozu k nejtrvanlivějším...

Kupec však musí počítat s dnes už zastaralou koncepcí a také s nedostatky v podobě koroze nosných i dalších dílů (lemy zadních blatníků, přední blatníky, prahy a zadní víko) u starších vozů, zatímco nová scorpia mají antikorozní ochranu výbornou. Pro obě generace jsou typické úniky oleje z motoru i z převodovky a u staršího modelu se často vyskytují závady v zavěšení kol.

U hodně jetých vozů rovněž odcházejí serva a synchrony v převodovkách, problémy mívají automatické převodovky. Útěchou může být, že náhradní díly patří k levnějším z nabídky pro srovnatelná vozidla, dostatečná nabídka součástek je také z druhovýroby a dnes už i z vrakovišť. U celkově kvalitnějších novějších vozů druhé generace se zatím nejzásadnější problémy kromě závad elektroinstalace ještě nestačily projevit.

Mezníky modelu
Ford Scorpio byl ve výrobě se čtyřdveřovou a pětidveřovou karoserií i v provedení kombi, se čtyřválcovými a šestiválcovými motory od 1.8 do 3.0 o výkonech od 51 kilowattů (69 koní) do 152 kilowattů (207 koní) a s pohonem zadních kol.
1985 - premiéra Fordu Scorpio jako následovníka Fordu Granada
1990 - lehký facelift, začátek výroby sedanu
1992 - zavedení výroby modelu kombi
1995 - začátek výroby druhé generace
1998 - konec výroby Fordu Scorpio, dosud bez následovníka, takže pozici vlajkové lodi značky symbolicky drží o třídu menší model Mondeo

MINUSY
* koroze nosných dílů u starších vozů
* vyšší spotřeba benzinových šestiválců I úniky oleje z motoru a převodovky
* závady v zavěšení kol
* rezervy v kvalitě brzdových hadiček a brzdového vedení
* rychlejší opotřebení brzdových destiček
* poruchové servo, předčasně odcházejí synchrony
* poruchy automatických převodovek
* rezervy v účinnosti brzd
* horší výrobní zpracování
* závady bohaté elektroinstalace
* menší poptávka po jetých vozech

PLUSY 
* velký vnitřní i zavazadlový prostor
*výborné užitné vlastnosti
*komfort a bezpečnost
* pohodlná jízda plynoucí z výhody vozu s pohonem zadních kol
* bohatá základní výbava
* trvanlivé a úsporné naftové motory
* ojetiny jsou relativně levné
* poměrně levné náhradní díly v měřítku vyšší střední třídy
* dostatek dílů z druhovýroby a z vrakovišť
Největší konkurenti
Ford Scorpio s motorem 2.0 ročníku výroby 1990 stojí zhruba 65 tisíc korun a na trhu ojetin mu konkurují například stejně staré automobily Opel Omega 2.0 za 60 tisíc, Alfa Romeo 164 2.0 za 80 tisíc, Audi 100 2.0 za 65 tisíc, BMW 520 za 105 tisíc, Citro n XM 2.0 za 65 tisíc, Honda Accord 2.0 za 80 tisíc a Fiat Croma 2.0 za 60 tisíc. "Nejsem příznivcem velkých těžkých vozů, dobře chápu jejich značný cenový pokles," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych si ale měl přece jen vybírat, zřejmě bych zvolil BMW 520, jehož cena je ovšem o dost vyšší ve srovnání s uvedenými konkurenty. Technicky to ale je o tři roky mladší model. Ford Scorpio je zajímavý tím, jak hodně nabízí za relativně málo peněz při koupi, náklady na provoz jsou samozřejmě ve srovnání s menšími vozy vyšší. Příznivé naopak jsou ceny náhradních dílů."

Ford Scorpio
Ceny základního modelu automobilu s pětidveřovou karoserií a motorem 2.0:

(1. generace) ročník cena (Kč)
1985 30 000
1986 35 000
1987 40 000
1988 50 000
1989 55 000
1990 65 000
1991 75 000
1992 (po faceliftu) 90 000
1993 100 000
1994 110 000
Příplatky
4dveřová karoserie 10 000
kombi 15 000
motor 2.5 TD 10 000
motory 2.4 a 2.9 0


(2. generace) ročník cena (Kč)
1994 180 000
1995 195 000
1996 230 000
1997 250 000
1998 290 000
Příplatky
motor 2.3 10 000
motor 2.5 TD  20 000 až 30 000
motor 3.0 24V 20 000 až 30 000

Ford Scorpio

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...