Fiat Marea: žádaný je hlavně model Weekend

  11:18aktualizováno  11:18
Fiat Marea je na trhu pět let a za ten čas si od majitelů stačil vysloužit prakticky jen chválu. Také mezi zájemci o ojetiny je oblíben zvláště v kombiverzi Weekend nejen pro velmi solidní užitné vlastnosti, ale také pro relativně nízké ceny: jen pár let starý a nepříliš jetý vůz - a lhostejno, zda limuzínu nebo kombi - lze často získat i za pouhou polovinu jeho pořizovací ceny. Přispívá k tomu sice už neplatná, leč stále přežívající horší pověst italských automobilů, která se narodila hlavně v osmdesátých letech minulého století kvůli celkově nižší kvalitě výroby.
Fiat Marea Weekend

Fiat Marea Weekend | foto: AAA Auto Praha

Nicméně od začátku devadesátých let se Fiat zásadně polepšil, a pokud se týká kvality, spolehlivosti a trvanlivosti, je na standardu vozů své kategorie. Platí to také o modelu Marea, který vznikl na podvozku menší sourozenecké dvojice Brava/Bravo.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu nových
i ojetých automobilů značky Fiat Marea  
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

I proto se řadí do automobilové nižší střední třídy, byť nabídkou prostoru pro cestující i zavazadla jako by chtěl dosáhnout o kategorii výš. Vždyť například typ Weekend může mít zavazadlový prostor od 0,5 do 1,55 metru krychlového. Předností je i škála motorů jak benzinových od v tuzemsku velmi málo obvyklého 1.4 o výkonu 59 kilowattů (80 koní) přes daleko rozšířenější 1.6 (76 kW/103 k) a 1.8 (83 kW/113 k) až po pětiválec 2.0 (110 kW/150 k), tak i přeplňovaných naftových 1.9 a 2.4, z nichž moderní a špičkový turbodiesel Common Rail má 96 kilowattů (131 koní).

Diesely jsou populární, ovšem kvalitou zaostávají za německou a francouzskou konkurencí. Je rovněž nutné zvážit, komu se při současných nevelkých rozdílech cen mezi benzinem a naftou vyplatí. Propočty říkají, že jen motoristům, kteří opravdu hodně jezdí. Fiat Marea se zatím nestačil vrýt do motoristického povědomí typickými a zásadními bolestmi.

Odborníci se však shodují na tom, že zasluhuje velmi pozornou péči v údržbě a servisu - spíš víc než méně. Jinými slovy - vyplatí se kupříkladu dřívější výměna rozvodového řemenu, než předepisuje výrobce, a podobně. Pokud lze čekat potíže, tak v bohaté elektrické výbavě, někdy zlobí posilovače brzd a řízení. Dost záleží na tom, kolik má nabízená ojetina na kontě - třeba čtvrt milionu kilometrů u vozu, který sloužil podnikateli, už je - například na rozdíl od některých německých značek - hodně.

Jak upozorňuje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha hodně jeté bývají zvláště diesely a zejména pak jejich silnější verze 2.4. "V Česku nejrozšířenější a pro většinu lidí také nejvhodnější jsou marey s benzinovými motory 1.6 a 1.8," upřesňuje Aleš Kužel.

Největší konkurenti
Fiat Marea s motorem 1.6 a v základní výbavě se v ročníku výroby 1997 prodává za zhruba 210 tisíc korun a na trhu ojetin mu tvoří konkurenci například stejně staré automobily Alfa Romeo 155 1.6 za 300 tisíc, Audi A4 1.6 za 350 tisíc, BMW 316 za 290 tisíc, Citroen Xantia 1.6 za 190 tisíc, Daewoo Espero 1.8 za 130 tisíc, Ford Mondeo 1.6 za 230 tisíc, Honda Accord 2.0 za 270 tisíc, starší model Mazdy 626 1.8 za 220 tisíc, nový model Mazdy 626 1.8 za 270 tisíc, Opel Vectra 1.6 za 240 tisíc, Renault Laguna 1.8 za 230 tisíc, Seat Toledo 1.6 za 180 tisíc, Škoda Octavia 1.6 za 240 tisíc a Volkswagen Vento 1.6 za 220 tisíc korun. "V této kategorii automobilů zájemce prakticky nemá - pokud vsadí na vůz s dobrou minulostí a v solidním stavu - co zkazit. Může tedy kupovat vysloveně podle toho, co se mu líbí, nebo nač má při poměrně značně odlišných cenách peníze," říká Aleš Kužel, šéf nákupu bazaru AAA Auto  Praha. "Já osobně bych volil kvalitní Škodu Octavia s pověstně velkým zavazadlovým prostorem a se všemi výhodami domácího auta. Pokud se týká Fiatu Marea, považuji méně jetý exemplář za výhodnější než více jetý a starší kupříkladu Opel Vectra, který bude za zhruba stejnou cenu."

Fiat Marea
Čtyřdveřový Fiat Marea se základní výbavou a motorem 1.6 má na trhu ojetin následující orientační ceny:

ročník cena (Kč)
1996 190 000
1997 210 000
1998 235 000
1999 270 000
2000 320 000

příplatky
motor 1.8 10 000
motor 2.0 20 000
motor 1.9 D 20 000
motor 1.9 JTD 30 000
motor 2.4 JTD 50 000
kombi 20 000
výbava ELX 5000
výbava HLX 10 000

Mezníky modelu
Limuzína a kombi nižší střední třídy s benzinovými motory 1.4, 1.6, 1.8 a 2.0, s dieselem 1.9 a s turbodiesely 1.9 a 2.4 s pohonem předních kol, v nabídce je pětistupňová ručně řazená i samočinná převodovka.
1996 - premiéra sedanu i kombi
1999 - zavedení motoru 1.4
1999 - motory 1.9 a 2.4 JTD (Common Rail)

MINUSY
* horší výrobní zpracování
* hlučnější motory s vyšší spotřebou
* vozy s naftovými motory jsou o dost dražší ve srovnání s benzinovými
* rychle ztrácejí na ceně
PLUSY
* líbivý design
* bohatá nabídka motorů
* velice dobré motory JTD
* obvykle bohatá výbava
* velký vnitřní prostor zvlášť u verze Weekend
* dobré jízdní a užitné vlastnosti
* levnější náhradní díly a servis

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování...

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Najdete na iDNES.cz