Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Našli jsme jediný elektromobil Nissan Leaf v Česku

František Kubiš je nadšený elektromobilista. Auto, které by nabíjel elektřinou ze solárních článků na střeše svého domu, sháněl tenhle Rožnovan pět let. Nakonec ho získal na druhém konci Evropy, v Portugalsku. Na vlastní pěst si dovezl Nissan Leaf. Je jediný v Česku.

Tenhle většinou modrou metalízou lakovaný nissan se dokonce loni stal evropským autem roku. Ale koupit ho je dnes stále skoro nemožné. "V České republice dnes oficiální cestou Nissan Leaf ještě bohužel koupit nelze," říká Marek Vodička, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské značky.

Poskytnout leafu základní servis by prý značkové servisy měly umět. Výjimkou je samotný elektrický systém vozu, na který musí být mechanici speciálně vyškoleni. "Vše se oficiálně rozběhne až příští rok, kdy zahájí továrna v britském Sunderlandu výrobu leafů pro středoevropské trhy," vysvětluje. "V únoru 2012 se vůz Nissan Leaf prodával na 11 trzích v Evropě, celkem u 110 dealerů. Do konce března 2013 se tento počet téměř zdesetinásobí a bude nabízen u 1 000 dealerů ve 23 zemích," slibuje Marek Vodička.

Nissan Leaf

Nissan Leaf v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 4445 x 1770 x 1550 x 2700 mm
  • hmotnost  1612 kg
  • motor třídavý synchronní elektrický 80kW
  • točivý moment  280 Nm, v rozsahu 0 - 2730 ot/min
  • akumulátor  24 kWh, maximální zatížitelnost více než 90kW
  • maximální rychlost  145 km/h - elektronicky omezena
  • dojezd 175 km
  • topení  5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník

"Když jsem zjistil, že se dá na internetu registrovat do pořadníku, tak jsem neváhal a okamžitě se registroval. Ani jsem moc neřešil, jak ho z Portugalska dostanu do České republiky," líčí FrantišeK Kubiš. "Důležité bylo, že konečně existuje auto, které si můžu koupit."

V Portugalsku je elektrický nissan k mání hlavně kvůli tomu, že tamní vláda elektromobilitu výrazně podporuje, staví se ve velkém nabíjecí stanice a automobilky se snaží od počátku nabídnou své elektrické modely.

Před deseti lety si František Kubiš koupil poslední auto se spalovacím motorem, byl to Peugeot 307SW 2.0HDi. A sháněl elektromobil, poohlížet se po autě do zásuvky začal už v roce 2002. "Pokaždé, když jsem našel na internetu článek, že nějaká automobilka představila elektromobil, obratem psal dané automobilce s žádostí o zakoupení představovaného vozidla," popisuje propagátor elektromobilů.

Po rezervaci nakonec našel firmu, která mu auto přivezla; 30 212 eur platil v eurech a 148 tisíc doplácel v Česku na DPH. Celkem ho modrý nissan do zásuvky stál nějakých 895 tisíc korun. Na českých silnicích zůstává stále exotem.

Městský ideál

"Je dynamický, jezdí naprosto hladce, tiše. Člověk nevnímá, že má auto motor," líčí Kubiš. Používá ho nejčastěji na jízdy do padesáti kilometrů. Typicky najezdí asi 35 kilometrů denně. Kdo by chtěl jezdit dál, narazí na omezený dojezd.

Naftový peugeot teď stojí odložený a na vyjížďku vyrazí jen zřídka. Hlavně když jede majitel na delší cestu. S leafem se z Rožnova pod Radhoštěm ale odváží klidně i do Brna. Je to necelých sto padesát kilometrů, na to plně nabité baterky leafu stačí.

Doba nabíjení úplně vybitého nissanu je sedm hodin. Automobilka má ale i speciální nabíječku, která dokáže baterii dobít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.

Výrobce uvádí dojezd 175 kilometrů, reálný je podle Kubiše tak do 150 km. "Na ideální dojezd bych se dostal, kdybych jezdil šedesátkou," popisuje majitel. Prý se tak dá ujet dokonce až 220 kilometrů. Při cestě na brněnské výstaviště ukázal počítač po příjezdu dojezd osm a půl kilometrů. Počítadlo dojezdu je podle Kubiše přesné. "Když víte, že vám zbývá pět kilometrů a auto píše, že ujede sedm, tak vás to netrápí, protože víte, že to ujedete."

Provoz auta majitele nestojí vlastně nic, František Kubiš má totiž na střeše svého domu solární panely. Kdyby nabíjel ze sítě, kilometr jízdy by ho ve špičce stál asi osmdesát haléřů. S lacinější sazbou, kterou dodavatelé elektřiny nabízejí, by to byla polovina.

Elektromobil prakticky nepotřebuje servis. Nemusíte měnit olej ani další komponenty. Taxa za povinné ručení je velmi nízká. Stejné jako u normálního auta je opotřebení pneumatik.

Nissan Leaf

V únorových mrazech jezdil nissan bez problémů. "Dokonce víc bez problémů než spalovací auto," říká Kubiš s úsměvem. "Nemohou se objevit problémy se startováním," dodává. Výrobce garantuje, že do minus 35 stupňů nebudou žádné potíže. "Jen dojezd s klesající teplotou klesá. Při minus patnácti až dvaceti stupních dojezd klesl někam k osmdesáti kilometrům," říká majitel jediného leafu v Česku, který si dokonce koncem března odvezl z veletrhu Amper, pořádaném na brněnském výstavišti, titul českého elektromobilu roku 2012.

František Kubiš má s Nissanem Leaf najeto sedm a půl tisíce kilometrů. Auto by prý doporučil každému, kdo jezdí na krátké vzdálenosti a má v záloze auto na dlouhé trasy. "Určitě bych si ho bez váhání koupil znova," říká a prozrazuje, že už má závazně objednaný krásný velký rodinný liftback Tesla S.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...