Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z nepřehledného místa, i při svižné dálniční jízdě vás upozorňuje na případné překážky. Umí sám zaparkovat i vyjet a řidič přitom ani nemusí sedět v autě. Podrobněji jsme prozkoumali vychytávky elektromobilu Hyundai Ioniq 5.
Liduprázdný Ioniq 5 podélně parkuje

Liduprázdný Ioniq 5 podélně parkuje | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

„Další článek o tom samém hjondé? To už přehání, ne?“ si možná říkáte a v mnoha případech byste se divili oprávněně. Ne tak v případě Ioniqu 5. Je to totiž první vozidlo nastupující generace elektromobilů Hyundai a KIA, které nejsou konverzí konstrukcí vyvinutých pro zástavbu spalovacím motorem, ale jsou postavené na nové čistě elektrifikované platformě.

Speciál Hyundai Ioniq 5

Elektromobilita je pro obě automobilky příležitostí, jak hrát první ligu nejen spíše v cenově dostupných modelech, ale i ve vozidlech pro náročnou klientelu. Ioniq 5 je tak doslova naplněn zajímavými technologiemi, které si rozhodně zaslouží označení „hi-tech“ a ještě nedávno bychom je mohli titulovat jako futuristické.

Perfektní přehled o okolí

Dobrou zprávou je, že nejde o „blbiny pro hračičky“. Jako vysloveně povedenou považujeme kombinaci klasických zpětných zrcátek s kamerami: jakmile aktivujete směrová světla, je na displej před řidičem, do kruhového výřezu na straně zamýšleného vybočení, promítnut obraz, ve kterém vidíte bok vozu až přes zadní kolo a část vozovky včetně krajnice/obrubníku –⁠ jedním pohledem tak víte, že nikoho nemáte ve slepém úhlu, vidíte vzdálenost od obrubníku a další fajn podrobnosti.  

Jak to funguje v reálném provozu, se můžete podívat ve videu.

Kamery sledující okolní provoz jsou vedle řady senzorů jedním ze zdrojů dat pro pokročilý systém asistence řidiči. Na displeji za volant si můžete promítnout jednoduchou vizualizaci jeho výstupu –⁠ schematicky vidíte vozidlo v pruhu před sebou a také vozidla v sousedících pruzích, zejména ta, která vás budou míjet nebo budou vámi míjena. Nechybí vizualizace „rizik“ kontrastní červenou grafikou.

Při proplétání se hustým městským provozem i svižné dálniční jízdě tak má řidič k dispozici hodně přehledně podaných informací o svém okolí a možnost něco nebo někoho přehlédnout, nám přišla poměrně nízká. Samozřejmě za předpokladu, že se bude řidič řízení věnovat.

Pohled z ptačí perspektivy i 3D vizualizace vozu v reálném prostoru.

Systémy vozidla potěší i ty, kteří se neradi proplétají podzemními garážemi, parkovišti obchodních center a dalších komplikovanějších prostorů –⁠ k dispozici máte skvělou kombinaci parkovací kamery, 360° pohledu z ptačí perspektivy a 3D vizualizace vozu zasazené do reálného okolního obrazu –⁠ na jednom displeji, najednou vedle sebe –⁠ víc informací o bezprostředním okolí snad už řidič ani nemůže dostat.

Z informačního zázemí by nám tak vlastně mohla chybět jen infračervená kamera „nočního vidění“ s rozpoznáváním lidí a zvířat, kterou může být vybaven například Audi e-Tron.

Detekce lidí a zvířat IR kamerou v elektromobilu Audi e-Tron. Pokud by hrozila kolize, dostane řidič mimo vizualizace také akustické varování, případně je aktivováno nouzové brzdění.

Na druhou stranu, e-Tron je vozidlo z ještě podstatně vyšší cenové kategorie.

Parkování bez řidiče

Systém automatického parkování, kdy s vozidlem projedete kolem volného parkovacího místa a auto tam samostatně zaparkuje, již není nic neobvyklého. V Ioniq 5 je to ovšem dotaženo o trochu dál, než je obvyklé.

Zde projedete kolem řady zaparkovaných aut s volnými místy, na displeji dostanete nabídku těch vhodných k zaparkování. Ťuknutím na displej si vyberete jedno dle svého uvážení, vystoupíte, zabouchnete dveře a stiskem tlačítka na klíčku dáte povel k zaparkování. A pak jen koukáte, jak se liduprázdné vozidlo pohybuje a zajíždí do vybraného místa.

Tedy, přinejmenším při prvních pokusech nervózně pobíháte okolo a hlídáte, že všechno probíhá tak, jak má. Ale nemusíte mít strach, vozidlo se pohybuje, jen když tisknete tlačítko, jakmile jej uvolníte, okamžitě zastaví.

Jak to vypadá, se můžete podívat ve videu.

Systém v době testování nefungoval stoprocentně, leckdy minul dostatečně velké místo bez povšimnutí, jindy podélné parkovací místo vyhodnotil jako příčné –⁠ nic se neděje, o všem rozhoduje výběrem na obrazovce řidič, ale není to tak bezchybné, jak by si řidič a určitě i automobilka přála.

Proces podélného parkování je sice pomalejší, než jak zajede zručnější řidič, ale pro toho, kdo to neumí, občas odře disky nebo zajíždí takzvaně „na křup“ je to rozhodně slušný pomocník. Příčné parkování, zejména pokud jde o užší místa, je však často až otravně pomalé a i při natáčení jsem si vysloužit hlasitou nadávku řidiče vozidla, které muselo při průjezdu parkovištěm na nymburském sídlišti chvilku počkat.

Za volantem elektroaut

Reálně použitelnější je tak možná funkce zacouvání do parkovacího místa nebo vyjetí z parkovacího místa –⁠ vozidlo v tu chvíli nikam nezatáčí a samo nic neřídí, pouze poslouchá povely řidiče z tlačítek klíčku –⁠ jedním se couvá, jedním jede dopředu. To využijete například, když parkujete natěsno mezi vozidly a špatně by se vám nastupovalo, nebo když vezete dítě na sedačce –⁠ prostorově náročnou manipulaci vyřešíte v otevřeném prostoru a pak jen pomocí ovladače vozidlo „zastrčíte/vystrčíte“ z parkovacího místa. Stejným systémem je vybavena také sestra ioniqu, futuristická Kia EV6 (čtěte zde).

Z hlediska praktické použitelnosti je tak možná lepší parkovací automat Hondy E, který je o něco rychlejší a také poměrně precizní, ale musíte sedět uvnitř vozu, takže tomu trochu chybí ten „wow, v tom autě nikdo není a přesto parkuje“ moment.

Velmi pokročilé automatické parkování nabízí třeba i Honda E.

Takto fungující pomocníky lze brát i jako průběžné ochutnávky vývoje hlavního konceptu, ke kterému automobilky směřují, a tím jsou plně autonomní vozidla. K těm je ještě dlouhá cesta, ale i v této podobě asistenční systémy dovedou, zejména méně schopným řidičům, významně usnadnit život. Jak Hyundai Ioniq 5 jezdí čtěte zde.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...