"Šampionem TÜV Reportu, každoroční statistiky výsledků technických kontrol v Německu, je Toyota Prius. Technici zjišťují, že řidiči zanedbávají hlavně kontrolu světel a hodně aut nemá v pořádku brzdy," tak znělo loňské hodnocení tabulek, kterými se Němci často řídí při výběru auta. Na letošním není třeba měnit ani slovo.
Tabulky, do kterých se sesumírují výsledky německých technických kontrol, letos vydává TÜV už po jedenačtyřicáté.
Pro ty aktuální vyhodnotili celkem 7,8 milionu technických prohlídek, které byly provedeny mezi červencem 2010 a červnem 2011.
TÜV Report má pět žebříčků, seřazených podle stáří aut. V první kategorii jsou auta do tří let věku, druhá se zaměřuje na čtyř až pětileté vozy, v dalších jsou šesti až sedmileté, osmi až devítileté a v poslední tabulce jsou deseti až jedenáctiletá auta.
Statistiky odkrývají, že množství odhalených nedostatků mírně stoupá. Podíl vozidel se značnými nedostatky na německých silnicích stoupl o 0,2 procentního bodu na 19,7 procent. Stejnou tendenci zaznamenal TÜV i předchozím ročníku.
Toyota vládne už druhým rokem
Vítězem nejsledovanější kategorie nejmladších aut – tedy těch, která jsou ve většině případů v prodeji jako nové – je druhým rokem po sobě Toyota Prius, za ní se seřadily Toyota Auris, Mazda 2 a Porsche Boxster/Cayman.
"Je bezpečný, schopný každodenního provozu a vysoce technicky vyzrálý," chválí TÜV SÜD prius. "Pouze u 1,9 procenta hybridního modelu, který po třech letech poprvé musel na technickou prohlídku, se vyskytly závažné závady."
Opačný konec tabulky patří Dacii Logan, Renaultu Espace a Fiatu Panda.
Mezi čtyř a pětiletými auty je pak prius druhý, předjel ho jen manažerský koráb VW Phaeton. Poslední je Renault Espace, který spodní příčky závadovosti obsazuje již tradičně.
Po šesti až sedmi letech provozu si vedou v německých STK dobře Porsche 911 a Toyota Corolla Verso.
U osmi až devítiletých vede pořadí opět Porsche 911, následuje Toyota RAV4 a Honda Jazz. U seniorů (deset až jedenáct let) je to stejné: první Porsche 911, druhá Toyota RAV4.
TÜV Report 2012 | nejmíň závad | nejvíc závad |
---|---|---|
3 roky | Toyota Prius | Dacia Logan |
5 let | VW Phaeton | Renault Espace |
7 let | Porsche 911 | Fiat Stilo |
9 let | Porsche 911 | Seat Alhambra |
11 let | Porsche 911 | Ford Ka |
Právě sportovní porsche poukazuje na potíž, kterou kritici TÜV Reportu vyčítají. Tabulky totiž míchají dohromady luxusní sporťák, který ročně najede jen několik stovek, možná tisícovek kilometrů, a pak typické "polykače kilometrů", které křižují neustále Německo. Kilometrový proběh se samozřejmě na stavu auta podepíše, laciný logan má také určitě mnohem těžší život než opečovávaný garážovaný supersport. Při sestavování žebříčků TÜV kilometrový nájezd zkoumaných modelů nezohledňuje. V žebříčcích ale průměrný počet najetých kilometrů daného modelu uvádí. Markantní nepoměr je zřetelný například u čtyř a pětiletých Porschí Boxster/Cayman (3. příčka), které mají najeto průměrně mnohem méně než polovinu toho, co Audi A8 na osmém místě (45 tisíc km vs. 112 tisíc km).
Nejvíc závad na světlech
Stejně jako v loňském roce stojí na seznamech závad zcela nahoře osvětlení, nápravy a brzdy. Drobná zlepšení jsou u světel. K tomu podle TÜV přispívají "menší náchylnost ke kolísání napětí a vyšší životnost žárovek, například xenonových světel". Zmiňují také pozitivní vliv z Bruselu. "Vzhledem ke stále složitější výměně žárovek byli v roce 2006 výrobci zavázáni k tomu, aby osvětlovací zařízení konstruovali tak, že žárovky dokáže vyměnit každý bez speciálního nářadí," uvádí TÜV SÜD.