Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pákistánskou škodovku z laminátu zastavila válka

Jméno nepříliš známého pákistánského automobilu Skopak je akronymem ze slov Škoda - Pákistán - Karáčí. Následující řádky se snaží ozřejmit, co měl československý podnik společného s projektem realizovaným kdesi na pobřeží Arabského moře.

Pákistánský automobil Skopak vyráběný v letech 1970/71 na podvozku Škoda Octavia combi | foto: archiv

Karáčí je největším městem a zároveň největším námořním přístavem Pákistánu. Bylo tomu tak i ve druhé polovině šedesátých let, kdy se zdejší firma Haroon Industries Ltd. zabývala mimo jiné importem vozů Škoda 1000 MB, následně Škoda 100, a vedle toho i traktorů Zetor.

Embéčko bylo pěkné auto, to nemohu říct, ale velbloudímu potahu pákistánského malorolníka při distribuci vypěstovaných produktů plnohodnotně konkurovat nemohlo. Pan Rahman, generální ředitel Haroon Industries, se tedy rozhodl nabídnout domácímu trhu levný poloterénní užitkový vůz, jehož výroba by z větší části probíhala v Pákistánu.

Trekka

Příběh novozélandské „škodovky“ si můžete přečíst zde.

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia

Do jaké míry byl při svých myšlenkách ovlivněn podobně koncipovanou novozélandskou Trekkou, se asi nedozvíme. Jisté však je, že v úvodu hledání cesty k pákistánskému pickupu, snad začátkem roku 1968, jedna Trekka plus jedna její rozložená karoserie z Nového Zélandu do Karáčí doputovala. Poté, co Pákistánci Trekku vyzkoušeli, k ní zaujali odmítavé stanovisko. Oficiálně se udává nespokojenost se zkráceným podvozkem, svou váhu mohla mít i touha na větším vlastním podílu na výrobě nového vozu.

Výchozí podmínkou tedy bylo použití podvozku ze Škody Octavia combi s normálním rozvorem kol. Na návrh karoserie a pomoc s přípravou malosériové výroby si Pákistánci vyžádali experta ze Škodovky. Z Mladé Boleslavi byl na tento úkol vyslán Josef Velebný, který se už osvědčil při přípravě právě zmiňované Trekky.

Pákistánci původně počítali s celoocelovou karosérií s použitím primitivních plechových dílů, pokud možno nevyžadujících relativně náročnou technologickou operaci lisování. Josef Velebný měl lepší nápad, se kterým po logickém rozboru souhlasili i pánové z Haroon Industries.

Laminátová karoserie a podvozek z octavie

Josefem Velebným vyprojektovaná karoserie měla smíšenou konstrukci, k ocelové kostře svařené z ohýbaných U profilů a trubek byly přišroubovány panely ze skelných laminátů. Jednalo se jak o panely vnější, tak i o podlahy kabiny a ložného prostoru. Každý laminátový panel byl lehce demontovatelný.

Pákistánský automobil Skopak vyráběný v letech 1970/71 na podvozku Škoda Octavia combi

Takto pojatá karoserie přinášela řadu výhod. Ty byly především rázu ekonomického, neboť pro očekávanou malosériovou produkci automobilu byly rozhodující nízké náklady na výrobní zařízení, což technologie na výrobu laminátových panelů splňovala. Zároveň se zkrátila doba na realizaci tohoto výrobního zařízení. Další uváděnou výhodou byla neporovnatelně větší odolnost laminátových panelů vůči atmosférickým vlivům, korozi laminát samozřejmě vůbec nezná. Na druhou stranu skelet byl stále ocelový, čili po téhle stránce neimunní (podobně jako u duroplastových trabantů).

Stavebnicová konstrukce byla navíc ideální pro realizaci různých karosářských verzí. Základním modelem byl otevřený pick-up bez bočních dveří, se sklápěcím čelním oknem. Mírně vylepšený vůz měl dveře, čelní stěna byla pevná. Dále pokračovaly varianty se zastřešením, buď pouze předních sedadel nebo ložné plochy, případně celého vozu. To zastřešení mohlo být plátěné natažené na trubkové kostře nebo odnímatelné sklolaminátové. Stavebnicová konstrukce karoserie umožňovala také rychlou opravu při drobných haváriích, kdy se prasklý panel jednoduše vyměnil za nový.

Do ložného prostoru se mohla namontovat sedadla a z užitkového automobilu se stal osobní. Užitnou hodnotu Skopaku pak mohlo zvýšit i tažné zařízení pro přívěsný vozík.

Skopak, základní otevřená verze bez bočních dveří a se sklápěcím čelním oknem

Jak už bylo řečeno výše, podvozek byl klasický ze Škody Octavia combi a do Pákistánu dodávaný v nesmontovaném stavu. Páteřový rám s centrální nosnou rourou byl vpředu rozvidlený pro uložení motoru a čtyřstupňové převodovky. Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1 221 ccm dosahoval maximálního výkonu 47 k. Poháněná byla zadní kola zavěšená na výkyvných polonápravách. Stálý převod v rozvodovce byl z původních 4,78 u osobních octavií změněn pro poloterénní skopaky na pomalejší 5,25. Řízení bylo pravostranné.

Vše ukončila válka

Prototyp vozu Skopak spatřil světlo světa na jaře 1969. Následně byl podroben důkladným zkouškám v terénu i na silnicích, s nákladem i bez nákladu. Pokud hovoříme o nákladu, užitečná hmotnost byla 500 kg, alternativně mohl vůz tahat 750 kilogramový přívěs.

Krátká zpráva v polském tisku o výrobě automobilů Skopak

Mezitím se začala připravovat sériová výroba, pro kterou byl vyčleněn tovární objekt předtím sloužící jiným, blíže nespecifikovaným účelům. Na výrobu sklolaminátových dílů dokonce postavili novou halu.

V květnu 1970 se ve výrobních halách, do jejichž střech se opíralo spalující slunce, rozhořela sériová, respektive malosériová výroba. Radost dělníků však neměla mít dlouhého trvání.

Po necelém roce byla výroba Skopaku zastavena, zhotoveno bylo dle odhadů 1400 kusů. K ukončení výroby došlo v souvislosti s válkou za nezávislost Východního Pákistánu (Bengálska). Vypuknutí války se datuje 26. březnem 1971, 3. prosince byla do konfliktu zavlečena Indie pákistánským leteckým úderem. Válka skončila 16. prosince 1971, Pákistán prohrál a výsledkem byl vznik nezávislého státu Bangladéš.

Zdroje

Josef Velebný: Nový užitkový vůz SKOPAK ve výrobě i v prodeji. Ventil. 1971, č. 26

  • Josef Velebný: Nový užitkový vůz SKOPAK ve výrobě i v prodeji. Československá motor revue. 1971, č. 4
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...