Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Octavia I: dobrá volba

  16:51
Škoda Octavia je na našich silnicích k vidění na každém rohu. První generace tohoto vozu sjelo z výrobních pásů hodně přes milion kusů. Prodejní úspěchy zaznamenávaly tyto vozy nejen doma, ale i v zahraničí. Co se na první "oktávce" povedlo a co ne? Jaké jsou zkušenosti majitele po sto tisících kilometrech?

Octavia je v nižší střední třídě, do které patří, nadprůměrná jak velikostí tak vnitřním prostorem.

To platí u obou karosářských variant hlavně o zavazadlovém prostoru, na zadních sedadlech je to horší.

Pokud má řidič nebo spolujezdec své sedadlo posunuté hodně dozadu nebo až na doraz, pro nohy zadních cestujících už příliš prostoru nezbývá.

Chválu si octavie vysloužila za robustnost a celkovou kvalitu zpracování vozu. Protože ale téměř nic na světě není úplně dokonalé, našlo se i několik vysloveně neúspěšných věcí. Co se tedy na první generaci octavií stává nejčastějším terčem kritiky?

Čtěte také

Ojetá Škoda Octavia: slušný výběr za vyšší cenu

Nízký předek
Přední nárazník a podmotorová část jsou u octavie poměrně nízko nad zemí. To je nepraktické při parkování předními koly na chodníku, kterému se ve městě prostě nemůžete vyhnout. I na obrubnících, které nejsou příliš vysoké, se při sjíždění často stane, že spodek nárazníku zavadí o chodník. 

Na ulicích je tak možné vidět octavie, které drhnou o vozovku ulomeným spodním plastovým krytem motoru, často mají "městská" auta odřenou i spodní část nárazníku. Hůře jsou na tom v tomto ohledu novější "faceliftované" octavie, které mají nárazník ještě blíž u silnice než dřívější modely.

Zamčená jako nezamčená
Každý, kdo parkuje auto venku na ulici, musí počítat s tím, že se do jeho vozu přijde podívat lupič. Octavie se ale kvůli málo odolným zámkům u dveří stávají terčem zlodějíčků častěji, než by bylo zdrávo. Zřejmě nejlepším řešením je nechat zámky zaslepit.

První Škoda Octavia v třicetitisícovém testu

První vyrobená Škoda Octavia 1,8 SLX najela třicet tisíc kilometrů...

Snadné "průchodnosti" zámků u dveří octavie si jsou vědomi i v Mladé Boleslavi a rozhodli se vylepšit si v tomto směru renomé. "Ten základní problém byl částěčně vyřešen před dvěma lety, takže u octavií vyráběných od té doby by šroubovák neměl stačit," řekl v rozhovoru se čtenáři iDNES Vratislav Kulhánek, dlouholetý šéf Škody Auto a nyní předseda dozorčí rady firmy. - více zde

Zlodějů se týká i další častý problém majitelů octavií, který ale nesouvisí s hodnocením kvalit auta. Pobertové se zaměřují na plastové kryty kol, antény a skla vnějších zpětných zrcátek. Pokud se okradený sám nechce dát na dráhu zločinu, musí na vrakoviště, kde si může koupit zpět například i ty své poklice, nebo zvolit několikanásobně dražší díl ze značkové prodejny s rizikem, že druhý den ráno bude zase bez něj.

Škoda Octavia RS v testu

Rodinný Sporťák

Stěrače nestírají, okénka nezavírají
Majitelé octavií s rokem výroby do roku 2001 mají často problémy s poruchami elektrického stahování okének a pohybovým mechanismem stěračů. Chod stěračů se najednou zpomalí až se zaseknou úplně. V servisu pak majitel slyší o špatném uložení části ústrojí, které stěrači pohybuje.

Ve stahovacím mechanismu okenék "v elektrice" zase poměrně často jednoduše odejdou některé plastové části. Může se to stát při silnějším zabouchnutí dveří s otevřeným okénkem, nebo prostě únavou materiálu. Sklo zůstane v nejnižší poloze. Nouzovým řešením je rozebrání vnitřku dveří a manuální vrácení okénka do zavřené polohy. Tato závada, ale i problémy se stěrači, však častěji přivádí octavie do servisů, kde majitelé za opravu nechávají nemalé peníze.

Chválou ověnčené turbodiesely
Když mají majitelé octavií na svém autě něco pochválit, velebí kromě už zmíněného objemného kufru i přeplňované naftové motory.

Pod kapotami octavií tepe několik verzí koncernových "tédéíček" o objemu 1,9 litru. Nejprodávanější z těchto motorů (1,9 TDI - 66 kW) měly ale problémy se snímačem váhy nasávaného vzduchu. Jinak jsou tyto pohonné jednotky spolehlivé, dopřávají řidičům pohodlné svezení a mají příznivou spotřebu. Plni spokojenosti jsou se svými octaviemi také majitelé verze 4x4.

Motor   

výkon kW / koní při ot-1

kroutící moment (Nm) při ot-1

zážehové motory

1,4 MPI  

44 / 60 při 4700

120 při 2500

1,4 MPI  

55 / 75 při 5000  

126 při 3300

1,6i   

55 / 75 při 4600  

135 při 3200

1,6 MPI  

74 / 101 při 4600 

145 při 3800

1,6 MPI  

75 / 102 při 5600  

148 při 3800

1,8i   

92 / 125 při 6000  

170 při 4200

1,8 T    

110 / 150 při 5700  

210 při 1750 - 4600

1,8 T    

132 / 180 při 5500  

235  při 1950 - 5000

2,0 MPI 

 85 / 115 při 5400  

170 při 2400

vznětové motory

1,9 SDI  

50 / 68 při 4200

133 při 2200-2600

1,9 TDI  

66 / 90  při 4000  

210 při 1900

1,9 TDI PD  

74 / 100 při 4000  

250 při 1900

1,9 TDI  

81 / 110 při 4150  

235 při 1900

1,9 TDI  

96 / 130 při 4000  

310 při 1900

Dnes už na silnicích potkáváme druhou generaci Škody Octavia. Jaká je? Čtěte test

Škoda Octavia II: evoluce nebo revoluce? 

Miliontý vůz Škoda Octavia sjel z pásu mladoboleslavské automobilky po necelých osmi letech od zahájení výroby. (17. února 2004)

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...