Průměrnému českému autu je téměř 14 let

  15:21aktualizováno  15:21
Počet registrovaných osobních aut v ČR loni stoupl téměř o 150 000 na 4,109 milionu vozů. Průměrný věk vozového parku se během roku téměř nezměnil a pohybuje se kolem 13,87 roku. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka loni v registru přibylo 123 987 nových osobních vozů a 183 143 ojetých.

Zároveň však majitelé více než 157 000 starších aut z registru vyřadili. Více než polovina vozů skončila s registrační značkou uloženou v depozitu.

Zatímco vyřazované osobní vozy jsou v průměru 21 let staré a tvoří je převážně vozy Škoda 105 a 120, průměrný věk dovážených ojetin, které majitelé v tuzemsku přihlašují do provozu, se pohybují kolem 8,5 roku.

"Dovoz ojetých aut tak nepřispívá ke zlepšení, ale pouze ke konzervaci současného nepříznivého stavu," dodal Šípek.

Podíl obnovy tuzemského parku osobních vozů se loni pohyboval kolem 3,13 procenta a od roku 2001 stále klesá.

Ve vyspělých zemích EU se tento ukazatel pohybuje kolem deseti až 12 procent a za minimum z hlediska optimálního stavu tyto země považují osm procent.

Celkový počet vozidel na českých silnicích se loni zvýšil o 259 000 na 6,49 milionu. Jejich průměrné stáří je 17,23 roku.

Počet motorových vozidel se zvýšil o 233 000 na 5,66 milionu s průměrem 16,67 roku. Nejstarší skupinu přitom tvoří traktory, které jsou v průměru 27,57 roku staré. Nejmladší skupinou jsou naopak lehké užitkové vozy se stářím 7,69 roku.

Autor:
Témata: Škoda Auto

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Najdete na iDNES.cz