Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci jako jedni z mála na světě.

Kdekoliv se to auto objeví, budí obrovskou pozornost. A dráždí tatrováky. Jejich aerodynamické stroje jsou hvězdami a tato škodovka ukazuje, že nápad inspirovat se padající kapkou, která ladně prořezává vzduch, neměli jen konstruktéři v Kopřivnici. „Ve třicátých letech automobilky experimentovaly s aerodynamikou,“ vysvětluje Vítězslav Kodym z muzea Škody Auto, jehož novou perlou je tato aerodynamická škodovka po kompletní renovaci. Ve Škodovce tedy takové auto postavit zkusili, pak ovšem usoudili, že tato konstrukce je příliš extravagantní, takže by nenašla dostatečný počet zájemců.

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic v číslech

  • motor: zážehový čtyřválec „boxer“ uložený podélně před zadní nápravou, dva karburátory, 1995 ccm
  • max. výkon: 40,5 kW/ 55 k
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4860 x 1680 x 1540 x 3200
  • hmotnost 1240 kg

Nesmírně zajímavý koncept s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními specialitami vzbudil senzaci v říjnu 1935 na pražském autosalonu. Škoda 935 Dynamic zaujala proudnicovou karoserií s protáhlou zádí, což byl tehdy znak konstruktérské moderny.

Po premiéře vůz značka v létě 1939 prodala, ten pak několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. Jedinečné auto se znovu objevilo v roce 1968. Škodovka tehdy začínala budovat své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo se jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky. „Vůz se do muzea dostal ve zbědovaném stavu. Byl natřený štětkou na fialovo, chyběla řada dílů, ale byl pojízdný,“ popisuje Kodym.

Tři fotky a jedna věta

Auto bylo před zahájením renovace unikátem i pro muzejníky Škodovky. V archivu o něm našli jedinou poznámku z dob, kdy auto vzniklo: 935 jezdí dobře. A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž spíše tatrovka. Karoserie připomíná aerodynamické modely z Kopřivnice se splývavou zádí. Škodováci navíc svůj prototyp představili rok po uvedení Tatry 77.

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Velkou zajímavostí je centrální roura táhnoucí se podlahou odpředu dozadu. Připomíná slavný tatrovácký vynález, který dodnes závidí konkurence kopřivnickým náklaďákům: centrální nosnou rouru s nezávisle výkyvnými polonápravami. Jenže v tomto případě nemá roura jen funkci výztuhy karoserie, je to hlavně čtyřicetilitrová nádrž na benzin. V ní je navíc vložena ještě jedna trubka vedoucí vodu od chladiče vpředu k motoru. Toto řešení se ovšem neosvědčilo. Při jízdě se palivo odlévalo, takže nakonec bylo přistoupeno k dodatečné montáži šedesátilitrové nádrže pod kapotu.

I pak je všechno jinak, než bylo u konvenčních škodovek zvykem. Motor je uložený vzadu před zadní poháněnou nápravou a je to plochý čtyřválec typu boxer. To je další unikát, podle archivu Škody vznikly dva prototypy tohoto motoru, ale dochoval se podle všeho jen jeden. S benzinovým dvoulitrem osazeným dvěma karburátory Zenith o výkonu 55 koní (40 kW) je spojena čtyřstupňová polosamočinná převodovka s elektromagnetickým ovládáním od francouzské firmy Cotal. „Řadí se předvolbou, není třeba používat spojku, ovšem je velmi náročná na renovaci a seřízení,“ dodává Vítězslav Kodym.

Škoda 935 Dynamic

Vývojáři si od této netradiční architektury slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru. Nádrž a chladič vpředu a motor s převodovkou vzadu navíc zajišťovaly výborné rozložení hmotnosti. Jízdní vlastnosti musely být na svou dobu skvělé i díky nezávisle zavěšeným kolům obou náprav.

Velký čtyřdveřový vůz s délkou 4,8 metru měl tehdy ukázat futuristickou představu o reprezentačním voze. Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli (pohotovostní hmotnost je pouhých 1 170 kilogramů). Dynamic je dlouhý 4,86 metru, široký 1,68 metru, vysoký 1,54 metru a rozvor náprav činí 3,2 m. Zavazadlový prostor je tedy pod přední kapotou, je tam i rezervní kolo, které má v případě nehody fungovat jako dodatečný deformační člen, stejně to bylo ještě třeba u Škody 120. Nárazník chybí z důvodu aerodynamické „čistoty“ karoserie.

Je to majestátní auto, uvnitř je na dnešní poměry místa tak akorát. Dřevo a dobové čalounění připomínají atmosféru prvorepublikových salonů. Poloze tenkého volantu (bez posilovače) se musí šofér přizpůsobit, stejně jako pedálům, které jdou pořádně ztuha. Navíc se na ně musí šlapat shora, takže si nemá o co opřít patu. Popojíždění chce tedy obezřetnost, naopak rychlost jí svědčí. Kapkovitá karoserie s ploutví na zádi zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech, 935 prý uměla uhánět až 140 km/h.

„Renovace probíhala 4 roky a byla velmi náročná, spousta věcí se musela vyrábět znovu. Něco s muselo vlastně dovyvinout, protože některá původní řešení nebyla úplně dotažená a funkční,“ uzavírá Kodym.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...