Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Mercedes S, nositel pokroku, dal světu ABS

Automobilovou událostí letoška je představení nového mercedesu třídy S. Nejprodávanější luxusní auto světa není jen symbolem úspěchu, je také nositelem pokroku. Právě vlajková loď značky uváděla novinky, které se časem dostaly do všech aut. Třeba ABS, které testovaly prototypy už na konci šedesátých let.

Nejznámější jsou bezpečnostní prvky, bez kterých si dnes moderní auto ani neumíme představit. Právě "esko" je často představilo světu. Jedním z vůbec nejznámějších je protiblokovací systém brzd ABS.

Jen těžko se hledá moderní auto, které by jej nemělo. Pro přesnost je třeba říci, že není vynálezem Mercedesu. Stuttgartská značka má však velkou zásluhu na tom, že ABS doputovalo do masové produkce. Však ho velké mercedesy testovaly deset let, než ho před pětatřiceti lety uvedli do prodeje.

Testování v Alpách na Großglockneru. Na fotce z roku 1970 je auto, které má v kufru generátor živící měřicí zařízení.

ABS (tedy protiblokovací systém brzd, Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System) zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou. To umožňuje zachování stability, ovladatelnosti vozidla i v mezních situacích, například při prudkém brzdění. Že ABS pracuje poznáte podle pulzů do brzdového pedálu při brzdění.

Systém zabraňuje zablokování kol tím, že automaticky reguluje (ubírá) brzdnou sílu v třmenech tak, aby nedošlo k zablokování kol. U aut bez ABS se podobného efektu dosahuje přerušovaným brzděním. Zablokované klouzající se kolo totiž nepřenese boční sílu a auto pak nezatáčí. Tomu ABS zabrání.

Od letadel k mercedesům

Protiblokovací systém brzd vymysleli původně ve dvacátých letech minulého století pro letadla, na reálné použití došlo ovšem až začátkem padesátých let.

Asi první auto s ABS byl v šedesátých letech Jensen FF (systém Maxaret-Dunlop), ten ještě fungoval na mechanickém principu. První elektronické ABS předvedly různé firmy koncem šedesátých let.

Mercedes-Benz se pochlubil první generací ABS světovému tisku už v roce 1970, trvalo však dalších osm let, než systém doputoval do sériového vozu. Mezitím už se představila (v roce 1972) nová generace mercedesu třídy S.

Mercedes na systému pracoval od roku 1967 s firmou Teldix a 12. prosince 1970 představil ABS novinářům na testovací trati v Untertürkheimu. 

Další vývoj a ladění trvalo však ještě osm let, třeba vývoj řídicí jednotky zabral pět let. ABS se tedy představilo v sériově vyráběném Mercedesu S (W 116) až v srpnu 1978. To už bylo výsledkem spolupráce s firmou Bosch, která označovala systém jako ABS druhé generace. Příplatek za ABS byl pro třídu S tehdy přes 2 200 marek (základní provedení 280S stálo necelých 24 tisíc marek). Od roku 1984 mohou mít ABS všechny mercedesy a od roku 1992 jej mají v základní výbavě.

Velmi známá fotografie ukazující srovnání vozu s ABS a bez něj. Na mokré ploše to ukazují právě Mercedesy W 116.

Mercedes, a samozřejmě "eskový", také představil světu stabilizační systém ESP, to se psal rok 1994 a vyráběla se legendární generace W 140 známá jako mamut a milovaná ruskými boháči.

A v roce 1998 přivezla generace W 220 systém Distronic, to je pokročilá verze tempomatu, která umí udržovat konstantní odstup od předjedoucího auta. Nutno dodat, že podobně fungující systémy představily ještě před Mercedesem Mitsubishi s Toyotou. Dnes se takovému systému, který je schopen sám zrychlovat podle situace před vozem, říká adaptivní tempomat (ACC). Radar, který je klíčovou součástí systému, dnes vozí vetknutý v předním nárazníku i nová Škoda Octavia.

Béla Barényi, vynálezce bezpečných mercedesů

"Eskový" model W111 z padesátých let byl z hlediska bezpečnosti posádky převratem. Do té doby se na podobné věci nepomýšlelo. Slavný konstruktér Béla Barényi však přišel s myšlenkami, které se rozvíjejí dodnes. Pro auto navrhl bezpečnostní schránku v karoserii, která měla zajistit prostor pro přežití posádky při nehodě, tu ještě chránily zóny s programovanou deformací. Dalším vynálezem byl sloupek řízení, který při nehodě neohrozil řidiče.

Mercedes S (W111) v crash testu, který se uskutečnil 10. září 1959.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...