Autofotka týdne: Filigránská dřevostavba L&K pro nóbl klientelu

aktualizováno 
Patentované karoserie podle Weymanna jsou dnes v pokladnici automobilismu a protože jsou vzácné, přitahují publikum. Dřevěnou karoserii typu Weymann dostala i laurinka pro smetánku.

Na tehdejším pražském Nábřeží legií 39 stál v té době měšťanský dům. Před ním odpovídající auta. Toto je Laurin & Klement s karoserií typu Weymann s nápadnou dekorací ve stylu art deco. | foto: Archiv Škoda Auto

Klasická stavba karoserií používala dřevo a plech. Letecký konstruktér Weymann vsadil na lehčí materiály. Odlehčit auto přispělo jeho výkonu a úspoře paliva. Hlavní přínos byl ve zvýšení komfortu pasažérů.

Charles Terres Weymann

(1889 – 1976)

V Paříži usazený francouzský a americký občan prodal 123 licencí na svou karoserii firmám od Británie, přes Ameriku po Itálii (Carozzeria Touring). Pionýrovi letectví, vynálezci a úspěšnému podnikateli, který se narodil na Haiti americkému otci a haitské matce, se za dekádu, kdy byly Weymannky populární, sešly licenční poplatky za 70 tisíc vyrobených karoserií. V roce 1963 si nechal patentovat automatickou spojku, svůj nápad ovšem nedokázal komerčně využít.

Zatímco dřevěná konstrukce - výdřeva - se běžně lepila napevno ze solidních hranolů a hoblovala do formy karoserie, Weymann sestavoval výdřevu z téměř filigránských lištiček, často po dvou, paralelně a spojoval je kovovými elementy. Lištičky byly na důležitých místech povlečeny kaučukem. Tam, kde se karoserie dotýkala kovu, vkládal olejem nasáklý papír, aby zamezil skřípání. Weymannovy karoserie byly pružné, jejich povrch z lakované koženky nebo plátna nepraskal, jako to bylo běžné u ocelových nebo hliníkových karoserií.

Odhlučnění si Weyman nechal patentovat. Sedadla a výdřevu montoval na základní rám zvlášť. Výdřeva nebyla k šasi sešroubovaná napevno, tak se mu podařilo omezit přenos vibrací a hluku do kabiny. A že to na tehdejších nerovných silnicích drncalo...

Cestující ve „Weymannce“ tak seděli jako v zvukotěsné komoře. Vnitřek kabiny byl vyložen tenkou leteckou, mnohavrstevnou překližkou. Taková konstrukce byla dokonce levnější než klasická z plechu. Nevýhodou však byla omezená životnost.

Zákaznické karoserie podle Weymanna stavěly renomované karosárny na dražších podvozcích pro vybranou vrstvu automobilistů. Laurin & Klement typ 110 byl v nabídce právě i v provedení s karoserií typu Weymann, jeho fotka před výstavním pražským palácem se našla v archivu Škody Auto.

Dům na Janáčkově nábřeží byl postaven 1876 -77. Roku 1925 byl přestavěn podle...
Stejný dům dnes a před ním druhá generace Škody Superb v provedení...

Na tehdejším pražském Nábřeží legíí 39 stál v té době měšťanský dům. Dnes se nábřeží jmenuje Janáčkovo. Dům byl postaven v letech 1876 - 77 a roku 1925 přestavěn podle plánů rakouského architekta Rudolfa Eislera pro generálního ředitele Škodových závodů Plzeň. V domě bydlely významné osobnosti veřejného života jako armádní generál R.Medek, Univ. Profesor J.Pekař nebo divadelní diva Nataša Gollová.

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Fiat 128 je průkopníkem koncepce vše vpředu. Jezdil s ním i Ferrari

Fiat 128

Italská továrna Fiat představila před půlstoletím vůz, který předběhl konkurenci a ukázal, jakým směrem se bude ubírat...

VIDEO: Václavské náměstí patřilo autodědečkům

Rallye Praha Revival 2015

Už podeváté vystartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily...

Vznik značky Tatra obestírá háv tajemna. Nápad vznikl v krčmě

Vizuál připomínající stoletou historii slavné značky Tatra

Kopřivnická Tatra je druhou nejstarší dodnes existující automobilkou na světě. V pradávných dobách však nesla jiné...

Najdete na iDNES.cz