Zaplavená auta budou za hubičku. Hledejte bahno a čichejte

  16:12aktualizováno  16:12
Utopené auto už nikdy nebude jako dřív, shodují se odborníci. I po důkladném vysušení a odbahnění bude vždy trochu zapáchat, v elektřině budou řádit šotci a v nepřístupných dutinách začne rezivět. Při nákupu podezřele levné ojetiny auto očichejte a hledejte v záhybech bahno.

Zaplavená auta v Českém Krumlově (3. června 2013) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na trhu s ojetinami by se po povodních v Česku a Německu mohlo objevit kolem deseti tisíc zaplavených vozidel. Autobazary chystají přísnější kontroly při výkupu. Vyplývá to z informací společnosti Cebia a obchodníků s ojetinami.

"Jako po každých povodních, i tentokrát se určitě objeví zaplavené vozy na prodej. Jejich nákup může být spojen se značnými riziky," upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů).

"Podle našich zkušeností hrozí největší riziko při nákupu vozu přes inzeráty. Při současných povodních se to bude s největší pravděpodobností týkat i dovozových ojetin. Nejpopulárnějším zdrojem dovážených ojetin je totiž Německo, které je letošními povodněmi postiženo ve velkém rozsahu," dodává Veselý.

Kdo se rozhodne prodat vůz, který utrpěl povodní, bude se snažit na nejnutnějších opravách ušetřit maximum a pak už budou s vozem jen problémy.

Na rovinu je třeba přiznat, že auto, které propláchla povodeň, už nikdy nebude takové jako dřív. Nejčistší cestou, jak se takového auta zbavit, je rozprodat ho na součástky. Asi nejrozumnější je ho "dojezdit" a pak vyhodit. Na pokusy zamaskovat stopy po vodě se většinou přijde, takže bazarista takové auto odmítne. Při individuálním prodeji je to zase cesta do problémů, když se začne auto novému majiteli kazit.

"Po dobu následujících měsíců se v rámci vstupní kontroly ještě více zaměříme na prověření vozidel z důvodu možnosti zatopení," zdůrazňuje Tomáš Svoboda z autobazaru Auto ESA ty, kteří by chtěli stopy po velké vodě zamaskovat a udat auto v bazaru.

Hledejte bahno

Sázkou na jistotu je hledat bahno. To se z různých skulin a záhybů opravdu špatně odstraňuje. Odborník z Auto ESA Tomáš Svoboda prozrazuje pár fíglů, kde ho hledat. "Hledejte drobné usazeniny například uvnitř dveří pod čalouněním, dále v různých částech elektrické kabeláže. Při rozpojení kontaktů jsou znatelné usazeniny v zásuvkách. Dalším příkladem může být pojistková skříň, ve které usazeniny zůstávají."

"Drtivá většina dnešních automobilů má mnoho elektroniky. Jakmile se ke konektorům, tištěným obvodům či řídicí jednotce dostane voda, stanou se nefunkčními ihned, nebo velmi brzy," vysvětluje Aleš Zich, odborník na ojetá auta z Auto AZ Consulting. "Pokud je zaplavený automobil novější konstrukce než Škoda 120 či Favorit, byla by jeho záchrana dražší než pořízení srovnatelného vozu nezaplaveného."

"U takového vozu je velmi pravděpodobná porucha na elektroinstalaci. To může v extrémním případě vést až k naprosté neovladatelnosti vozu," varuje Svoboda. "Může být ohrožena funkce například airbagů. Pokud najdete úplně nové svazky elektroinstalace, zbystřete."

Při nákupu také prohlédněte sedačky, strop a čalounění, zda na nich nejsou skvrny nebo mapy. Bazaristé mají zkušenost, že opravdu málo lidí je tak pečlivých, že dokážou odstranit i poslední stopy po naplaveném velmi jemném šedohnědém prášku. Dívejte se do záhybů v těsnění a plastových dílech, v různých rozích a skulinách, které jsou špatně dostupné. Různé vroubkované plasty na sobě i po omytí vodou na sobě mají našedlý povlak od bahna.

A ještě jeden osvědčený recept: určitě by vás měl varovat buď zápach, nebo naopak hodně výrazná vůně, která má něco přehlušit. Očichejte tedy díly, které jsou z nasákavých materiálů, zda neucítíte hnilobný zápach.

Pokud je vozidlo profesionálně připravené na prodej například včetně výměny sedaček, je obtížné zaplavení odhalit. Pokud si nejste jisti, že poznáte auto, kterým se prohnala voda, přizvěte k výběru a nákupu automechanika. To by ostatně mělo být pravidlem při každém nákupu ojetého vozu.

"Zájemci o koupi ojetiny by měli prověřit, zda bazar garantuje případné vrácení peněz, pokud by se ukázalo, že vůz byl skutečně zatopen," radí Zbyněk Veselý.

Nejčtenější

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

V centru Prahy nocovaly automobilové perly, frčí do Karlových Varů

Prague Carlsbad Classic

Prague Carlsbad Classic je dnes už tradiční jízdou automobilové smetánky. O tomto víkendu, který je doslova nabitý...

Autofotka týdne: Z legendární vlnité dodávky Češi postavili výčep

Citroën H přestavěný na pojízdný výčep

Tvůrci jí pojmenovali Pivní mašina, za základ jim posloužila jedna z nejslavnějších dodávek vůbec. Citroën H...

Jízda rachotin napříč Evropou. Z Nizozemska do Prahy a zpět

Jízda rachotin napříč Evropou

Kamarádi z armády, příslušníci obou „rozhádaných“ belgických národů, jedna ojetá dodávka a cíl v Praze. To zní jako...

Najdete na iDNES.cz