Autohádanka: Poznejte automobilový skvost podle detailu

  • 2
Je to jedno z nejslavnějších aut všech dob. Překrásný sportovní vůz, který předběhl dobu a nekonvenčními řešeními ohromil svět. Vzniklo jich jen 1 400 a dnes patří k nejdražším autoveteránům vůbec. Startovní pole jedinečného závodu 1 000 mil československých doprovázel mimo soutěž, na to aby mohl závodit, je moc mladý.

Poznáte ten vůz podle detailu jeho nejcharakterističtějšího prvku?

Authádanka

Nápovědu najdete na další straně.

Další detaily napoví:

Authádanka
Authádanka

Když se necelých deset let po skončení druhé světové války tento automobil představil, celý svět ustrnul v němém úžasu. Pořídila si ho třeba Sophia Lorenová, Gina Lollobrigida, Romy Schneiderová, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan, ale i řada korunovaných hlav – třeba řecký kníže a jordánský král.

Patří k nejvýznamnějším automobilům světové historie, taky se kousky v perfektním stavu prodávají za desítky milionů korun. Existuje i spousta kopií.

Authádanka
Authádanka

Tento nádherný kousek byl hvězdou spanilé veteránské jízdy 1 000 mil československých. I když je to opravdová automobilová celebrita, jet musel mimo hlavní závod. Je totiž moc mladý, do hlavní soutěže se mohou přihlásit jen meziválečné stroje. Reportáž ze závodu čtěte zde.

Authádanka
Authádanka
Authádanka

Už víte? Řešení je na následující straně.

Je to Mercedes 300 SL „Gullwing“. Jeho legenda se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans. 

Authádanka
Authádanka
Authádanka

Nápad postavit supersport značky Mercedes přišel paradoxně z USA od tamního importéra německých vozů Maxe Hoffmana. 

Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi se jménem 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht), v níž však zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu. Po otevření vypadalo auto jako racek s křídly, proto se mu začalo přezdívat gullwing (gull = racek, wing = křídlo; anglicky).

Právě kvůli Hoffmanovi oslavil Gullwing svoji výstavní premiéru v roce 1954 nikoli v Evropě, ale na autosalonu v New Yorku.

Racčí dveře nebyly zdaleka tím jediným, čím tento vůz (v interním označování značky model W 198) vynikal. Pod kapotou měl jeden z nejmodernějších a nejvýkonnějších motorů své doby. Řadový šestiválec s objemem 3,0 l a výkonem až 225 koní (165 kW) uložený podélně za přední nápravou udělal z Gullwinga první cestovní osobní automobil s přímým vstřikováním benzinu (tehdy ještě mechanickým) a nejrychlejší sériový vůz své doby. 

Jezdil přes 260 km/h. Šlo o skutečný závodní speciál určený k provozu na běžných silnicích, jenž si však musel vystačit pouze s konvenčními bubnovými brzdami.

Nádherná aerodynamická karoserie je dílem konstruktéra Rudolfa Uhlenhauta.

Produkce velkolepého kupé byla ukončena již v roce 1957 a ve výrobě na ně navázal odvozený roadster 300SL. Uzavřených provedení vzniklo 1 400, roadsteru bylo o necelou pětistovku víc.  Dochované gullwingy patří k nejvyhledávanějším sběratelským raritám.

12. února 2016