Chuť Ameriky z druhé ruky: originální ojetiny jsou levné a spolehlivé

  • 29
Ojeté auto z USA je zajímavá možnost pro řidiče, kteří chtějí být originální.

Automobilismus v Americe se řídí vlastními pravidly. Nízké ceny paliv, široké silnice bez ostrých zatáček a spousta místa k parkování dovolují navrhovat velká auta s ještě většími, ale ne vždy silnými V6 nebo V8. Důležitější je způsob servírování točivého momentu (téměř plochá křivka v celém rozsahu otáček) a kultivovaný běh motoru.

Auta určená pro americký trh mají obvykle bohatou výbavu, která zahrnuje kožené čalounění, tempomat a samočinnou převodovku.

Americké koncerny se pokoušely expandovat na evropský trh a nabízely tu lépe zpracované verze svých aut, s tužším odpružením, silnějšími brzdami a vznětovými motory. Další fáze byla auta nabízená pod americkou značkou, ale fakticky se jednalo o evropský model „v přestrojení“ – např. Cadillac BLS prodávaný Saabem. Taková různorodost zaručuje, že si každý najde to své.

Se základními opravami amerických aut si poradí jakýkoli servis. V době internetu není sehnání náhradních dílů problém. Základní náhradní díly (brzdové kotouče, destičky, filtry) jsou dostupné dokonce i ve velkoobchodech. Méně často měněné komponenty (např. ložiska kol) lze koupit ve specializovaných obchodech.

Pokud zrovna něco nemají skladem, mohou to objednat. Role majitele auta je omezena na uvedení VIN. Zbytek logistiky obstará zprostředkovatel, který je díky konexím schopen dovézt díl z evropského nebo amerického skladu – nejen nový, ale i použitý.

Na dodání si počkáte čtyři až čtyřicet dnů (díly jsou kvůli snížení nákladů zasílány ve větším počtu). Konečná cena se zohledněním a provize může být o cca třicet procent vyšší než cena dílu v obchodě.

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette

Stále skvěle vypadající C4 je jediná generace Corvette, kterou seženete za relativně rozumné peníze. Auto má kovovou kostru a na ní je karoserie z laminátu. Díky této originální konstrukci má Corvette vlastní hmotnost cca 1 500 kilogramů. Na výběr je verze Targa s odnímatelným panelem střechy (mnoho aut má příplatkový skleněný panel) a klasický kabriolet se stahovací střechou.

Majitelé si nejčastěji stěžují na problémy s elektroinstalací a chlazením. Mechanicky je Corvette poměrně jednoduché auto a jeho rozšířenost zajistí dobrou dostupnost náhradních dílů. Nejdůležitější je sehnat nebouraný exemplář.

Všechny jsou poháněny motorem 5.7 V8, který v závislosti na verzi dává od téměř 250 po více než 400 koní. Dokonce i základní verze nabízí pocit, že řídíte superauto – řidič sedí nízko a je obklopen vysokým prahem a rozměrným středovým tunelem.

TECHNICKÉ ÚDAJE (5.7 V8): objem: 5733 cm³, výkon: 248 k, točivý moment: 461 Nm, max. rychlost: 247 km/h, 0–100 km/h: 7,0 s, spotřeba paliva: 15,0 l/100 km
VÝROBA: 1983 – 1996
CENA: 160 000 – 420 000 korun

Chevrolet Corvette

Cadillac CTS I

Cadillac CTS - britská verze

Americká odpověď na BMW řady 3 nebo Mercedes třídy C má pohon zadní nápravy a prostorný, ale nepříliš atraktivně zpracovaný interiér. Pro nejnáročnější zákazníky byla připravena sportovní verze CTS-V (5.7/6.0 V8, 400 koní) – dokonce byla nabízena s přímo řazenou převodovkou. Na trhu s ojetinami převládají slabší varianty.

Majitelé nejčastěji hlásí problémy s elektronikou a senzory. Dochází také k únikům oleje z hnacího ústrojí. Auta s vysokými nájezdy navíc dokážou „žrát“ velké množství oleje. Poměrně rychle se sjíždějí brzdové kotouče a destičky. Na trhu s ojetinami můžete narazit na CTS v evropském provedení.

TECHNICKÉ ÚDAJE (3.2 V6): objem: 3175 cm³, výkon: 218 k, točivý moment: 300 Nm, max. rychlost: 238 km/h, 0 - 100 km/h: 7,4 s, spotřeba paliva: 11,0 l/100 km
VÝROBA: 2002 – 2007
CENA: 72 000 – 215 000 korun

Cadillac CTS

Cadillac BLS

Cadillac BLS - britská verze

Cadillac navržený GM vyráběl ve Švédsku Saab. Technicky jde o dvojče Saabu 9-3 s velmi podobně řešeným interiérem a stejnými motory (včetně skvělých dieselů od Fiatu). Vyplatí se dobře zkontrolovat stav karoserie a předního okna – náhradní díly jsou nedostatkové zboží.

Díly pro mechanické opravy jsou díky příbuznosti se Saabem a dokonce Vectrou snadno dostupné a levné. Pozor na vrcholný motor 2.8 V6 (255 koní) – má rozvody vzadu, špatně se mění a oprava je drahá.

TECHNICKÉ ÚDAJE (1.9 TiD): objem: 1910 cm³, výkon: 150 k, točivý moment: 320 Nm, max. rychlost: 210 km/h, 0– 100km/h: 9,8 s, spotřeba paliva: 6,1 l/100 km
VÝROBA: 2006 – 2009
CENA: 90 000 – 140 000 korun

Cadillac BLS - interiér

Chrysler 200

Chrysler 200

Atraktivní karoserie, silné motory, bohatá výbava (některá auta mají dokonce ventilovaná sedadla) a rozumné ceny vedly k tomu, že Chrysler 200 je hojně dovážen do Evropy.

Auto bylo postaveno na platformě Fiatu Compact, což znamená, že je spřízněné s Alfou Romeo Giulietta. Nejedná se o kompakt, ale o zástupce střední třídy.

Na výběr jsou jen dva zážehové motory – řadový čtyřválec 2.4i (186 koní) a 3.6 V6 (300 koní). Standard v obou případech byla devítistupňová samočinná převodovka ZF a pohon předních kol. Za příplatek mohla být silnější verze vybavena připojitelným pohonem všech kol.

Majitelé Chrysleru 200 si nejčastěji stěžují na samočinnou převodovku (fungování může zlepšit aktualizace řídicí jednotky), slabé brzdy, snadno poškoditelný lak a elektroniku – včetně multimediálního systému U connect.

TECHNICKÉ ÚDAJE (3.6 V6): objem: 3605 cm³, výkon: 299 k, točivý moment: 355 Nm, max. rychlost: 210 km/h, 0–100 km/h: 6,3 s, sp.třeba paliva: 9,5 l/100 km
VÝROBA: 2014 – 2016
CENA: 235 000 – 380 000 korun

Chrysler 200

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro Coupe

Nové Camaro mělo přezdívku nejlevnější mechanické koně na trhu. Menší bratr Corvetty byl kritizován za stroze zpracovaný interiér.

Jednou z nejčastěji hlášených závad je opotřebení rozvodového řetězu. Problémy občas působí i elektronika. Není nouze ani o auta po haváriích.

TECHNICKÉ ÚDAJE (6.2 V8): objem: 6162 cm³, výkon: 432 k, točivý moment: 569 Nm, max. rychlost: 250 km/h, 0–100 km/h: 5,2 s, spotřeba paliva: 14,1 l/100 km
VÝROBA: 2009 – 2016
CENA: 300 000 – 780 000 korun

Chevrolet Camaro

Chrysler 300C

Chrysler 300C

Tato retro limuzína je postavena na platformě Mercedesu třídy E (W211) – bohužel ne všechny mechanické díly jsou zaměnitelné. Ze Stuttgartu pochází i diesel 3.0 V6 CRD – zdroj výkonu u téměř poloviny 300C prodávaných v Česku.

Je poměrně snadné sehnat kombi se zavazadlovým prostorem téměř 630 litrů. Milovníci rychlých aut se mohou pokusit ulovit vrcholnou verzi SRT8 (6.1 V8 HEMI, 431 koní). Vyplatí se shánět 300C v evropské specifikaci. Bylo vyráběno v Grazu společností Magna Steyr a je lépe zpracované.

Servisy nejčastěji opravují vůle v podvozku a mění opotřebené brzdy – to je výsledek vysoké hmotnosti auta. U dieselů „odcházejí“ turbodmychadla.

TECHNICKÉ ÚDAJE (3.0 V6 CRD): objem: 2987 cm³, výkon: 218 k, točivý moment: 510 Nm, max. rychlost: 230 km/h, 0–100 km/h: 7,6 s, spotřeba paliva: 8,1 l/100 km
VÝROBA: 2004 – 2010
CENA: 85 000 – 240 000 korun

Chrysler 300C

Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser

Model inspirovaný tvary aut ze 30. a 40. let byl postaven na platformě levného Dodge Neon. Po letech je to dobrá zpráva – PT Cruiser bez složitých technických řešení je levný na opravy. Jednoduché zavěšení předních kol má snadno vyměnitelné čepy a pouzdra.

Nejvíce problémů způsobuje elektroinstalace. Lak je poměrně slabý, těsnění předního okna občas pouští vodu do interiéru, který je prostorný a zajímavě navržený, ale jen průměrně zpracovaný. Neoddiskutovatelnou předností PT Cruiseru je zavazadlový prostor o objemu 520 litrů, který po složení zadních sedadel vyroste na impozantních 2150 litrů.

Na trhu s ojetinami nejsnáze pořídíte verzi se zážehovým dvoulitrem. Dovoz dieselu není tak častý – to je škoda, protože „dva-jednička“ od Mercedesu je úsporná a odolná.

Jeho závady se omezují na příslušenství – dvouhmotový setrvačník, vstřikovací čerpadlo, turbodmychadlo nebo vstřikovače. Verze 2.4 Turbo

(223 koní) není sportovní auto – její řízení není moc příjemné. Dvoudveřový kabriolet se stahovací střechou a ochranným obloukem zklame nízkou pevností karoserie.

TECHNICKÉ ÚDAJE (2.0): objem: 1996 cm³, výkon: 141 k, točivý moment: 188 Nm, max. rychlost: 190 km/h, 0–100 km/h: 11,1 s, spotřeba paliva: 7,2 l/100 km
VÝROBA: 2000 - 2010
CENA: 18 000 – 85 000 korun

Chrysler PT Cruiser

Chrysler Grand Voyager

Chrysler Grand Voyager

Jedna z ikon současného amerického světa aut byla nabízena jako Chrysler Town&Country, Dodge Grand Caravan, Lancia Voyager a dokonce i jako Volkswagen Routan. Všechny mají obrovský interiér (výrobce rezignoval a verzi s krátkým rozvorem, jež byla k dispozici u starších Voyagerů) a propracovaný systém skládání sedadel, která jsou v konfiguraci 2-2-3.

Zážehové V6 mají vysokou spotřebu paliva. Někteří řidiči se snaží snížit provozní náklady pomocí přestavby na LPG – problém bohužel představuje nedostatek vhodného místa pro umístění nádrže.

Na trhu s ojetinami je poměrně snadné koupit evropský Voyager s dieselem od italského VM Motori. Je odolný, ale hlučný a nepříliš úsporný (ve městě má spotřebu dokonce 12 l/100 km). Rozvodový řemen je nutné měnit každých 90 tisíc kilometrů – spolu s olejem v samočinné převodovce, což stojí téměř 24 tisíc korun.

Slabé body jsou automatika zavírání dveří a převodka řízení. Poměrně rychle se objevuje vůle na podvozku a rychle odcházejí prvky brzdové soustavy – to je daň za vysokou hmotnost auta.

TECHNICKÉ ÚDAJE (2.8 CRD): objem: 2777 cm³, výkon: 163 k, točivý moment: 360 Nm, max. rychlost: 185 km/h, 0–100 km/h: 12,8 s, spotřeba paliva: 9,3 l/100 km
VÝROBA: 2008 – 2016
CENA: 130 000 – 330 000 korun

Chrysler Grand Voyager

Chrysler Pacifica

Chrysler Pacifica

Spojení MPV s SUV vyráběné jen pro americký trh předběhlo svou dobu. Většina ojetých aut je přestavěna na LPG, což výrazně snižuje provozní náklady auta dostupného výhradně se zážehovým V6, který mohl pohánět přední nebo všechna čtyři kola.

Doporučujeme vrcholnou verzi se čtyřlitrem, jež má šestistupňový automat. Obvykle je bohatě vybavená a reálně má stejnou spotřebu jako základní verze 3.5 V6 se čtyřstupňovou převodovkou.

Hlavní problém představuje rez, která se objevuje na pomocných rámech nebo hranách karoserie. Majitelé vozu hlásí také omezenou životnost silentbloků motoru a hlučnost zavěšení předních kol. Problémy postihují také elektroinstalaci. Cukání a klepání, které doprovází řazení, ohlašuje vážnou závadu převodovky.

TECHNICKÉ ÚDAJE (4.0 V6): objem: 3952 cm³, výkon: 256 k, točivý moment: 355 Nm, max. rychlost: 190 km/h, 0–100 km/h: 8,5 s, spotřeba paliva: 13,8 l/100 km
VÝROBA: 2000 – 2007
CENA: 72 000 – 160 000 korun

Chrysler Pacifica

Ford Mustang

Ford Mustang

Je těžké tomu uvěřit, ale až do roku 2014 Ford v Evropě oficiálně Mustang neprodával. Pružně jednající dovozci ho však dodali na trh s ojetinami. Náš vůz je pátá generace Mustangu – velice působivá a zároveň relativně levná.

Vyplatí se dobře si zkontrolovat, jaké auto kupujete. Základní verze 4.0 V6 neměla v základu ABS ani kontrolu trakce! Slabé body auta jsou podvozek, ložiska kol, čerpadlo hydraulického posilovače řízení nebo plasty s povrchem, který se snadno odírá.

TECHNICKÉ ÚDAJE (4.0 V6): objem: 4009 cm³, výkon: 213 k, točivý moment: 325 Nm, max. rychlost: 190 km/h 0–100 km/h: 7,5, s, spotřeba paliva: 9,9 l/100 km
VÝROBA: 2004 – 2014
CENA: 190 000 – 900 000 korun

Ford Mustang Sprinty 2019

Dodge Journey

Dodge Journey

Veterán na trhu, který je stále ve výrobě! V letech 2011 – 2016 byl nabízen v Evropě jako Fiat Freemont. Do prostorného interiéru se vejdou tři řady sedadel. Dvě z nich lze složit na plocho a získat tak obrovský zavazadlový prostor. K dispozici jsou verze se zážehovými motory 3.5/3.6 V6 vybavitelné připojitelným pohonem všech kol.

Kdo plánuje koupi dieselu, měl by shánět Fiat se zdařilým motorem 2.0 Multijet. Dodge měl motor 2.0 CRD, což bylo 2.0 TDI od VW, který byl za příplatek párován s dvouspojkovou převodovkou.

Závady nejsou vyloučeny a každá může znamenat opravu za desítky tisíc korun. Nejčastěji se problémy týkají brzd (hmotnost urychluje opotřebení kotoučů a destiček) a elektroinstalace.

TECHNICKÉ ÚDAJE (2.4): objem: 2359 cm³, výkon: 170 k, točivý moment: 220 Nm, max. rychlost: 188 km/h, 0–100 km/h: 10,1 s, spotřeba paliva: 8,8 l/100 km
VÝROBA: OD 2008
CENA: 55 000 – 500 000 korun

Dodge Journey

Dodge Caliber

Dodge Caliber SRT-4

Caliber je levnější než SUV z Evropy a Asie a vůbec není horší. Masivní karoserie dobře odolává korozi. Velká světlá výška naznačuje terénní vlastnosti, ale pohon všech kol má jen málokteré auto dovezené z USA. Koupě dieselu 2.0 CRD stojí za zvážení (2.0 TDI od VW se systémem čerpadlo-tryska).

Bezpečnější volba jsou zážehové motory. Dostatečný výkon zajistí základní 1.8i. Nedoporučujeme verzi 2.0i s CVT převodovkou – cena její opravy může přesáhnout 60 tisíc korun. Podvozek má průměrnou životnost, ale snadno si opatříte levné neoriginální díly.

TECHNICKÉ ÚDAJE (1.8): objem: 1789 cm³, výkon: 150 k, točivý moment: 168 Nm, max. rychlost: 184 km/h, 0–100 km/h: 11,9 s, spotřeba paliva: 7,3 l/100 km
VÝROBA: 2006 – 2011
CENA: 60 000 – 170 000 korun

Dodge Caliber

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler

Legendární auto doporučujeme lidem, kteří plánují cesty do terénu. V opačném případě nemá koupě strohého a nepohodlného Wrangleru žádný smysl. Napřímo připojovaný pohon přední nápravy nevyužijete ani na mokrém asfaltu.

Generace TJ byla nabízena výhradně se zážehovými motory – s vysokou spotřebou paliva, ale odolnými. Před koupí je vhodné zkontrolovat stav náprav, pneumatik, brzd a podívat se, jestli na podlaze není rez. Auto na fotce není speciální verze – každý Wrangler můžete během čtvrthodiny zbavit dveří a střechy.

TECHNICKÉ ÚDAJE (4.0 R6): objem: 3956 cm³, výkon: 193 k, točivý moment: 319 Nm, max. rychlost: 174 km/h, 0–100 km/h: 9,4 s, spotřeba paliva: 12,4 l/100 km
VÝROBA: 1997 – 2006
CENA: 160 000 – 300 000 korun

Jeep Wrangler YJ

Jeep Commander

Jeep Commander - Rychlosti, jakými se dá v commanderu bez ztráty kontroly letět...

Silné terénní auto pro sedm lidí stojí ve stínu menších jeepů. Pro zájemce o koupi je to dobrá zpráva, protože ceny Commanderu jsou rozumné (pozor na základní verze dovezené z USA s pohonem výhradně zadní nápravy!).

Vrcholný motor 5.7 HEMI je možné přestavět na LPG. Alternativa pro šetřivé je zdařilý diesel 3.0 V6 CRD od Mercedesu.

Typické pro tento model jsou úniky oleje z hnacího ústrojí, závady elektroinstalace a prvků výbavy (např. vyhřívání sedadel) nebo opotřebené brzdy.

TECHNICKÉ ÚDAJE (5.7 V8): objem: 5654 cm³, výkon: 362 k, točivý moment: 445 Nm, max. rychlost: 208 km/h, 0–100 km/h: 7,4 s, spotřeba paliva: 13,8 l/100 km
VÝROBA: 2006 – 2010
CENA: 140 000 – 330 000 korun

Jeep Commander - Klasickým zubatým klíčkem stačí pootočit jen na mžik a...

Jeep Grand Cherokee

Podobných aut mnoho není: na silnici si přede jako beránek, do terénu se...

Spojení luxusu s opravdovým terénním charakterem – nejlepší jsou auta s pohonem Quadra-Drive II, který má redukci a uzávěrky předního i zadního diferenciálu. Na vrcholu řady se nachází varianta SRT8 – motor 6.1 V8 (426 koní) zajišťuje akceleraci na 100 km/h za pět sekund.

Navzdory obrovským rozměrům má Jeep průměrný zavazadlový prostor. Vysoké nájezdy lépe snášejí nezničitelné americké motory. Pozor na nejlevnější auta – základní verze dovezené z USA mohou mít pohon pouze zadních kol. Jiné „výhodné koupě“ jsou po haváriích nebo vyžadují mnoho drahých oprav.

K typickým problémům patří úniky oleje z hnacího ústrojí, vůle zavěšení předních kol, hlučnost rozvodovky nebo praskání kůže na sedadlech.

TECHNICKÉ ÚDAJE (4.7 V8): objem: 4701 cm³, výkon: 231 k, točivý moment: 410 Nm, max. rychlost: 200 km/h, 0–100 km/h: 8,8 s, spotřeba paliva: 14,8 l/100 km
VÝROBA: 2004 – 2010
CENA: 115 000 – 390 000 korun

Jeep_palubní deska