Zima už dorazila, zajeďte s autem do servisu a do myčky

  • 55
Před zimou by mělo auto zamířit na prohlídku. Autoservisy vyhlašují speciální podzimní servisní akce a nabízejí slevy. Ale výměnu stěračů a návštěvu automyčky zvládnete sami.

Zimní počasí překvapilo na konci října kromě meteorologů asi všechny. Ledová fujavice doprovázená vodou snad ve všech skupenstvích, které počasí umí vyrobit, připomněla motoristům, že je nejvyšší čas připravit auto na zimu. V pneuservisech je nyní nával, takže pokud nejste objednaní, zapište se do pořadníku, nebo v nouzi přehoďte kola sami.

Přezutí na zimní pneumatiky je úplným základem. Ani nemusí sněžit, ale s klesající teplotou letní gumy tvrdnou a ztrácejí přilnavost. Dokonce platí, že čím dokonalejší vůz, tím hůře se v zimě vyrovnává s letním obutím. Sofistikované elektronické systémy podvozků moderních aut na sněhu a ledu v kombinaci s letním obutím nemusí fungovat, jak by měly. Ve zkratce: ESP zimní gumy nenahradí!

S autem před zimou také vyrazte do myčky. V zimních plískanicích to zní podivně, ale má to smysl. Vyplatí se investovat do vosků, které ochrání lak. Nanáší se tak vrstva, která zabraňuje menšímu poškrabání. „Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte asi od tří set korun, práce profesionála vyjde od tisíce korun výše,“ uvádí Petr Vomáčka z ÚAMK.

Je tu však ještě jeden důležitější důvod, proč auto udržovat v čistotě: nánosy špíny a bahna totiž drží vlhkost a ta napomáhá hlodat rzi, která se umí zakousnout i do relativně nového auta. „V zimě se vůz neumývá pro krásu, ale z preventivních důvodů,“ shrnuje Vomáčka.

„Dalším, ještě významnějším krokem je možný nástřik podvozku vozidla, který se vyplatí buď u starších vozidel, kde hrozí rychlejší postup rezivění, nebo naopak u drahých nových vozů. Hovoříme totiž o preventivní ochraně za cenu pod 10 tisíc korun, která ovšem vydrží až tři zimy,“ doporučuje Petr Vomáčka.

Když už nasněžilo, nezapomeňte důkladně odstranit sníh z celého vozidla. „To zahrnuje ometení střechy, kapoty, oškrábání všech oken a očištění světel i zpětných zrcátek,“ shrnuje jednotlivé úkony Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání společnosti Dekra. Povinností pro řidiče všech typů vozidel, která vjíždějí na veřejné komunikace, je očistit zasněžené, omrzlé, ale také zabahněné auto. Pokud to neuděláte, hrozí pokuta až 2 500 korun.

S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie. V autopotřebách i na benzinkách seženete speciální spreje, kterým led neodolá. V žádném případě se nepokoušejte led z oken odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. Minusové teploty znamenají také přimrzlé dveře. Stačí ošetřit těsnění vhodným prostředkem. Kdysi se používaly různé oleje, přinejhorším třeba indulona. Jako elegantnější řešení vám v autopotřebách nabídnou tyčinku podobnou pomádě na rty, kterou gumová těsnění jednoduše potřete.

Pozornost si zasluhuje i zimní výbava vozidla. Určitě budete potřebovat škrabku, smetáček a startovací kabely. „Pro případ uvíznutí v zácpě, například při extrémních zimních podmínkách nebo po nehodě, se hodí mít vždy dostatek pohonných hmot, nějaké jídlo a pití pro posádku vozu, zejména pro děti, a teplou deku,“ dodává Bednář z Dekry.

Do kufru proto přibalte deku. Když se chystáte do hor, přidejte lopatku a třeba i pytlík s pískem. A samozřejmě sněhové řetězy. „Nezapomeňte také na ruční svítilnu. V zimě s převažující zataženou nebo černou oblohou může být neocenitelným pomocníkem,“ připomíná Petr Vomáčka z ÚAMK.

V servisu využijte akce

Před zimou je vhodné zavítat s vozem do servisu na preventivní kontrolu. Zima dá autu zabrat. Řešit jakýkoliv problém v nepříjemném počasí je mnohem složitější a více stresující.

Na vozidle by se měl zkontrolovat stav akumulátoru, při dvacetistupňových mrazech ztrácí až polovinu své kapacity. „V servisech Škody v rámci zimní servisní akce prověří stav akumulátoru zátěžovým testem a provedou diagnostiku s výpisem paměti závad,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

„Nechte zkontrolovat chod motoru, zejména dieselového, stav nemrznoucí směsi v chladicí soustavě, hladinu motorového oleje, vyčistit vzduchový filtr, provést kontrolu topení a klimatizace, kontrolu brzdových destiček a kotoučů, případně celého podvozku,“ vypočítává Martin Bednář z Dekry.

Před doplňováním nemrznoucí směsi do ostřikovačů nezapomeňte nejdříve vyprázdnit všechnu letní směs, která by zapříčinila zamrznutí. Nezapomeňte zkontrolovat a případně vyměnit lišty stěračů, ale také funkčnost osvětlení vozidla. „Stírací lišty urazí ve srážkově průměrném roce po skle zhruba 1 600 km, jde tedy o opravdu namáhaný díl,“ uvádí Karel Starý. Stěrače pouštějte pouze tehdy, máte-li okna zcela očištěná od námrazy, jinak hrozí jejich zničení.

„Stejně tak neměněný kabinový filtr a neudržovaný ventilační systém se může na výhledu z vozu významně podepsat, kupříkladu zvýšeným mlžením skel,“ doplňuje Karel Starý.

„I tak zdánlivě banální věc jako výběr nemrznoucí směsi do ostřikovačů může zimní provoz citelně zkomplikovat. Nevhodné chemické složení může nejen obtěžovat zápachem, ale také způsobit částečné tuhnutí a tvorbu povlaku na skle, či poškozovat plastové i lakované povrchy a leptat gumičky stěračů,“ vysvětluje Starý.

Automobilky i nezávislé servisy vyhlašují na podzim speciální akce na sezonní prohlídky. Nabízejí slevy a různá další lákadla. Klasikou jsou nabídky na sezonní příslušenství, jako jsou nosiče lyží nebo sněhové řetězy, oblíbeným lákadlem jsou sety pneumatik za zvýhodněné ceny.

Zimní servisní prohlídku nabízejí servisy za pár stovek, nebo i zdarma, pokud si zákazník nechá zjištěné nedostatky odstranit v příslušném servisu.

Například u Toyoty stojí prohlídka před zimou 300 korun. „Zájemci si navíc mohou pořídit vybrané originální díly se slevou 25 % a akční ceny jsou rovněž připraveny na originální komplety zimních kol,“ uvádí Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení Toyoty. Podobné akce nabízí většina značek.

„Kompletní servisní prohlídka včetně výměny oleje vyjde například majitele vozu Golf VI z roku 2010 na 3 110 korun,“ uvádí David Valenta, mluvčí českého zastoupení značky Volkswagen. „Majitelé užitkových vozů Caddy 1.6 TDI z roku 2011 a Transporter T5 2.0 TDI z roku 2010 si na pravidelnou údržbu musí připravit 3 930, respektive 5 890 korun,“ doplňuje.

„V případě slabé baterie je také možno využít akční nabídky Škoda Originálních a Economy akumulátorů se slevou až deset procent,“ dodává Karel Starý, vedoucí servisních služeb mladoboleslavské automobilky. Součástí akce je také kontrola stavu a funkčnosti filtrů pevných částic a nabídka DPF ze sortimentu Economy nebo Originálních filtrů za akční ceny pro modely Octavia, Superb, Yeti či Fabia s motory 1,6 TDI a 2,0 TDI od 12 900 Kč.

Servis by měl zaměřit pozornost na případné netěsnosti a poškození motoru a motorového prostoru a zjistit, zda na voze byly provedeny všechny dílenské a svolávací akce.

Před nástupem zimního období odborníci doporučují nechat vyměnit palivový filtr u naftových motorů. „Ten totiž v průběhu provozu vozidla zachycuje značnou část drobných nečistot z paliva a předchází tak poškození drahých komponentů motoru, jako jsou vysokotlaké vstřikovací čerpadlo a vstřikovače. Zároveň odlučuje vodu, jejíž přítomnost v palivu může vést v zimním období k obtížím při startování motoru,“ připomíná Kořánová. Toyota teď nabízí výměnu filtru za zvýhodněnou cenu od 847 do 877 korun podle typu filtru a modelu vozidla.

Pokud nesvěřujete auto do komplexní péče servisu, nezapomínejte na podvozek. Protože jen pokud je správně seřízený (geometrie, brzdy, tlumiče, vůle v řízení) a gumy jsou správně nafoukané, má investice do zimních pneumatik smysl. Správně nastavená geometrie má totiž zásadní vliv na jízdní vlastnosti a také na ekonomiku provozu. Geometrie, která není v pořádku, může způsobit nesouměrné opotřebování pneumatik a následně i výrazné zkrácení jejich životnosti. Kromě toho má negativní vliv na chování vozidla. „Že je důležité zkontrolovat geometrii, ukázaly testy, při nichž až 86 procent vozů nevyhovělo. V takovém případě vůz špatně brzdí, pneumatika se jízdou ničí,“ varuje Jiří Patera, trenér bezpečné jízdy. Případné skryté závady na podvozku odhalí zkušební jízda, která má být nezbytnou součástí kontroly před zimou.

Hitem posledních sezon jsou speciální akce značkových servisů zaměřené na majitele starších modelů, kterým nabízejí slevy na servisní práce a levnější varianty náhradních dílů.

„Economy díly jsou v průměru o 25 % levnější než originální díly Seat při zachování vysokých požadavků na bezpečnost a funkčnost,“ uvádí Filip Stoulil z českého zastoupení španělské značky. „Výměna akumulátoru Economy u modelu Alhambra z roku 2008 stojí 2 970 korun (akumulátor 72 Ah/380 A). Výměna zadních tlumičů Economy u vozu Altea 1.6 MPI je otázkou 6 400 korun. Za 9 390 korun vymění autorizovaný servis Seat zadní díl výfukové soustavy s filtrem pevných částic u vozu Alhambra 2.0 TDI 103 kW,“ uvádí Stoulil příklady cen.

„Majitelé vozů starších čtyř let mohou k odstranění případných závad využít například Šekovou knížku se slevami 20 % na vybrané originální díly i práci k jejich výměně,“ doplňuje Karel Starý ze Škody.