Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

  • 226
Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět potíže.

Nejméně desetina aut, která v minulosti v pohodě procházela technickou kontrolou a měřením emisí, se podle odhadů na silnicích vůbec neměla objevit.

Mělo to často jeden konkrétní důvod. Takové staré kouřící auto plné závad ve skutečnosti do dílny vůbec nevjelo. Majitel pouze přinesl příslušné papíry a dostal příslušná razítka.

Měření emisí v číslech

  • 1 078 stanic kontroly emisí se zatím zaregistrovalo, že budou fotit průběh zkoušky.
  • 10 % aut, která před focením prošla kontrolou, bylo podle komory STK nezpůsobilých.
  • 500 korun je dnes obvyklá cena za měření emisí. Záleží na motoru. Nově může služba zdražit.
  • 2 roky platí osvědčení o kontrole emisí u starších aut. Jen nové auto tam musí prvně po 4 letech.
  • 1. ledna 2018 nakonec startuje focení na měření emisí. Původně mělo začít už teď v prosinci.

Ministerstvu dopravy došla s podvody trpělivost, proto přede dvěma lety přišlo s focením aut na stanicích technické kontroly. Snímky odesílané do ministerské databáze CIS společně s protokolem o prohlídce mají být zárukou, že auto je schopné provozu na silnici. A teď přijde další zpřísnění. Od 1. ledna kromě toho přibude povinnost automobil nafotit při kontrole emisí.

Dá se očekávat, že poplatky za povinné osvědčení, dříve lidově nazývané jako zelená známka, kvůli tomu podraží.

Konec švindlů

Pro lepší pochopení rozdílu mezi STK a emisemi: stanice technické kontroly a stanice měření emisí jsou dvě různé instituce (i když někde se dělá obojí najednou). Stanic STK je v Česku 360 a jejich počet je přísně regulován licencí ministerstva dopravy. Stanic emisní kontroly byly donedávna tři tisíce a i teď se jich do nového systému focení ministerstvu dopravy přihlásilo už 1 078. Emisní stanice jsou zřizovány při běžných servisech, takže nevyhovující auto mohou okamžitě opravit a poslat do provozu. Na STK jsou čistě kontroloři.

Ministerstvo si od novinky slibuje, že už nebude možné obcházení kontroly tím, že se vystaví osvědčení na vůz, který technik ani neviděl. „Už také nebude možné, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo hned zkoušet štěstí na jinou. Protokoly měření totiž budou kromě fotografií obsahovat také časy a dobu kontrol,“ slibuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Focení bude mít ještě další přínosy. Kontroloři snadněji odhalí auto se stočeným tachometrem, protože nafocený musí být i tachometr. Bude to i další způsob, jak odhalit kradený vůz. Do databáze s fotkami bude moci vstoupit i policie. Obcházet STK a měření emisí se například mohlo vyplácet u starších dieselových vozů s odmontovaným filtrem pevných částic, jak popsal předseda profesní komory STK Michal Cuc.

Jeho oprava se může vyšplhat na 20 tisíc korun i výše, takže obejít úkon za několik stovek bylo jednoduše lacinější. Přísnější kontrola emisí, která měla začít platit od 1. prosince, ale její start se nakonec odložil na 1. ledna, má dva háčky. Bude trvat déle, takže se prodlouží čekací doby, což si už některé servisy vyzkoušely. Zadruhé, kontrola pro motoristy nejspíš podraží. A to z jednoduchého důvodu. „Děláme najednou dvojí práci. Dříve jsme jen 20 minut měřili, ale teď děláme administrativní práci navíc. Fotíme a zadáváme data do počítače,“ říká vedoucí jedné z emisních stanic na Chrudimsku.

Jedna stanice za směnu zvládne o polovinu méně aut, ale o svůj zisk samozřejmě nebude chtít přijít. Proto by se mohla cena zvednout. Dnes vyjde jedno změření emisí zhruba na pětistovku.

Buzerace, stěžují si řidiči

Odborníci na dopravu krok ministerstva podporují. „Aspoň se prokáže, že to auto na STK a na emisích opravdu bylo,“ míní bývalý poslanec a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. Na druhou stranu, proti první vlně opatření – tedy focení na STK – dokonce v roce 2016 demonstrovali motorkáři před ministerstvem dopravy. Pak pokračovali protestní jízdou po dálnici D1. Stalo se totiž, že když fotka putovala do oficiální databáze, kontroloři se najednou báli pouštět do provozu vymazlená auta a motorky s různými módními doplňky. Nelíbily se jim různé ozdobné figurky, třásně nebo neschválená zrcátka.

Ministerstvo dopravy se tehdy bránilo, že nic z toho nezakazuje, ale že jde o přílišnou horlivost techniků na STK. I jim totiž podle nového zákona hrozí sankce, když pustí na silnici nezpůsobilé auto nebo motocykl. Nakonec vše vyjasnil metodický pokyn ministerstva.

Proč se slavnostní start tiše odkládá

Místo slavnostní zprávy, že ministr Dan Ťok umravnil od 1. prosince emisní kontroly aut, přišlo tiché oznámení o odkladu focení na leden.

Ministerstvo dopravy je v tomto směru prokleté. Kdykoli spouští nějaký registr nebo podobný systém, nikdy se to neobejde na počátku bez chyb. Kolabující registr aut za éry Věcí veřejných v roce 2012 s frontami na úřadech zůstává stále v paměti. I zákazníci emisních kontrol teď musí čekat déle než dříve.

Co se stalo tentokrát? Stanice kontroly emisí se nestíhají připojit k síti, která jim umožní fotografie a zápisy o zkoušce posílat do centrální databáze. I ty stanice, které to stihly, si stěžují na nedokonalý systém. Samozřejmě se liší interpretace, kdo zpoždění zavinil. Ministerstvo dopravy odmítá, že by chyby byly na jeho straně. „Nechceme žádnému řidiči zbytečně komplikovat život tím, že si nebude moci vyřídit prohlídku jenom proto, že dodavatelé softwaru nezvládli zvýšené požadavky. Stanice se tak nestihly připojit do informačního systému,“ informoval ministr dopravy Dan Ťok. Předseda profesní komory stanic STK Michal Cuc říká něco jiného. Začíná tím, že zatímco v první vlně se posílaly fotky z STK na server ministerstva dopravy, teď do toho vstupuje u emisí ještě třetí strana, dodavatelská firma, která databázi provozuje, a vše je složitější.

„Přenos dat i proces provádění měření je ve svých důsledcích neotestovaným provozem a nedopracovaným systémem, který zdržuje zejména zákazníky při měření emisí,“ kritizuje ministerské úředníky předseda komory Cuc.

K tomu si stěžuje, že ministerstvo s majiteli emisních stanic komunikuje arogantně a třeba odklad o měsíc od 1. prosince do 1. ledna oznámilo na poslední chvíli 30. listopadu v šest hodin večer.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold tvrzení Michala Cuce odmítl jako nepravdivá. Říká, že pro ministerstvo informační systém, kam se fotky ukládají, spravuje firma Autocont a tam je všechno připraveno. „To, co řadě stanic ovšem chybí, je softwarové propojení mezi naším centrálním systémem a jejich měřicími přístroji od různých výrobců. Zajištění toho je ovšem jednoznačně věcí STK, nikoliv ministerstva,“ argumentuje mluvčí Neřold.

Jinými slovy, tisícovka majitelů stanic si včas nezajistila, aby jim výrobci softwaru nahráli do jejich počítače potřebný program.