Chystáte se dopřát svému autu po zimě pořádnou očistnou kúru? Vyplatí se sledovat weby automobilek a značkových servisů, nebo si zavolat menším nezávislým opravářům. Ti všichni už tradičně v březnu a dubnu nabízejí zlevněné jarní prohlídky vozu. Některé z nich lákají na nízké ceny, jinde například na doprovodné soutěže a slevy na náhradní díly a příslušenství.
Obecně se ceny pohybují od 199 do 299 korun; například u automobilky SEAT vyjde základní vizuální prohlídka právě na dvě stovky. Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí cenově příznivější řady originálních náhradních dílů.
„Od těch prémiových se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant při zachování maximální bezpečnosti a funkčnosti. Cenový rozdíl v průměru činí až 25 procent,“ říká Jan Špinar, vedoucí servisních služeb společnosti Porsche ČR, která SEAT v tuzemsku zastupuje.
Kromě toho mívají servisy pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Například prohlídka s výměnou oleje u modelu Seat Ibiza 1,4 s výkonem 63 kW z roku 2008 vyjde na 2 700 Kč, výměna předního brzdového obložení a kotoučů na 5 070 Kč,“ dodává Špinar.
Je však nutné jezdit do servisu? Nestačí, když auto prohlédneme po zimě sami? Experti od toho řidiče odrazují. „Doba domácí péče o automobil se definitivně chýlí ke konci. Hlavním důvodem je, že auta jsou dnes příliš chytrá a bez speciálních nástrojů a diagnostiky s nimi nic nezmůžeme,“ říká Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ÚAMK. Podle něj je lepší většinu věcí nechat na servisech - ať je to výměna provozních kapalin, kontrola klimatizace, stavu akumulátoru, brzd, které v zimě víc trpí, stejně jako zavěšení kol, geometrie, klimatizace a podobně.
„My si můžeme pohlídat třeba správný tlak v pneumatikách a náležitě očistit celou karoserii a podvozek, zbavit je zbytků zimních posypů,“ dodává Sirota.
1 Akumulátor
Jarní kontrola stavu baterie je už samozřejmostí. Nejlépe uděláte, když to necháte na profesionálech v servisu. Speciální tester, který je k tomu potřeba, má totiž doma málokdo. „Dříve se stav autobaterie ověřoval pomocí analogového měřiče se silným odporem simulujícím start vozu. Nyní se používají digitální zkoušečky, z nichž dokonce vyjede lísteček se stavem, který hlásí výšku napětí a zbývající kapacitu,“ vysvětluje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto ČR.
Současné baterie vydrží zhruba pět až šest let, ale samozřejmě to záleží na podmínkách, v jakých jsou používány. „Zátěžový test proto přesně ukáže, v jaké kondici vaše baterie je, abyste ráno pokaždé bez problémů nastartovali,“ říká Tomáš Procházka z Auto Jarov.
Oba odborníci doporučují vždy instalovat baterii určenou přesně pro váš vůz a připomínají, že v létě může být dosluhující autobaterie příčinou špatných startů zahřátého motoru.
2 Klimatizace
Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. „Obecně doporučujeme zkontrolovat klimatizaci aspoň jednou ročně, ideálně v rámci pravidelné servisní prohlídky,“ vysvětluje Tomáš Procházka, vedoucí servisu Škoda v Auto Jarov.
„Mimo ni je však právě jaro vhodným obdobím, kdy to udělat, protože přes zimu řada lidí klimatizaci nepoužívá, a proto neodhalí nějakou závodu okamžitě,“ dodává.
3 Brzdy a podvozek
Kontrola práce brzd a podvozku je opět práce pro značkový servis, který ji provádí při každé pravidelné servisní prohlídce. Po zimě však můžou být brzdy zaneseny nečistotami z posypaných silnic a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí.
„Drobné oděrky, které typicky vznikají v zimě, jsou začátkem budoucího možného reznutí karoserie,“ říká Procházka.
4 Kapaliny
Každého řidiče by mělo zajímat množství motorového oleje i chladicí a brzdové kapaliny. U moderních aut nedostatek některé z nich signalizují kontrolky, ale nenechejte situaci dojít tak daleko, kontrola je rychlá a jednoduchá.
Zvlášť když to během pravidelné prohlídky za vás udělá servis. „Je proto rozhodně lepší na to přijít včas a začít problém řešit,“ radí Procházka.
5 Světla
Prasklou žárovku pozná každý řidič, ale kontrola světlometů nespočívá jen v jednoduchém „svítí/nesvítí“. „Vidět a být viděn je základním prvkem bezpečnosti na silnici,“ upozorňuje Tomáš Procházka.
„Diagnostika v servisu pozná, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti, ale zároveň, zda taky neoslňuje protijedoucí řidiče,“ vysvětluje.
6 Stěrače a ostřikovače
Další zdánlivě běžná a samozřejmá věc, kterou lidé často řeší, až když vznikne problém. V zimě se vlivem kolísání teplot můžou v gumových lištách stěračů objevit trhlinky, stíráním namrzlého okna se zase narušuje přesná přilnavost. Jaro je ideální dobou pro kontrolu a případnou výměnu.
7 Pneumatiky
Pneumatiky by měl každý řidič prohlížet pravidelně, ale jejich jarní výměna je příležitostí ke kontrole nejen tlaku ve všech pláštích včetně rezervy, ale i hloubky dezénu. Ta je pro letní pneumatiky (ale i zimní, pokud na nich jezdíte v létě) vyhláškou stanovena na minimálně 1,6 mm.
Je vhodné hloubku prověřit na více místech pokud se liší, signalizuje to problém s geometrií kol.
8 Lékárnička
Kromě reflexní vesty patří do povinné výbavy vozu, kterou mohou policisté zkontrolovat, i autolékárnička. Vyplatí se hlídat datum její expirace. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí pokuta až dva tisíce korun.
9 Technický průkaz
Stejně jako v případě lékárničky by vás dobrý servis měl při pravidelné kontrole upozornit na to, že se blíží vypršení platnosti technické kontroly. Podívejte se však na jaře pro jistotu i na známku na SPZ, jestli se vás to netýká.
10 Diagnostika
Jakoukoli zásadní chybu dnešní auta hlásí rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Když už budete v servisu, nechte si udělat výpis paměti závad, jestli je vše v pořádku, dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu. Takovou věc doma sami nezkontrolujete.
„Na jaře hlásí diagnostika nejčastěji závady související s podpětím elektrické soustavy vozu, které jsou zapříčiněné dosluhující autobaterií,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto ČR.