Vyčistit, přeměřit, zkontrolovat. Až skončí zima, zamiřte do servisu

  • 61
Zima se rozhodla na poslední chvíli připomenout, co umí. Motoristé však už začínají spřádat plány na jaro. Po zimní sezoně nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Aby auto co nejdéle vydrželo, je potřeba zkontrolovat řadu věcí. Některé se dají udělat doma, jiné zvládne jen specializovaný servis. Na co všechno byste neměli zapomenout?

Jarní kontrolu svého auta nechte na odbornících. Ilustrační snímek

Chystáte se dopřát svému autu po zimě pořádnou očistnou kúru? Vyplatí se sledovat weby automobilek a značkových servisů, nebo si zavolat menším nezávislým opravářům. Ti všichni už tradičně v březnu a dubnu nabízejí zlevněné jarní prohlídky vozu. Některé z nich lákají na nízké ceny, jinde například na doprovodné soutěže a slevy na náhradní díly a příslušenství.

Obecně se ceny pohybují od 199 do 299 korun; například u automobilky SEAT vyjde základní vizuální prohlídka právě na dvě stovky. Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí cenově příznivější řady originálních náhradních dílů.

„Od těch prémiových se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant při zachování maximální bezpečnosti a funkčnosti. Cenový rozdíl v průměru činí až 25 procent,“ říká Jan Špinar, vedoucí servisních služeb společnosti Porsche ČR, která SEAT v tuzemsku zastupuje.

Kromě toho mívají servisy pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Například prohlídka s výměnou oleje u modelu Seat Ibiza 1,4 s výkonem 63 kW z roku 2008 vyjde na 2 700 Kč, výměna předního brzdového obložení a kotoučů na 5 070 Kč,“ dodává Špinar.

Je však nutné jezdit do servisu? Nestačí, když auto prohlédneme po zimě sami? Experti od toho řidiče odrazují. „Doba domácí péče o automobil se definitivně chýlí ke konci. Hlavním důvodem je, že auta jsou dnes příliš chytrá a bez speciálních nástrojů a diagnostiky s nimi nic nezmůžeme,“ říká Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ÚAMK. Podle něj je lepší většinu věcí nechat na servisech - ať je to výměna provozních kapalin, kontrola klimatizace, stavu akumulátoru, brzd, které v zimě víc trpí, stejně jako zavěšení kol, geometrie, klimatizace a podobně.

„My si můžeme pohlídat třeba správný tlak v pneumatikách a náležitě očistit celou karoserii a podvozek, zbavit je zbytků zimních posypů,“ dodává Sirota.

1 Akumulátor

Jarní kontrola stavu baterie je už samozřejmostí. Nejlépe uděláte, když to necháte na profesionálech v servisu. Speciální tester, který je k tomu potřeba, má totiž doma málokdo. „Dříve se stav autobaterie ověřoval pomocí analogového měřiče se silným odporem simulujícím start vozu. Nyní se používají digitální zkoušečky, z nichž dokonce vyjede lísteček se stavem, který hlásí výšku napětí a zbývající kapacitu,“ vysvětluje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto ČR.

Současné baterie vydrží zhruba pět až šest let, ale samozřejmě to záleží na podmínkách, v jakých jsou používány. „Zátěžový test proto přesně ukáže, v jaké kondici vaše baterie je, abyste ráno pokaždé bez problémů nastartovali,“ říká Tomáš Procházka z Auto Jarov.

Oba odborníci doporučují vždy instalovat baterii určenou přesně pro váš vůz a připomínají, že v létě může být dosluhující autobaterie příčinou špatných startů zahřátého motoru.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu.

2 Klimatizace

Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. „Obecně doporučujeme zkontrolovat klimatizaci aspoň jednou ročně, ideálně v rámci pravidelné servisní prohlídky,“ vysvětluje Tomáš Procházka, vedoucí servisu Škoda v Auto Jarov.

„Mimo ni je však právě jaro vhodným obdobím, kdy to udělat, protože přes zimu řada lidí klimatizaci nepoužívá, a proto neodhalí nějakou závodu okamžitě,“ dodává.

Servis klimatizace

3 Brzdy a podvozek

Kontrola práce brzd a podvozku je opět práce pro značkový servis, který ji provádí při každé pravidelné servisní prohlídce. Po zimě však můžou být brzdy zaneseny nečistotami z posypaných silnic a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí.

„Drobné oděrky, které typicky vznikají v zimě, jsou začátkem budoucího možného reznutí karoserie,“ říká Procházka.

Koroze bují jak na neošetřených a výrazně exponovaných místech, tak zcela skrytě, v početných dutinách karoserie.

4 Kapaliny

Každého řidiče by mělo zajímat množství motorového oleje i chladicí a brzdové kapaliny. U moderních aut nedostatek některé z nich signalizují kontrolky, ale nenechejte situaci dojít tak daleko, kontrola je rychlá a jednoduchá.

Zvlášť když to během pravidelné prohlídky za vás udělá servis. „Je proto rozhodně lepší na to přijít včas a začít problém řešit,“ radí Procházka.

Chladící kapalina

5 Světla

Prasklou žárovku pozná každý řidič, ale kontrola světlometů nespočívá jen v jednoduchém „svítí/nesvítí“. „Vidět a být viděn je základním prvkem bezpečnosti na silnici,“ upozorňuje Tomáš Procházka.

„Diagnostika v servisu pozná, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti, ale zároveň, zda taky neoslňuje protijedoucí řidiče,“ vysvětluje.

Výměnu žárovek zvládnete doma. Seřízení světlometů přenechejte odborníkům.

6 Stěrače a ostřikovače

Další zdánlivě běžná a samozřejmá věc, kterou lidé často řeší, až když vznikne problém. V zimě se vlivem kolísání teplot můžou v gumových lištách stěračů objevit trhlinky, stíráním namrzlého okna se zase narušuje přesná přilnavost. Jaro je ideální dobou pro kontrolu a případnou výměnu.

Střídání mrazu a teplejších dní může poškodit gumové hadičky ostřikovačů a přilnavost stěračů.

7 Pneumatiky

Pneumatiky by měl každý řidič prohlížet pravidelně, ale jejich jarní výměna je příležitostí ke kontrole nejen tlaku ve všech pláštích včetně rezervy, ale i hloubky dezénu. Ta je pro letní pneumatiky (ale i zimní, pokud na nich jezdíte v létě) vyhláškou stanovena na minimálně 1,6 mm.

Je vhodné hloubku prověřit na více místech pokud se liší, signalizuje to problém s geometrií kol.

Taková pneumatika na silnici opravdu nepatří. Ilustrační foto.

8 Lékárnička

Kromě reflexní vesty patří do povinné výbavy vozu, kterou mohou policisté zkontrolovat, i autolékárnička. Vyplatí se hlídat datum její expirace. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí pokuta až dva tisíce korun.

Autolékárnička Hartmann

9 Technický průkaz

Stejně jako v případě lékárničky by vás dobrý servis měl při pravidelné kontrole upozornit na to, že se blíží vypršení platnosti technické kontroly. Podívejte se však na jaře pro jistotu i na známku na SPZ, jestli se vás to netýká.

Na registrační značky budou technici na STK lepit už jen červenou nálepku.

10 Diagnostika

Jakoukoli zásadní chybu dnešní auta hlásí rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Když už budete v servisu, nechte si udělat výpis paměti závad, jestli je vše v pořádku, dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu. Takovou věc doma sami nezkontrolujete.

„Na jaře hlásí diagnostika nejčastěji závady související s podpětím elektrické soustavy vozu, které jsou zapříčiněné dosluhující autobaterií,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto ČR.

Kontrolky u dieselového vozu. Důležitá je kontrolka žhavení (žlutá spirála), která informuje i o poruchách elektroniky motoru, nechybí ani signalizace zaplněného filtru pevných částic.