Komunikovat s dětmi velká témata, jako je například válka na Ukrajině, někdy může být pro rodiče těžké. Proto se raději tématu vyhýbají. Nicméně i ti nejmenší si zaslouží vědět, co se ve světě děje. Příležitost děti dostaly na tiskové konferenci, kdy se odborníků mohly ptát na to, co je v souvislosti s Ukrajinou zajímalo.
Jeden z nich byl i malý Honza, který se na začátku zeptal, jakou část Ukrajiny nyní Rusové ovládají. „Není úplně jednoduché to odhadnout. Data se liší, každý říká něco jiného. Jsou nějaká města, která jsou pod ruskou kontrolou – na jihu a východě Ukrajiny. Tam víme, že některá města pod ruskou kontrolou jsou,“ popsal Jakub Lucký ze zahraniční redakce Českého rozhlasu.
Další z dotazů směřoval k tomu, proč vznikají války a zda se jim dá předejít. Odborníci válku vysvětlili jako hádku mezi dvěma lidmi. „To, že někomu ublížím, není v pořádku. Je velký rozdíl, když se někdo brání a když někdo útočí,“ zdůraznila ve své odpovědi Petra Wünschová, psychoterapeutka z Lociky.
Mezi hosty byl i Richard Smejkal, šéf krizového týmu Českého červeného kříže. Ten připomněl, že i za války platí určitá pravidla. „Ta myslí na to, že když dva spolu válčí, tak si to mají vyřídit mezi sebou. Civilisté musí být chráněni,“ popsal s tím, že když Rusové bombardují města, porušují tak mezinárodní pravidla.
Jak ve škole mluvit s dětmi o válce na Ukrajině. Učitelé dostali manuál |
„Když se bombarduje město, tak to je čin, který je zakázaný, proto je povinností vojáků tohle nedělat, nebo zajistit, aby lidé mohli z těch oblastí odejít,“ popsal Smejkal.
Děti také zajímalo, co bude s ruskou měnou a zda se přemění na bitcoin, nebo jak je možné, že Vladimir Putin, prezident Ruska, získal takovou moc, kolik uprchlíků v Česku budeme nakonec mít a proč vlastně Rusko Ukrajinu chce.
Manuály pro učitele a rodiče
Ministerstvo školství již vytvořilo manuál pro učitele. V něm školám doporučuje jasně studenty informovat o postoji České republiky, a věnovat zvýšenou pozornost žákům ukrajinské, ruské i běloruské národnosti.
V hodinách radí akcentovat respektování individuality, dodržování lidských práv a deklarovat, že národnost nečiní člověka odpovědným za kroky státního režimu země, odkud dotyčný pochází. Prioritou výuky činí témata rovnosti, respektu a tolerance.
Kromě ministerstva školství vytvořili i skauti svůj vlastní manuál, jak komunikovat s dětmi o válce. V něm například nejdříve doporučují zjistit, co již děti o tématu vědí, a potom jim doplnit některé informace.
„Povzbuzujme u holek a kluků soucit s těmi, kterých se válka bezprostředně dotýká. Mnohdy je nemusí mít úplně daleko, možná ve třídě, možná přímo v oddíle mají ukrajinské kamarády. A nejen ty, i s ruskými dětmi se mnozí z nich mohou setkávat. Ani ty nemají nic společného s agresí a samy mohou mít také strach o své blízké,“ uvádí.