Australské lodi Ocean Shield se v úterý podařilo znovu zachytit akustické signály, které byly v oblasti pravděpodobného zřícení stroje zaznamenány už o víkendu, řekl ve středu v australském Perthu koordinátor pátrací akce Angus Houston.
Mohlo by jít o signály z černé skříňky letounu společnosti Malaysia Airlines. Dva signály se podle BBC ozvaly z hloubky zhruba 4 500 metrů.
"Věřím, že teď hledáme ve správné oblasti," prohlásil podle CNN Houston. "Než ale budeme moci s jistotou potvrdit, že je to místo posledního odpočinku letu MH370, potřebujeme trosky letadla identifikovat i vizuálně."
V sobotu australská loď signál přijímala přes dvě hodiny, než se spojení přerušilo (více čtěte zde). Po otočení lodi se ho povedlo obnovit na 13 minut. V úterý trvalo první spojení pět a půl minuty, druhé sedm minut. Slabší signály mohou nasvědčovat tomu, že baterie budou brzy vybité, domnívá se Houston. Vydržet by měly zhruba měsíc - a ten už uplynul.
Podívejte se, jak vypadá pátrání po černé skříňce:
8. dubna 2014 |
Experti ověřili sobotní signály
Odborníci mezitím analyzovali signály zachycené v sobotu. Došli k závěru, že zvuky nejsou přírodním úkazem, ale skutečně je způsobilo elektronické zařízení. Signály odpovídají specifikaci a popisu černé skříňky.
"Nyní věřím tomu, že letadlo, nebo to, co z něj zbylo, najdeme v ne příliš vzdálené budoucnosti," řekl šéf pátracích operací Houston. "Díky signálům teď snad budeme mít vyznačenou malou konkrétní oblast a během několika dnů doufejme najdeme něco na dně," citovala ho BBC.
Podle úřadů se nyní na pátrání v zóně vzdálené přes 2 000 kilometrů západně od australského pobřeží podílí až 15 letounů a 14 lodí.
Let číslo MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu 8. března téměř jistě skončil ve vodách Indického oceánu, ale trosky se dosud nenašly. Na palubě bylo 239 lidí. Letadlo z neznámých důvodů změnilo kurz a stočilo se na jih. O příčině havárie se jen spekuluje. Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy.