Mezi školami, které se do projektu "virtuální hospitace" přihlásily, je i rokycanské gymnázium. Při hodině angličtiny se tu nechali natočit prváci.
Na úvod hodiny se rozehřáli křížovkou. V tajence zjistili, jaké téma budou probírat - blogování. Potom si poslechli autentické video z YouTube, zopakovali si předpřítomný čas a na závěr si procvičil nabyté znalosti v dialogu se spolužákem.
Celá hodina angličtiny je nyní ke zhlédnutí na portálu Výzkumného ústavu pedagogického. K dnešnímu datu je tam celkem pět hospitací, kromě angličtiny i z hodiny matematiky, biologie, dějepisu a výtvarné výchovy. A postupně mají přibývat další.
školská reformaNa střední školy letos dorazila školská (kurikurální) reforma. Podle nových osnov se od 1. září učí gymnazisté a středoškoláci v 61 oborech na odborných školách. Podle rámcových vzdělávacích programů se učí už i na ZŠ. Cílem reformy je místo biflování znalostí zpaměti to, aby se žáci naučili komunikovat, vyhledávat informace a samostatně je zpracovávat - a to podle vlastních osnov školy. Projekt Kurikulum G je zaměřen na podporu učitelů na gymnáziích při zavádění reformy. Mohou si vyzkoušet virtuální hospitace, svěřit se do péče profesionálních koučů, navštívit semináře nebo využívat internetu. |
Virtuální hospitace se natáčí v rámci projektu Kurikulum G zaměřeného na výuku na gymnáziích podle nových osnov (více viz box). V budoucnu by se ale mohli dočkat natáčení i učitelé na základních školách. "Taková myšlenka tu je," potvrdila Švecová.
Hodinu okomentuje na webu odborník
U každé hospitace je na webu k dispozici komentář vyučujícího. "Můj celkový pocit z natočené hodiny by se pravděpodobně dal shrnout jednou větou: potřebovala bych ještě jednou tolik času," hodnotí svou hodinu angličtiny Kateřina Picková.
Zároveň hodinu komentuje i odborník. "Otázky v anglickém jazyce byly kladené v rychlém tempu (...) Učitelka okamžitě reagovala na chyby v promluvách studentů a poskytovala správnou odpověď, přesnost projevu byla upřednostněna před plynulostí," hodnotí hodinu Monika Černá, profesorka z katedry anglistiky a amerikanistiky pardubické univerzity.
Černá připomíná, že by učitelka měla poskytnout žákům dostatečný prostor pro přípravu odpovědi. Radí také, že učitelka má nejprve položit otázku a teprve potom určit, který ze studentů odpoví, ne naopak. Nebo nechat na nich, kdo se přihlásí. Minimalizovalo by se nebezpečí, že žák, který má k tématu co zajímavého říci, nedostane příležitost.
Cílem je natočit celkem čtyřicet hospitací. O zájemce zatím nouze není. "Učitelé říkají, že je to pro ně přínosné. Mají možnost získat poměrně širokou zpětnou vazbu. Jednak se uvidí, a také jim k hodině někdo něco řekne," uvedla Švecová.
Plusem je i to, že učitelé využívají internet jako komunikační prostředek. U každé hospitace je diskuse, kde si mohou s kolegy či s veřejností vyměňovat názory a zkušenosti.