Rozsudek zrušil zápis ochranné známky sítě McDonald’s. Podle rozhodnutí Úřadu Evropské unie pro dušení vlastnictví (EUIPO) totiž řetězec neprokázal skutečné využití značky Big Mac pět let před začátkem sporu v roce 2017. Ochrannou známku měl u evropských úřadů registrovanou nejenom pro název pokrmu, ale i jako potenciální jméno restaurace.
Tento postup napadla irská síť restaurací Supermac’s. Podle jejich představitelů totiž využívala společnost McDonald’s své ochranné známky k tomu, aby blokovala expanzi bister Supermac‘s do Velké Británie a zbytku EU. McDonald‘s argumentoval tím, že název podniku je příliš podobný Big Macu a mohl by tedy spotřebitele mást.
Firma Supermac’s tak musela podat formální žádost o zrušení užívání ochranné známky Big Mac, napsal irský deník The Irish Times. Právní souboj s americkým fastfoodovým gigantem probíhal od roku 2015, uvedl britský deník The Daily Telegraph.
Nejnovější rozhodnutí však neznamená, že by McDonald’s v EU přišel o veškerou ochranu názvu Big Mac. Ochranné známky se totiž mohou registrovat jak na celoevropské úrovni, tak v rámci jednotlivých zemí. Navíc se společnost může proti rozhodnutí odvolat.
Otevření první restaurace McDonald’s v Praze |
V České republice byste s názvem jídla Big Mac pohořeli. McDonald’s zde má registrovanou ochrannou známku na Big Mac již od roku 1979 a momentálně je platná do roku 2029. Vztahuje se na pokrmy, sendviče, konzervovanou, vařenou či nakládanou zeleninu a ovoce, vejce, sýr, mléko, mléčné výrobky, zákusky, sušenky, chléb, koláče, pečivo, čokoládu, kávu, čaj, obložené chlebíčky, hořčici, obiloviny, těstoviny, omáčky, koření, cukr a cukrovinky (výpis najdete na webu Úřadu průmyslového vlastnictví zde).
Stejně tak je tato značka pro pokrmy registrována na Slovensku, jen s tím rozdílem, že platnost skončí v březnu a McDonald’s ji dosud podle veřejné databáze neprodloužil. Registrovaná ochranná známka platí 10 let.
„Šikana ochrannou známkou,“ tvrdí firma Supermac’s
„Jsme z rozhodnutí úřadu EUIPO zklamaní a věříme, že nevzalo v potaz dodaný důležitý materiál, který dokazuje využití značky Big Mac v Evropě,“ řekl mluvčí McDonald’s webu CNBC. Řetězec argumentoval tím, že značku dostatečným způsobem využívá a dodal důkazy v podobě propagačních materiálů a obalů sendvičů. To však podle úřadu EUIPO nebylo dostatečné.
„Supermac’s je potěšen svým vítězstvím ve sporu o obchodní značku a zrušení ochranné známky na Big Mac, která existuje od roku 1996,“ řekl agentuře Reuters zakladatel Supermac’s Pat McDonagh. „Je to velké vítězství pro podnikání jako takové a zabrání to velkým společnostem v ‚šikaně ochrannou známkou‘, kterou ve skutečnosti nevyužívají,“ dodal.
Představitelé Supermac’s zdůraznili, že v nabídce jejich restaurace nikdy nebyl produkt s názvem Big Mac.
Společnost McDonald’s už má za sebou několik soudních bojů o ochranné známky. Například v roce 1993 vyhrála spor s newyorským zubařem, který se rozhodl prodávat pastu s názvem McDental, píše agentura Reuters.
V roce 2009 naopak nad společností zvítězily malajsijské restaurace, a po osmileté soudní bitvě získaly právo na název McCurry. V roce 2016 se pak řetězci McDonald‘s podařilo zabránit singapurské společnosti v registraci obchodní značky MACCOFFEE na evropském trhu.
Loni oslavil Big Mac 50 let: