1. Sčítání a průměr čísel v buňkách
Jedna z nejzákladnějších věcí, které můžete s čísly dělat, je sčítat je. K tomu v Excelu slouží funkce SUM. Tu zřejmě umí používat každý uživatel, proto se pojďme podívat na to, jak lze počítat průměry. Zprůměrování skupiny čísel je další běžnou matematickou funkcí. Používá se pro ni funkce =PRŮMĚR(číslo1;[číslo2];...). Číslo1: je povinný argument. První číslo, odkaz na buňku nebo oblast, pro kterou chcete zjistit průměr. Číslo2, je nepovinný argument. Chcete-li zprůměrovat čísla v buňkách B2 až B8, zadejte vzorec =PRŮMĚR(B2:B8), respektive nahraďte odkazy na buňky svými vlastními.
2. Najděte maximální, nejnižší a střední hodnotu
Když potřebujete najít minimální nebo maximální hodnotu ve vybraném rozsahu buněk, použijte funkce MIN a MAX. Syntaxe těchto funkcí je stejná jako v předchozím případu MIN(číslo1;[číslo2];...) a MAX(číslo1;[číslo2];...). Chcete-li najít minimální, nejnižší hodnotu ve skupině buněk, zadejte =MIN(B2:B8). K nalezení maximální hodnoty potom použijte =MAX(B2:B8). V případě, že chcete zjistit číslo, které leží uprostřed množiny čísel, potom zadejte =MEDIAN(B2:B8).
3. Počítání buněk (ne)obsahujících čísla
Velmi dobrá funkce se skrývá pod funkcí POČET, ta totiž spočítá buňky obsahující číselné hodnoty. Zadejte tak =POČET(B1:B6). Pokud byste naopak chtěli zjistit počet prázdných buněk, potom zadejte =COUNTBLANK(B1:B6). Kdybyste chtěli zjistit počet buněk, které splňují určité kritérium, třeba k spočítání, kolikrát se konkrétní město zobrazuje v seznamu zákazníků, potom použijte funkci =COUNTIF(A1:A6;“Plzeň“).
4. Práce s aktuálním datem a časem
Pokud chcete při každém otevření tabulky zobrazit, respektive vložit aktuální datum a čas, použijte funkci NYNÍ. Příkaz je =NYNÍ(). Budete-li chtít zobrazit datum a čas pět dní v budoucnu od aktuálního data a času, zadejte vzorec =NYNÍ()+5. Budete-li chtít vrátit datum a čas před 2 dny a 6 hodinami (-2,25 dne zpátky), zadejte =NYNÍ()-2,25.
5. Zaokrouhlení na určitý počet číslic
Pokud máte v buňkách čísla s desetinnými čísly, která potřebujete zaokrouhlit nahoru nebo dolů, použijte v Excelu funkci ZAOKROUHLIT. Řekněme, že chcete zaokrouhlit číslo na nejbližší celé číslo, protože desetinná místa pro vás nejsou důležitá. Použijte příkaz =ZAOKROUHLIT(A1;2). V tomto případě jsou oba argumenty povinné. První říká, že chcete zaokrouhlit číslo v buňce A1 a 2 potom, že to chcete na dvě desetinná čísla. Pokud byste chtěli číslo raději zkrátit, potom použijte funkci USEKNOUT nebo CELÁ.ČÁST. Obě vracejí celá čísla. Funkce USEKNOUT odstraňuje zlomkovou část čísla. Funkce CELÁ.ČÁST zaokrouhlí číslo směrem dolů na nejbližší celé číslo na základě hodnoty zlomkové části čísla. Vyzkoušejte si například zadat =USEKNOUT(C16;3), po zadání ponechá tři čísla za desetinou čárkou a zbytek odstraní, přičemž nic nezaokrouhluje.
6. Použijte referenční číslo dané buňky
Pomocí funkcí SLOUPEC a ŘÁDEK můžete v Excelu vrátit číslo pozice buňky. Tyto funkce jsou užitečné například pro zadávání řady referenčních čísel do listu nebo čísel řádků. Funkce SLOUPEC vrátí číslo sloupce daného odkazu na buňku. Například vzorec =SLOUPEC(D4) vrátí hodnotu 4, protože sloupec D je čtvrtý sloupec. Pokud zadáte =ŘÁDEK(B2), výsledek bude 2, protože B2 je ve druhém řádku.
7. Eliminujte prázdná místa
Pokud vkládáte nebo importujete data, často obsahují mezery navíc. Funkce PROČISTIT eliminuje prázdné místo tak, aby byla slova oddělena pouze jednou mezerou. Příkaz je =PROČISTIT(A11).
8. Spočítejte počet znaků v řetězci
Možná někdy budete muset spočítat počet znaků v řetězci textu. Zde použijte funkci DÉLKA. Stačí zadat příkaz ve formátu =DÉLKA(A18), a pokud je v buňce A18 text „Ahoj Technete“, výsledkem bude 13 (počet písmen uvedeného textu včetně mezer).
9. Přidat více řádku najednou
Zjistíte-li, že potřebujete přidat jeden řádek, potom to lze snadno udělat kontextovým menu (kliknete pravým tlačítkem myši na záhlaví řádku vlevo a vyberete volbu Vložit buňky). Jestliže jich chcete vložit třeba deset najednou, asi nebudete chtít vkládat jeden řádek po druhém. Pokud však označíte v záhlaví deset řádků (a mohou obsahovat data) a dáte nyní Vložit buňky, tak se před prvním označeným objeví deset prázdných řádků.
10. Odstranění duplicit
Pracujete-li s velkým množstvím dat, a víte, nebo chcete zkontrolovat, zda se v nich nenacházejí stejná data (duplikáty), potom namísto toho, abyste je procházeli ručně a bolely vás z toho oči, může Excel udělat veškerou práci za vás. Najde je a odstraní jedním tlačítkem. Označte všechna data (buňky), která chcete takto zkontrolovat. Na kartě Data klikněte v části datové nástroje na tlačítko Odebrat duplicity.
11. Zmrazte část tabulky
Není nic horšího než procházet obrovskou tabulkou, která vyžaduje, abyste se neustále vraceli nahoru, abyste viděli, jaká jsou záhlaví vašich sloupců. Naštěstí můžete nastavit, aby záhlaví sloupců a čísla řádků zůstala tam, kde jsou – což znamená, že je vždy uvidíte, bez ohledu na to, jak daleko v tabulce se dostanete. Zprostředkuje to funkce Ukotvit příčky. Přejděte na kartu Zobrazení a klikněte na Ukotvit příčky. Můžete si vybrat, zda ukotvíte horní řádek, nebo první sloupec, případně obojí.