Bílá, černá, šedá či stříbrná. Tyto barvy představují podle zprávy o popularitě barev automobilů, kterou vypracovala Axalta (dodavatel laků), přibližně 70 procent modelů prodávaných ve světě. Nejvíc v módě zůstává bílá barva, která zbarvuje karoserie 38 procent nových prodaných vozidel po celém světě, za ní následují černá (19 procent) a šedá (15 procent).
Potud nic nového pod sluncem – tyto barvy jsou považovány za „nejbezpečnější“ barvy z hlediska prodeje, protože jsou obecně oblíbené a přijatelné pro nejširší skupinu lidí. Americký portál Iseecars ale prozkoumal data o prodeji víc než šesti milionů nových a ojetých aut v USA z let 2017 až 2020 z hlediska toho, jak si drží svoji zůstatkovou hodnotu s ohledem na barvu karoserie, a přišel na zajímavou věc.
„Mnoho spotřebitelů vybírá tradiční barvy ne proto, že se jim líbí, ale proto, že předpokládají, že se líbí většině,“ řekl výkonný analytik iSeeCars Karl Brauer. „Díky tomu se zdá, že bílá, černá a stříbrná jsou velmi žádané, ale naše analýza potvrzuje, že jiné barvy mají tendenci držet si hodnotu lépe než ty běžné a populární.“ Nejmenší ztrátu hodnoty po třech letech vykazovala žlutá, béžová a oranžová auta, zatímco bílá nebo černá ztrácela víc než průměr všech vozů.
Výsledky je samozřejmě třeba brát trochu s rezervou. „Žlutá nemusí být široce žádanou barvou automobilu, ale existuje dostatek lidí, kteří ji chtějí ve srovnání s počtem nově vyrobených žlutých automobilů. Žlutá auta jsou tak na trhu ojetin žádanější než ostatní,“ uvedl Brauer. „Ve skutečnosti je žlutých aut strašně málo. Jde nejčastěji o barvu sportovních vozů a jiných vozidel existujících v malých počtech, které si svou hodnotu drží relativně dobře.“
Vliv barvy tak není tím jediným a hlavním kritériem, proč si tyto vozy drží lépe svou cenu. Ale platí to i opačně – na konci žebříčku jsou totiž barvy jako fialová nebo zlatá, které se také na nových autech objevují velmi vzácně. V těchto případech má naopak barva jednoznačně negativní vliv na zůstatkovou hodnotu.
Na jiný aspekt týkající se barev upozorňuje Jakub Šulta, CEO evropského tržiště ojetých vozů Carvago: „V zásadě se dá říct, že malé vozy bývají barevnější, až pastelové, větší auta jsou naopak méně barevná. Zajímavostí je červená barva, která je velmi dominantní u automobilů značky Mazda. Naopak u ostatních značek se prodává jen málo.“
Podle Šulty záleží především na celkovém vzhledu auta. Například Škoda Octavia je v červené barvě nezvyklá a málo prodávaná, naopak u stejného modelu ve výbavě RS vypadá červená dobře a je také velmi žádaná. „U bílé barvy také záleží na celkovém vzhledu vozidla, takže pokud máme bílou základní barvu a auto na malých kolech, třeba 16″, doplněné šedými plasty, tak se tyto vozy prodávají poměrně špatně. Naopak pokud jsou kola tmavší, například s chromovými lištami, prodávají se velmi dobře.“
A přidává ještě další postřehy: „U menších modelů jako VW Polo, Toyota Aygo a podobně není zastoupení černé či stříbrné příliš velké. U těchto modelů převládají spíš pastelové barvy – červená, oranžová, žlutá… V těchto barvách jsou menší vozy daleko lépe prodejné. U černé barvy vidíme, že poměrově stoupá počet černých vozů se zvyšující se cenou vozidla, takže bývá pravidlem, že čím dražší vůz, tím větší poměr černých nebo tmavě šedých aut.“
U malých automobilů, jako je Škoda Fabia nebo VW Polo, je podle Šulty černá barva spíš raritou. „Modrá barva může být velmi málo prodejná například u modelu Škoda Kodiaq v základní pastelové modré, ale zároveň se může jednat naopak o vozy s nejvyšší likviditou třeba v případě metalické modré.“
Pořadí | Barva | Ztráta hodnoty |
---|---|---|
1. | žlutá | 20,4 % |
2. | béžová | 22,8 % |
3. | oranžová | 27,1 % |
4. | zelená | 31,3 % |
5. | šedá | 36,4 % |
6. | červená | 36,9 % |
7. | modrá | 37,6 % |
8. | stříbrná | 37,6 % |
Průměr | 37,6 % | |
9. | bílá | 38,0 % |
10. | černá | 38,4 % |
11. | fialová | 41,2 % |
12. | hnědá | 42,1 % |
13. | zlatá | 45,6 % |