Mladoboleslavský rodák Salač se stal devátým Čechem na pódiu v historii mistrovství světa a prvním od Jakuba Kornfeila, jenž dojel třetí předloni v červnu ve Velké ceně Nizozemska. Dosavadním Salačovým maximem bylo páté místo z Valencie 2019.
„Je to splněný sen. Den, na který jsem dlouho čekal a strašně se kvůli němu nadřel. Byl to velmi dlouhý a těžký závod,“ řekl v první reakci po závodě Salač, jenž se díky dnešnímu výsledku posunul na deváté místo průběžného pořadí MS.
Češi na stupních v Grand Prix1. místo 2. místo 3. místo: |
Člen týmu Rivacold Snipers zadělal na svůj životní úspěch už v prvním kole. Po startu ze sedmého místa se na mokré trati po ranním dešti dostal do čela, z něhož ho krátce nato sesadil García, ale níž už Salač neklesl.
Na osychajícím asfaltu jel na rozdíl od soupeřů, které postihly pády, bez chyb a postupně si společně se Španělem vypracovali až sedmisekundový náskok.
„Měl jsem super start, během pár zatáček jsem se dokázal dostat na druhé místo. Na konci prvního kola vedoucí jezdec spadl a málem jsem ho trefil. Poté jsem jedno kolo vedl, ale García mě předjel a začali jsme ujíždět ostatním. Měl jsem super tempo a rytmus jsem chytil hned od začátku. Snažil jsem se ho držet a nedělat hlouposti,“ uvedl Salač v tiskové zprávě.
Po Garcíově chybě v druhé polovině závodu se Salač dokonce znovu krátce dostal do čela, ale jeho soupeř si vzal brzy vedení zpět a už ho nepustil.
Český závodník už v závěrečných kolech na Garcíu netlačil a cílem projel triumfálně na zadním kole své hondy s odstupem 2,349 sekundy. Třetí Riccardo Rossi z Itálie na něj ztratil více než tři sekundy.
„Bylo to nekonečné, už jsem čekal, že budou třeba čtyři kola do konce, ale pořád bylo třeba šestnáct. Tlak byl obrovský, snažil jsem se to ustát a nedělat chyby. To se povedlo, neudělal jsem ani jednu nějakou velkou chybu, kde bych měl namále s pádem. Bylo to těžké i kvůli pneumatikám, trať osychala každé kolo více a více. Šetřit pneumatiky bylo těžké, nakonec se to povedlo, dojel jsem na pódiu a jsem za to strašně rád. Je to nejlepší den v mém životě, na který nikdy nezapomenu,“ řekl Salač.
Ten zároveň po závodě mimo jiné poděkoval i Autoklubu České republiky za podporu. Ten mu pomáhá finančně, aby mohl jezdit v silném týmu.
„Věděl jsem, že ten moment přijde. Byla to otázka času, Filip měl hodně smůly a dnešní skvělou jízdou to prolomil. Věřím, že další pódia budou následovat. Jsem rád, že je to důkaz toho, že strategie, kdy se snažíme podpořit nejvýraznější talentované jezdce, aby dosáhli nejvyšších míst v mistrovství světa či Evropy, je správná,“ uvedl prezident Autoklubu Jan Šťovíček.
V pátém závodu sezony se poprvé nedostal na stupně vítězů španělský nováček Pedro Acosta, jenž navzdory osmému místu vede MS s komfortním náskokem 54 bodů před Garcíou.
Velká cena Franciezávod mistrovství světa silničních motocyklů v Le Mans Moto3: 1. García (Šp./GASGAS) 42:21,172, 2. Salač (ČR/Honda) -2,349, 3. Rossi (It./KTM) -5,589, 4. McPhee (Brit./Honda) -7,158, 5. Sasaki (Jap./KTM) -14,882, 6. Fernández (ŠP./Husqvarna) -27,279. Moto2: 1. R. Fernández (Šp./Kalex) 40:46,101, 2. Gardner (Austr./Kalex) -1,490, 3. Bezzecchi -4,599, 4. Arbolino (oba It./Kalex) -7,503, 5. Bendsneyder (Niz./Kalex) -11,887, 6. Schrötter (Něm./Kalex) -27,829. MotoGP: 1. Miller (Austr./Ducati) 47:25,473, 2. Zarco (Fr./Ducati) -3,970, 3. Quartararo (Fr./Yamaha) -14,468, 4. Bagnaia (It./Ducati) -16,172, 5. Petrucci (It./KTM) -21,430, 6. Á. Márquez (Šp./Honda) -23,509. |