Nejprve se budou stavět krátké oddělené úseky, takže se nedá očekávat, že po Česku rychlovlaky začnou jezdit hned po jejich dokončení. Náskok v přípravě proto mají firmy, které se specializují na výrobu komponent a zařízení pro výstavbu tratí před výrobci vozidel.
„Zvládnutí vysokorychlostní železniční dopravy znamená pro Česko náročný úkol z hlediska finančního, zákaznického i technologického. Je to však nezbytné, nemáme-li se stát jakousi zapadlou, objížděnou provincií a chceme-li nabídnout našim občanům kvalitní ekologickou dopravu. Chtějí-li se české firmy zapojit do tohoto technologicky špičkového programu, musí umět vyhodnocovat vývojové trendy, přejímat nejnovější zahraniční zkušenosti a navázat také odpovídající mezinárodní spolupráci,“ uvedl dopravní expert Hospodářské komory Emanuel Šíp.
Myšlenky na výstavbu vysokorychlostních tratí jsou v Česku staré přes půl století. Už v sedmdesátých letech bylo hlavní motivací uvolnění kapacity kolejí pro nákladní dopravu.