Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boeing i Airbus doplatí na koronavirus. Omezení cestování odsouvá objednávky

  10:27
Až do nedávna výrobci letadel Airbus a Boeing téměř nestíhali vyrábět a dodávat své objednávky. Momentálně se však potýkají s opačnou situací. Mají plno letounů, ale žádné kupce.

Sídlo společnosti Airbus ve francouzském Suresnes | foto: AP

Poptávka po nových letadlech klesá především kvůli koronaviru, který po slunných 16 letech ochromil leteckou dopravu, informuje Bloomberg.

V posledním měsíci rozruch kolem nákazy připravil americký letecký průmysl o 175 miliard dolarů z jeho celkové tržní hodnoty a budoucnost se zatím nezdá být růžová.

Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy by průměrný příjem za cestující mohl při delším trvání virové epidemie připravit odvětví až o 113 miliard dolarů. Omezení v cestování také brání Číně, která je jedním z největších obchodních partnerů obou firem, v návštěvě poboček a výběru nových letounů.

Platby předem a monitoring trhu

Boeing se s problémy potýkal už před koronavirem a to především kvůli dvěma fatálním nehodám stroje 737 MAX, který byl později uzemněn. V současné době se pracuje na jeho opětovném uvedení do provozu, ale letecké společnosti se nyní do nákupů nových letadel nehrnou. Záchranou může být jen dokončení objednávky 251 letadel, které si objednala společnost Flydubai.

Kritický stav leteckého byznysu však může ovlivnit Boeing i v dalším směru. Kvůli úbytku dlouhých letů by mohlo dojít k ohrožení letadla 787 Dreamliner, které mělo podle plánu přepravovat pasažéry ze Sydney až do Chicaga bez nutnosti zastávky na načerpání paliva.

Boeing se momentálně snaží vyjednat platby před dodáním objednaných MAXŮ za účelem zlepšení své finanční situace. Z 13,8 miliard dolarů, které si firma půjčila v lednu, aby mohla fungovat do doby, než dorazí očekávaná platba za MAXy, už utratila 7,5 miliardy.

„Musíme se soustředit na správu naší likvidity a celkového účetnictví. V návaznosti na současné výzvy se snažíme vyřešit adekvátní rozpočet, se kterým můžeme pracovat,” říká mluvčí Boeingu.

Francouzský Airbus v současnosti podle svých slov funguje coby hlídací věž. Posiluje počty zaměstnanců, kteří komunikují se zákazníky ohledně posunutí objednávek a poskytuje výhody pro slibné kupce. „Denně monitorujeme situaci a snažíme se podle ní postupovat v řešení otázek ohledně reklamy, produkce i financí,” říká mluvčí společnosti.

Všechno zlé je k něčemu dobré

„Dá se očekávat, že letos dojde k uzavření leteckého provozu. Bylo by to počtvrté od Velké hospodářské krize. Vše ale bude záviset na délce šíření viru COVID-19,” říká Ronald Epstein, analytik společnosti Bank of America.

Na konferenci amerických finančníků, výrobců a provozovatelů letadel, která proběhla minulý týden v Austinu v Texasu, padlo i přirovnání současné situace ke krizi po 11. září 2001. V tomto období se totiž Airbus a Boeing potýkali s výrazným poklesem objednávek.

„Dopad by byl ještě ničivější, kdyby se obě firmy ještě před nástupem koronaviru nepotýkaly s potížemi. Odstavení MAXů, potíže s dodáním úzkotrupých Airbusů a problémy s výrobci motorů výrazně ovlivnily průběh loňského roku. Díky tomu všemu však firmy nebyly tak rozjeté a dopady budou mírnější,” říká konzultant a bývalý hlavní ekonom společnosti McDonnell Douglas, Adam Pilarski. 

„Kdyby loni doručili všechny objednané letouny a všechno klapalo, nynější propad by byl neúnosný,” dodává.

Mnozí však stále varují, že můžeme očekávat krach mnoha společností, především těch mimo Spojené státy. „Letecké společnosti se snaží redukovat kapacitu, náklady a posádku, ale nejde to udělat dostatečně rychle,“ řekl Shukor Yusof, zakladatel letecké konzultační firmy Endau Analytics v Malajsii. 

„Brzy nějaké aerolinky prostě přestanou fungovat,“ dodává. Podobné stanovisko zaujal i prezident aerolinky United Scott Kirby.

Jiní jsou optimističtější a tvrdí, že všechny uplynulé epidemie skončily během několika měsíců a poptávka po cestování se vrátí. S velkou pravděpodobností se však jedná o vystřízlivění po úspěšných letech po finanční krizi v roce 2008. 

„Myslím, že vstupujeme do desetiletí, kdy sice letectví poroste, ale mnohem klidněji a mírněji než v posledních letech,” dodává Domnhall Slattery ze společnosti Avolon.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Musk si připsal velký úspěch v Číně, Tesla může naplno rozvíjet samořízení

29. dubna 2024  21:20

Miliardáři Elonu Muskovi se na návštěvě Číny podařilo odstranit překážky v zavádění technologie...

Škrty jsou v Evropě u konce. Strach ze ztráty voličů vede zase k rozhazování

29. dubna 2024

Po několika letech silně uvolněné rozpočtové politiky v Evropě měl rok 2024 znamenat velkou změnu....

Mráz nadělal škody za stovky milionů, odhadují pojišťovny. Výborný jedná o pomoci z EU

29. dubna 2024  16:12,  aktualizováno  19:33

Česko v nejbližších dnech pošle Evropské komisi (EK) žádost o mimořádnou finanční pomoc pro české...

Brexit se projeví naplno, začínají platit přísnější pravidla na dovoz

29. dubna 2024

Dovoz potravin z EU do Velké Británie bude od 30. dubna nejen dražší, ale i komplikovanější....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...