Dopravní podnik Prahy uzavřel v roce 2010 se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) obstaravatelskou smlouvu na přípravné práce v souvislosti s výstavbou linky D pražského metra. Kontrakt za 580 milionů dostal v mezidobí dva dodatky, které zpřesňují plnění ze strany IDS. Mezi nimi je zajištění investorských služeb a provedení inženýrských prací potřebných pro přípravu a realizaci výstavby nové linky metra. Například zajištění územního rozhodnutí smlouva oceňuje na necelých 103 milionů korun, technický dozor potom na 316 milionů.
Stamilionová smlouva může dostat ještě třetí dodatek, který přípravné práce prodražuje o 58 milionů korun. Jenže dokument, který má redakce iDNES.cz stejně jako původní smlouvu i dodatky k dispozici, je přinejmenším sporný a část pražských radních ho stejně jako externí advokátní firma najatá dopravním podnikem doporučili nepodepsat.
Navyšovat? Proč?
„Pro navyšování ceny není důvod,“ řekla redakci radní za Spojené síly pro Prahu Hana Kordová Marvanová. Cena je totiž podle ní fixní a nelze ji tak navyšovat. Podle Kordové Marvanové by mohlo dokonce dojít k porušení povinností při správě cizího majetku, tedy k porušení pravidel řádného hospodáře. Konkrétně by se mělo jednat o vyplacení zálohy za přípravné práce, které však původní smlouva vylučuje.
Obdobného názoru je i advokátní kancelář HSP & Partners, kterou si DPP najal na posouzení dodatku. „Poskytnutí zálohy nebylo Smlouvou sjednáno a požadavek IDS na její zaplacení není oprávněný a nemá jakoukoli právní oporu,“ uvádí posudek HSP & Partners, který má redakce iDNES.cz k dispozici.
Právní analýza argumentuje tím, že úhrada za dílčí části plnění může být uhrazena až po provedení přípravných prací pro plánovanou výstavbu linky D pražského metra. Podle několika zdrojů iDNES.cz chtěla IDS celkovou cenu zakázky navýšit o více než 100 milionů korun. Proti tomu se ale postavilo interní právní oddělení DPP.
Původní smlouva je stará 10 let, argumentuje IDS
Podepisovat se tak mělo navýšení o 58 milionů, což je podle IDS i tak nedostačující suma. „IDS požaduje 93 milionů Kč. Cena 58 milionů korun je vyjednávací pozice DPP. Ke shodě zatím bohužel nedošlo,“ řekl iDNES.cz generální ředitel společnosti Michal Lec. Předmětem dodatku jsou potom podle IDS práce, které dosavadní znění smlouvy nezahrnuje.
„Je nutné si uvědomit, že dodatek navazuje na smlouvu, která byla uzavřena před téměř deseti lety, což je velmi dlouhá doba na to, aby platila veškerá ustanovení, navíc u tak náročného projektu, jakým stavba metra D bezesporu je,“ doplnil Lec. Dodal, že aby stavba mohla probíhat plynule a bez větších zdržení, je třeba smlouvu upravit tak, aby zohledňovala například možnost rozdělení výstavby do více etap.
Podle Kordové Marvanové je však odůvodnění pro tak výrazné změny smluvního vztahu příliš vágní. „Zpřesnění je jedna věc a navýšení ceny o deset procent je věc druhá,“ uvedla radní. Město si navíc část prací původně nasmlouvaných s IDS chce provádět samo a cena kontraktu by tak měla být spíš nižší než vyšší.
Celá věc je tak nyní u ledu. Náměstek primátora pro dopravu za hnutí Praha sobě Adam Scheinherr řediteli dopravního podniku Martinu Gillarovi nedávno doporučil, aby za stávající situace žádný dodatek nepodepisoval. „Všechny větší smlouvy týkající se DPP jsou podepsány až po souhlasu pana náměstka Scheinherra. Platí to i pro dodatek č. 3 ke smlouvě s IDS, který procházeme a kontrolujeme,“ uvedla k pondělnímu jednání tisková mluvčí Prahy sobě Julie Kochová.