Ještě v roce 2014 měly Kia a Hyundai dohromady přes třináct procent českého trhu, teď však jejich podíl už jen lehce přesahuje desetinu. I tak mají korejské značky u nás díky výrobě části svých modelů v závodech v Nošovicích a slovenské Žilině výrazně nadprůměrný podíl.
Detailnější pohled na statistiky registrací za letošní rok ukazuje další trend: prodeje vozidel Hyundai u nás klesají a značka ztrácí svůj tržní podíl, Kia naopak mírně roste. I přesto však u nás Hyundai stále prodává dvakrát více vozů než Kia. Na evropském trhu má Kia a Hyundai za první dva měsíce letošního roku šest procent trhu.
rok | Hyundai | Kia |
---|---|---|
2016 (první čtvrtletí) | 7,18 | 3,47 |
2015 | 8,53 | 3,29 |
2014 | 9,85 | 3,48 |
2013 | 9,86 | 3,84 |
2012 | 8,71 | 4,92 |
2011 | 6,97 | 4,97 |
zdroj: Sdružení dovozců automobilů |
Za první tři měsíce letošního roku stouply v Česku registrace nových vozidel Kia o více než šestnáct procent, Hyundai naopak ztratil přes sedm procent. Za samotný březen se pak obě značky k sobě ještě více přibližují: v březnu podíl Hyundai klesl na 7,07 procenta, Kia se dostala na 3,7 %.
Hyundai za poslední roky v Česku výrazně klesá: ještě v roce 2014 měl podíl 9,86 % trhu, v březnu se dostal ke zmíněným sedmi procentům. Pokles může souviset především s redukcí dealerské sítě i agresivním marketingem. Kia atakovala v minulých letech pět procent trhu, po propadu ke třem procentům však letos opět roste. Hyundai je v pořadí značek třetí, Kia šestá.
model | počet prodaných vozů |
---|---|
Hyundai i30 | 1 260 |
Hyundai ix20 | 1 041 |
Kia cee ́d | 688 |
Hyundai Tucson | 638 |
Kia Sportage | 612 |
údaje za první čtvrtletí 2016, zdroj: SDA |
Kia v Česku boduje hlavně v Žilině vyráběným modelem Sportage, za březen byl nejprodávanějším modelem této značky a v prodejích dokonce předstihl i svou obdobu z Nošovic, model Hyundai Tucson. Sportage je nejúspěšnějším modelem automobilky Kia i v globálním měřítku.
Společnost Kia Motors je součástí Hyundai-Kia Automotive Group, Hyundai tak svého menšího konkurenta ovládá. „Z obchodního a strategického hlediska je značka Kia na sesterské automobilce zcela nezávislá, žádné interní omezení na trhu neexistuje,“ sdělila iDNES.cz mluvčí Kia Kateřina Jougličková.
Podle ní růst značky Kia vychází z kombinace aspektů: představení nových modelů, zlepšení odbytu modelu Rio a revitalizací dealerské sítě. „Současně jsme nedávno otevřeli nové prodejny u ekonomicky silných obchodních partnerů značky Kia v Pardubicích a Praze,“ dodala mluvčí.