Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Europoslanci brzdí klasická biopaliva, zabírají místo výrobě potravin

  8:12
Stop dalšímu rozšiřování polí s řepkou, kukuřicí či cukrovou řepou na výrobu pro bionaftu a biolihu, rozhodl v úterý Evropský parlament. Členské státy EU včetně Česka teď budou muset vymýšlet, jak jinak splnit slib používání paliv z obnovitelných zdrojů.

Ilustrační foto - pole s řepkou | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Aktuálně mají země EU za úkol do roku 2020 zajistit, aby alespoň desetina paliv v dopravě pocházela z obnovitelných zdrojů. Evropský parlament teď rozhodl, že jen sedm procent mohou splnit používáním biopaliv z vypěstované řepky či kukuřice. Dosud limit nebyl.

Výroba biopaliv je dražší než klasická nafta nebo benzín. Proto biopaliva členské státy dotují - v Česku je na ně například nižší spotřební daň než na fosilní paliva. Navíc je ze zákona povinnost je přimíchávat do klasických paliv. Bez toho by byla neprodejná a nikdo by je nechtěl.

Biopaliva v českém parlamentu

V poslanecké sněmovně se tento týden má projednávat novela zákona o spotřební dani, která daňové zvýhodnění biopaliv mírně snižuje. Je to reakce na přání Evropské komise.

Zatímco Unie považuje využívání biopaliv za samozřejmost a v opačném případě hrozí vysokými sankcemi, v Česku poslanci opozice nahlas požadují podporu biopaliv zarazit. Příčinou politického souboje je fakt, že ministr financí je největším výrobcem biopaliv v zemi - má na nich založenou část byznysu. Je podezřelý, že teď hraje ve svůj prospěch. Jenže Andrej Babiš má svůj byznys jistý už dávno - Česko se k ekologickým cílům EU zavázalo v roce 2009.

Pro Česko je cíl splnit požadovaných deset procent obnovitelných zdrojů v dopravě zatím z říše snů. Aktuálně splňuje 5,5 procenta - díky přimíchávání biopaliv do klasických pohonných hmot. Menší část povinností pak distributoři pohonných hmot plní tím, že prodávají vysokoprocentní biopaliva jako B30, E85 nebo čistý rostlinný olej nebo biolíh.

„Nad tento objem je možné se dostat jen vysokoprocentními biopalivy, která budou bez podpory velmi problematicky prodejná,“ říká Hynek Jordán, tiskový mluvčí ministerstva zemědělství. Česko aktuálně čeká na schválení druhého Víceletého programu podpory biopaliv na roky 2015 - 2020 Evropskou komisí. Očekává se, stejně jako u prvního Víceletého programu, že daňové zvýhodnění podpoří.

Výroba a dovoz biopaliv první generace se tak díky tomu bude muset v Česku v příštích letech kvůli splnění evropského cíle dál zvyšovat - to je pro jejich výrobce a dovozce pochopitelně dobrá zpráva. Reálných možností, jak splnit desetiprocentní podíl, už mnoho není. Dalo by se víc jezdit na elektřinu (elektromobily či elektrické trakce na železnici) nebo na biomethan. To ale vzhledem ke struktuře českého vozového parku (převažují auta na klasická paliva) moc nepomůže.

Dala by se také více používat biopaliva druhé generace - z odpadních rostlinných olejů a živočišných tuků a z mořských řas, tedy ekologičtější. Jenže ani Evropský parlament jim zatím nedal výslovnou podporu. Mohl jejich používání přímo nařídit, ale místo toho jen nezávazně doporučil jejich používání - zhruba půl procenta z celkového objemu. Europoslanec Pavel Poc (ČSSD) lituje, že parlament nepodpořil využívání biopaliv druhé generace. „Čekal jsem víc, ne jen dobrovolnost, je to zklamání,“ říká.

Druhá generace biopaliv situaci zatím nevyřeší

Výroba biopaliv druhé generace totiž podle lidí z branže vyžaduje drahé technologie a další výzkum včetně dopadových studií na udržitelnost. „Odpadů není tolik, je nebezpečí, aby se záměrně nevyráběly odpady,“ vysvětluje Petr Jevič z Výzkumného ústavu zemědělské techniky, odborník na biopaliva. „Je třeba prověřit, jestli je využití těch odpadů udržitelné. Celá řada odpadů zajištuje určitou biodiverzitu, například ne všechna sláma ze zemědělských polí by na to měla být využívána,“ říká expert.

Navíc biopaliva s postupem výroby druhé generace jsou podle mluvčího Jordána na trhu zatím prakticky nedostupná. V Evropě existují pouze dva významné závody na tato paliva - v Itálii a v Rumunsku. V Česku je fungující závod na biopaliva z odpadů jediný, s kapacitou 70 tisíc tun bionafty ročně. Ten nicméně aktuálně českým klientům nedodává. Podle informací z tiskové zprávy vyváží například do Itálie, Francie, Holandska, Belgie nebo Velké Británie. Důvodem je podle jednatele Kamila Jirounka údajně technická neuznatelnost jeho výroby za paliva druhé generace.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Škoda Auto kvůli nedostatku dílů ruší směny. Chybí sedačky či reflektory

11. května 2024  11:59

Škoda Auto kvůli nedostatku dílů ruší některé směny ve výrobě. Chybějí některé součásti vozů, jako...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Nedoplatky na daních v Česku vzrostly na 110 miliard. Nejvíce se dluží ČSSZ

11. května 2024  7:23

Objem daňových nedoplatků loni vzrostl meziročně o 3,7 miliardy na 110,4 miliardy korun. Je to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...